Nyeste prosjekt: Fem Fatal

En tråd i 'Reklame !' startet av vokteren, 9 Feb 2010.

1. vokteren

vokteren Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nyeste prosjekt: Fem Fatale

Bruker anledningen til å reklamere litt for vårt nyeste prosjekt:

FEM FATALE
    Filmen er et langfilmprosjekt med støtte fra Frifond Film&TV og andre sponsorer. Den blir en fartsfullt actionfilm med mye inspirasjon hentet fra Tarantino. Blod, babes og våpen er viktige element! Spørsmål mottas.

Her er en sak om innspillingen i helgen:
    http://www.aftenbladet.no/lokalt/jaeren/1157489/Ivar_Aase_gir_deg_mer_blod_paa_kino.html

Følg utviklingen av produksjonen på Facebook:
    http://www.facebook.com/home.php?#!/group.php?gid=282350625628&ref=ts

Sist redigert: 10 Feb 2010
  2. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Det svir fremdeles i øynene å se grammatikken i tittelen, så du har kanskje noen høyoppløste bilder av hovedrollefruene du kan vise fram?

3. WoieH

WoieH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette ser konge ut!

4. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ser spennende ut :)

5. -Even

-Even Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette blir bra! Manuset er hvertfall bra! :)

6. vokteren

vokteren Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vi vurderer å skifte til Fem Fatale, blir du mer fornøyd da?

7. fullbartender

fullbartender Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ah, heldig som har så mange filminteresserte rundt deg da.. dette høres bra ut =)

Men er Frifond støtta fra i fjor? For jeg ser ikke at Frifond har noen støtteordning for film i år. Og hva skrev dere støtten skulle brukes til? Har hatt problemer med søknad siden 2008 ettersom investering i utstyr ikke har vært lov.. =/

8. vokteren

vokteren Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vi har litt utstyrsinvestering i budsjettet, men det bruker vi egne midler til /andre sponsorer. Frifond støtter utgifter som kostymer, mat på settet, musikk, sminke, rekvisita osv.

9. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Veldig. Da beholder du ordspillet samtidig som det gir mening.

10. Arne Undheim

Arne Undheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Med Fem Fatal er det jo to ordspill; ikke bare et.

11. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    To ordspill? Er det flere enn at det spiller på femme fatale og at det er 5 fatale hevnaksjoner? Med Fem Fatale beholder man jo skrivemåten fra fransk samtidig som man kan uttale det på norsk som riktig grammatikk. Det eneste som er fjernet er da -me fra det første ordet. Femme uttales jo egentlig famm, så det blir jo ikke helt korrekt uansett hvordan man vrir på det. Men dette har vi da vitterlig diskutert før. Det er bare fordi jeg ha tro på prosjektet at jeg maser om det, fordi det er dumt om filmen skal plages av navnet sitt. Og det er ikke like kult som Tarantinos Inglorious Basterds, for det er nok både for å skille den fra originalen samtidig som stavefeilen får gutta til å virke dumme, men røffe. Uttalen er jo lik. Fem fatal høres bare vondt ut og ser ikke spesielt stilig ut så lenge det originale navnet er "fatale". Dere kan sågar gjøre noe kult ut av det på coveret hvor -me i femme har blitt skutt bort e.l. så det er bare "fem" igjen.

PS. Nå vet jeg jo at dere ikke tror at "femme" skrives "fem", men det kan tenkes at uten e-en i fatale, så kan noen tro at det ikke er et ordspill, men at dere er idioter og skriver "lydrett".

Sist redigert: 9 Feb 2010
  12. janiwiig

janiwiig Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Du har noen gode poeng, Wang. Fra nå av er den offisielle tittelen FEM FATALE.

13. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Flotte greier. Bra det hjelper å mase.

14. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Finn fem fatale feil.

15. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det spørs jo helt klart om de tar utgangspunkt i fransk eller amerikansk språk. Det uttales "fem" på amerikansk. Lenge leve amerikansk språk, død over fransk! (Antar det kanskje også gjelder engelsk.)

16. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Nå gir du null mening, Dahl. Hvorfor skulle man ta utgangspunkt i et annet språk enn uttrykket kommer fra? For femme fatale er jo fransk fra før av. Man driter jo i hvordan amerikanere uttaler utenlandske ord. De sier jo "femm" bare fordi engelsktalende er ignorante for andre språk. De sier også tsjampsalaises i stedet for sjånsalysé. Jeg foretrekker det sistnevnte. Skulle man drite i fransk som du foreslår, så hadde man ikke hatt det uttrykket i det hele tatt og denne diskusjonen ville vært helt fånyttes. Du får begynne å si Lethal Woman du da, Dahl. Og Black Movie kanskje. (Nå er jo film noir en amerikansk oppfinnelse, men det forandrer jo ikke språket som sjangernavnet kommer fra. Pussig nok var det mange tyskere som startet med dette i Hollywood og tysk eller ei, så tok de utgangspunkt i tysk ekspresjonisme.)

Men... om man så tar utgangspunkt i amerikansk uttale, så blir vel tittelen bare enda mer korrekt i uttale/skrivemåte.

PS. Og ordrett til amerikansk blir det jo ikke med fatal uansett - de sier jo fø'tæll. Jeg liker bedre tanken på at det ikke er en uttaletittel i det hele tatt, men et ordspill der -me er tatt bort i det første, slik at når man ser det på norsk, så blir det tilfeldigvis antallet fem i stedet. Og filmen er jo norsk, så ingen grunn til å late som den er noe annet. Det er så unødvendig med alle disse norske filmene med helt tilfeldige engelske navn som Buddy og Upperdog.

Sist redigert: 10 Feb 2010
  17. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kan vel si film noir så lenge det er i den engelske ordboken... :)

Menneh, herr Aase, hvorfor så lite bilde? Det er liksom ikke noe promo i at man må se på så få piksler. Stort gromt bilde med FEM FATALE i en skikkelige stilige font klistret under damene ville gjort seg. Ser frem til filmen kommer. Om jeg ser den er noe annet, ikke sett Ingenmannsland...

18. janiwiig

janiwiig Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sv: Nyeste prosjekt: Fem Fatal

Da er snart 1,5 års arbeid ferdig, og filmen har blitt 80 min lang.

Har lastet opp et utdrag fra film:
    http://www.vimeo.com/16823611

Kom gjerne med tilbakemeldinger!

For de som bor i Stavangerområdet blir det visning av filmen 3. desember i Storstova på Bryne. Til dere andre så skal det være mulig å kjøpe den på DVD over nyåret.
    Meld dere gjerne inn i Facebook pagen for løpende oppdateringer: http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/Spillefilmen-Fem-Fatale/165407880143591

www.femfatale.no

19. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125

Nå har jeg endelig fått sett filmen og tenkte det var på høy tid at den fikk litt real slakt. Eller anmeldelse som dere dødelige kaller det.

Siden jeg har lest manuset, så synes jeg filmen skilte seg en del rent regimessig derfra, siden manuset føltes litt mørkt eller mørkt med hint av svart humor, mens resultatet ble mer komedie med hint av svart humor i stedet. Siden filmen som helhet kanskje ikke er en gapskrattende affære, ville jeg nok i retrospekt gått tilbake og forandret regien til noe dystrere igjen. Men dette er ikke en anmeldelse av manuset, men av selve resultatet, så jeg lar det bli med denne kommentaren på dette feltet.

Tittelintroen setter oss inn i en lull av at dette skal være fornøyelig og humoristisk. De tre fruene, som smart nok er tilpasset alles damepreferanser med både blondine, brunette og rødhåra, klarer dog ikke helt å få denne humoren igjennom. De virker ikke helt som karakterer. Man klarer simpelthen ikke ble kjent med dem, så alt de foretar seg blir dermed noe flatt og uinteressant. Voldtektsmennene derimot, er noen skikkelige karakterer alle sammen og det er de som driver filmen og trimmer lattermusklene. Spesielt Fitte-Tom-karakteren til Skjæveland. Skjæveland er rett og slett en helt ekstremt morsom fyr. Jeg ler av omtrent alt han foretar seg i denne filmen. Fitte-Tom er så fundamentalt usympatisk og ulikandes at man må bare le. Hele seansen med paintballtreningen er jo en morsom kortfilm i seg selv. Jeg får en følelse av at Skjæveland er en slik fyr du bare regisser som Jim Carrey - "Do your thing and we'll fix the camerawork."

Hevndrapene føles litt avkappede og stumpe. Det bygger liksom opp og så når drapet kommer, så er alt over. Mye ligger også i at man ikke klarer å sympatisere helt med de noe pappfiguraktige lederdamene. Og enn hvor stilig det er å se unge pent kledde damer myrde folk, så er det en eller annen piff som mangler her. Kanskje det bare er et lite hakk for tamt og treffer litt under skiva. Rape-revenge skal jo tross alt være litt over the top.

Det er også et eller annet med dramaturgien som gjør at man ikke føler at scenene kommer helt naturlig etter hverandre. Ting liksom bare skjer. Klart, plotet er jo tross alt bare at de skal hevne seg på en etter en. Men likevel, igjen, er det en eller annen snert som mangler. Et subplot eller en form for forfølgelse kunne kanskje ligget i bunnen for å opprettholde spenninga.

Alt i alt en ganske gjennomført film. For den går jo unna på sett og vis og det er ikke noen dødrom i fortellingen egentlig, selv om mange av dialogene mellom jentene noen ganger kan føles innholdsløse. Og det er alltid imponerende at folk klarer å lage langfilm på amatørnivå, så det er i utgangspunktet hatten av i så måte, for man klarer bare ikke få alt perfekt på så store prosjekter når mesteparten av energien antakelig går med på å i det hele tatt få filma alt man skal. Og filmen faller heller ikke i noen typiske amatørfilmhull med dårlig lyd og klipp.

Kanskje jeg hadde litt for store forhåpninger etter å ha lest manuset først og sett for meg litt andre ting, og kanskje jeg er sur for å ikke ha fått takk i rulleteksta for å navngi filmen, men jeg kan ikke strekke meg lenger enn å gi filmen terningkast 4.

20. mrlee70

mrlee70 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Da har jeg også endelig fått sett Fem Fatal. Først og fremst er det knallbra av en gjeng amatørfilmere og klare og fullføre et langfilmprosjekt, så gratulerer med det! :) :) Jeg vet, av førstehånds erfaring, hvor vanskelig og utfordrende det er å lage langfilm på amatørnivå. Når det gjelder selve filmen, så hadde jeg ganske store forventninger, og tenke at nå ville jeg få servert en knallhard rape and revenge film i beste 70-talls exploitation-stil. Vel, DET fikk jeg ikke. :) Filmen er mer som en lettbent komedie, med noen innslag av litt splatter her og der, uten at filmen egentlig helt klarer og bestemme seg for om den skal være en splatter-film eller en komedie. Uansett blodsøl, det ender opp som en actionkomedie, noe som var litt skuffende for mitt vedkommende, siden jeg som mangeårig exploitation-fans, hadde kanskje satt forventningene litt vel høyt for filmen.

Når det er sagt, som actionkomedie fungerer den greit. Det skjer noe hele tida, og den er ikke full av altfor mange unødvendige "fyllscener", slik det ofte blir med amatørfilmere som skal forsøke og gjøre langfilm av en story som lett kan passe inn i et 30-minutters format. Dog, jeg stusset på 1 ting - hvorfor alle de dobesøkene av karakterene i filmen hele tida? Tror jeg telte 4-5 dass-scener der, og DET er kanskje litt over seg... :) hehe!

Av hovedkarakterene, så er det i all hovedsak karakteren til Dan Skjæveland som bærer filmen, samt et par andre av voldtektsgutta som også gjør en ganske så bra innsats. De tre damene blir noe intetsigende og flate, og man blir aldri kjent med dem eller klarer og få noe forhold til dem. Så det blir noe platt.

Teknisk sett er det ganske bra, men litt halvdårlig lyd i enkelte scener og vanskelig dialekt gjør det til tider vanskelig og få med seg hva som skjer. Teksting hadde vært bra. Foto er bra, med noen kule fly-cam scener også. Som Kenny sier, så blir avrettingen av voldtektsforbryterne litt tafatt. Man forventer kanskje noe mer sadistisk vold og tortur fra en rape and revenge film. Eller kanskje er det bare jeg som er litt ekstra syk i hodet...?!?

Er en del bra her, skuespillet til Skjæveland, foto og klipp - men noe trekker også ned - de litt intetsigende leading ladies, og en noe tam tolkning av sjangeren. Men dere skal ha kudos for å ha fullført prosjektet! Jeg gir en stjerne for det, 1 for skuespillet til Skjæveland og en for det tekniske innen foto og klipp. 3 av 6 med andre ord. Hadde damene i hovedrollene vært litt mer "evil" og litt mer karaktersterke og filmen hadde hatt en litt mørkere tone, så kunne jeg lett ha strekt meg til en 4`er eller 5`er, men dere får ta det til gode til oppfølgeren, he he!

Sist redigert: 7 Jul 2011

Del denne siden