Nytt 3D prosjekt

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av Hjelvik, 8 Nov 2006.

1. Hjelvik

Hjelvik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg skal gå rett på sak.
    Jeg lurer på om noen er interessert i å være med i et 3D prosjekt.
    Hadde vært morsomt og interessant. Viss det vekker interesse kan vi snakke litt detaljer. Har ikke ideen klar, så det er rom for det også.

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skrik gjerne ut med mer info.. :roll:
    Noen spesielle krav til ferdigheter/programvare?

3. Polarbear

Polarbear Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Samme lurte jeg på...må nesten ha noen fler holdepungter før jeg eventuelt joiner.

4. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg er interessert. Er det platform, software uavhengig prosjekt eller skulle man bruke felles ressurser?

5. Hjelvik

Hjelvik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, jeg skjønner det. Hadde det litt travelt for jeg skulle på minnestund til en kompis.
    Uansett. Jeg setter ingen spesielt store krav. Kan du modelere arkitektur, landskap, eller kanskje karakterer eller noe som har med 3D å gjøre er det egentlig godt nok.
    Når det gjelder programvare, så bruker jeg Cinema 4D og har mulighet for å få bruke ZBrush også. Det er svært få som bruker C4D, så jeg setter ingen krav om å bruke det. Det er egentlig det samme hvilket av de mer avanserte programmene du bruker - Lightwave, Maya, 3D Studio Max, Blender osv.
    Jeg har ikke tenkt på handling, men jeg har veldig lyst til å lage en felles animasjonsfilm sammen med noen av dere på forumet. Det er åpent for forslag om hvilken type film det skal være, eller hva som skal skje. Vi kan diskutere filmen litt nærmere.
    Hvis noen kunne tenke seg å være med, så hadde det vært kjempefint. :wink:

6. Polarbear

Polarbear Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har tengt endel på det der, og det hadde vært kult å få til noe, jeg joiner på blender, kan moddelere arkitektur og diverse andre ting...er ikke så god på levende ting, kan til nød lage noen mennesker i makehuman og noen trær med et Phytonscript jeg har...kan også bidra med noe animasjon i allefall av maskiner ol. men snakkes vel da...

7. Hjelvik

Hjelvik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hadde vært glimrende!
    Tusen takk! :wink:
    Etterhvert som flere eventuelt joiner kan vi kanskje diskutere litt (over msn eller noe). :)
    Det finnes også flere oppgaver enn bare 3D. Visuelle effekter og komposisjon, og kanskje til og med musikk, hvis noen skulle være interessert i det.

8. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har Shake, og driver å skal sånn smått sette meg inn i det. Ellers jobber jeg omtrent daglig med After Effects - begge disse med tanke på compositing.

Er ellers bittelitt inne i LightWave og liker å jobbe med kamera-animasjon, lyssetting og oppsett for rendering.

9. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    syns Shake er opskrytt.

men har aldri prøvd det

10. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Haha, og da har du garantert supergrunn til å uttale deg :p

11. Hjelvik

Hjelvik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ehe, Shake er ikke oppskrytt. Det er et kjempebra verktøy! Liker det og Digital Fusion svært godt. After Effects er også bra, men de andre to er litt mer proff bla. inne for 3D komposisjon og particle system.
    Anywho. Det hadde vært flott om du ville joine Ola Haldor! Vet du er svært flink med tingene du driver med :)

12. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Oter4D ,

Har du tenkt på hva du skal sette i gang? Har du dreiebok eller manus , et eller annet?

13. Hjelvik

Hjelvik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har ikke begynt på manuset, men det sier vell seg selv når jeg har skrevet ovenfor at jeg ikke har handling eller noe som helst klart.

Jeg hadde håpt de som blir med og jeg kunne diskutere litt om hvordan filmen skal være. Så får manuset først gjøres før filmen lages selsakt.

Hovedfokusering:
    3D
    Visuelle effekter, komposisjon
    (+ eventuelt flere dersom det blir aktuelt)

Å involvere alle mulige kategorier å arbeide innfor blir litt tungvindt. Da blir det alt for mange personer. Men det hadde vært fint om flere kunne joinet i 3D modelering.
    Som sakt, hvis dette skal fungere må vi diskutere mer detaljert over msn eller noe. Håper dette prosjektet vekker interesse. Jeg har troen, selv uten ideene klare :)
    Dette kan bli knallbra! :wink:

14. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Og hvilke nøkkelkvalifikasjoner kan du tilføye?

15. Hjelvik

Hjelvik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    3D
    I 3D modelering må personene beherske å modelere noe uten å bruke tutorials for å se etter. Greit hvis man er på helt nye områder fra det man tidligere har gjort, men vil ikke ha noen blåkopier her.
    Det blir å være mennekser i filmen. Det hadde vært en fordel om de som modelerer kan lage det. (tror ikke dette vil være en film i toon stil). Rigging av en person er også viktig. Basicly forståelse av hvordan man modelerer.

Lysetting
    Man må kunne sette opp lys som kler scenen. Kan ikke forlange at man vet om forskjellige lysteknikker, men det hadde vært kult det også.
    (Glow, Linear, Kicker, Rim, Back) (low key lightning, high key lightning) etc etc.
    Skal ikke sette opp for mye punkter på akkurat lys, men det er viktig man
    har en forståelse for hvordan lys inntreffer innendørs etc etc.

Visuelle effekter og Komposisjon
    Her har jeg egentlig ikke veldig mye jeg skulle sakt. Har ikke store krav. Så lenge noen kan med dette enten ved bruk av after effects, eller shake så hadde det vært kjempebra. Får se hva vi kommer fram til. (tror nok det finnes folk som mestrer dette ganske bra her på forumet)
    Jeg blir å slenge meg på modelerings fronten.

Om jeg har vært veldig unøyaktig eller om det mange områder dere ikke har fått svar på, så bare skrik ut :)

16. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tenkte mersom hvilken erfaring du har, eller hva du tenkte du skulle gjøre på prosjektet.

17. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg kunne tenke meg å være med et prosjekt som ser ut slik at alle får et inn og out point og beskrivelse av hovedelementer, eller skuespillerne og lager hva de vil og hvordan de vil og til slutt redigeres de forskjellige videoklippene sammen til film.

Kanskje kunne vært også en tanke å velge musikk først.

For å gjøre det litt mere visuelt. La oss si at vi velger en cola flaske som hovedelement. Da første inn punkt er å få tak i flasken og ut punkt er f.eks at flasken triller nedover gata. Og førstemannen har f.eks 3-5 min å gjøre hva han vil med flasken , men til slutt må flasken havne trillende på gata.

Neste man's inn punkt er å ta opp flasken fra gata og ... gjøre et eller annet for 3- 5 min og ut punkt er å kaster flasken i søppelkasse ... osv.

Det er bare å bli enig om hendelsen og hovedelement, stemning osv. Da alle lager storyboard som de vil og vi treffes ved inn og ut punkter.

Kanskje alle enklest å velge en Doom style , dvs at hovedpersonen ser vi ikke (det er selve kamera) , men vi ser våpen eller et eller annet og hendene mens ting skjer.

18. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    For å tenke litt høyt her... kanskje også er det mulig at flere som bruker samme software de jobber sammen og deler oppgaven mellem seg. Filmen må være i 1080p som til slutt skaleres til 720p anamorphic for DVD. 1080p beholdes for evnt kino projeksjon.

Musikk er viktig. Jeg ser at det er flere som er her driver med filmmusikk. Kunne vært fint å få med komponister også. Men i verste fall å finne royalty free filmmusikk som passer.

19. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg for min del vil ikke delta om det ender opp med å bli førstepersons doom-greier. Jeg vil være litt interessert og gira i det som foregår også, selv om det er gøy å få noe å bryne seg på, med tanke på compositing etc. :p

20. mrbull

mrbull Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ingen som tenker på at et sånnt prosjekt kan ta 1-2 år? Studerer animasjon for tiden, og her sitter de dag og natt med en liten film på 5 min...

Gleder meg til å studere 3D til neste år. Nå går det for det meste i god gammeldagt cell-animation. MYE studering av bevegelser og sånnt. DET som faktisk er største problemet innenfor 3D bjansjen. De kan 3D, men IKKE animasjon. :) Tenk litt på DEN dere :p hehe

Del denne siden