Nytt kamera - tråd nr. 1000 :)

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av fanzypantz, 31 Mar 2011.

1. fanzypantz

fanzypantz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sikkert et par tusen tråder med disse, men vil spørre litt for det.

Jeg er 17 år på vidregående, ingen jobb, bare stipend, dvs at jeg har 1000,- i måneden på meg selv. Den 15. har jeg 3500,- Yay elsker å ha mye penger...

Jeg har sett på mange kameraer. Det jeg vil helst ha er et speilrefleks med bra bildemuligheter, og god videofunksjonalitet. Og jeg forelsket meg i pappa sitt 40D pga av byggekvaliteten. Så da er spørsmålet: Valget ligger på 550D/600D, 60D og 7D. Alle i litt forskjellige prisklasser, men 7Den er nok litt langt unna for meg akkurat nå(7Den gikk plutselig fra nesten samme pris som 60Den opp til 10.000,- på en helg :( ).

Men hvilke ville dere valgt i min situasjon? Er det verdt(alltid verdt det men...) å spare 4-5mnd til 60Den eller er 550Den grei nok? Føler at 300-500Dene har vert altfor lette, små og knuselige. Bare hus, pappa har flere linser.

Pappa hadde et 500D og føler jeg vil ha noe bra som er rund middelklassen, hobbyist/entusiast kamera. Og så vil jeg selfølgelig begynne så fort så mulig :p derfor er jeg i tvil.

Tusen takk på forhånd

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Nytt kamera - tråd nr. 1000 :)

550D vs 60D : sistnevnte har et litt større hus. Den har også en skjerm som kan flippes ut alá det du kan på de fleste videokamera. Dette har vist seg å være veldig nyttig, og gjør det lettere å gjøre opptak i litt snodige posisjoner.

Med 550D ville tilsvarende filming blitt et sjansespill uten at du kan sjekke fokus eller utsnitt uten å ha en ekstern skjerm.

Tenker da spesielt på tilfellene hvor jeg har brukt kamera på Glidecam, stått helt inntil hjørner og vegger for å få med mest mulig, kanskje løfte kamera så høyt jeg får til e.l.. Vridbar skjerm er et must om du skal drive med video - spesielt på ditt budsjett ser jeg for meg du ikke er interessert i å kjøpe en ekstern monitor (som krever batteri som er nogen lunde samme pris som skjermen alene..).

3. fanzypantz

fanzypantz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Nå er det ikke lenge før kamera er i hus, men det valget er ikke på plass enda. Siden D5100 kom ut så har jeg kikket litt på Nikon sine kameraer og har nesten forelsket meg i dem og hvordan linsene ser ut. Men har fortsatt stor forkjærlighet for Canon.

Men spørsmål nr 1: Siden det ser ut som jeg ligger i 600/D5100 prisklassen lurer jeg på hvilke av de to som er best til film. http://www.youtube.com/watch?v=t6vXnSEPpQ4 i denne videoen ser vi at de to er så og si like gode til å filme, mens i denne http://www.youtube.com/watch?v=Zf7jkU1zclo Ser du klart at det var forskjell på videoene. Så jeg tror at de er så og si like gode, men Kai fikk kanje ikke det riktig til med D5100 på den videoen? :p
    Har + på D5100 pga. støy og bildekvaliteten. Men Hvilke er egentlig best til film?

Spørsmål nr 2: Har Nikon DSLR i samme prisklasse som 7D og 5D MKII som har så og si samme videokvalitet? Tenker på hvis jeg oppgraderer, så blir det innenfor der jeg kjøper nye linser.

4. fanzypantz

fanzypantz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Noen som har en mening? Veldig kort tid til jeg må bestemme meg :p Ser ut som om Nikon kommer med seriøse oppdateringer i løpet av året. D400 D800 og D4.

Spørsmål nr 3: Vil disse kunne konkurere med 7D og 5D? Og har de sluppet ut specs?

Sist redigert: 16 Mai 2011
  5. fanzypantz

fanzypantz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

fjerde gang jeg ikke kan redigere mine egne tråder. hva er det som skjer nå????????

Spørsmål 4: Er AE-L dårlig egnet for video? Og er full manuell kontroll best som på 600d?

6. mrlee70

mrlee70 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Sjekk ut Panasonic GH2. Det er det beste hybridkamera for film/stillbilder på markedet per dags dato. Alt av manuelle justeringer, fantastisk kvalitet, og alle muligheter. Har nettopp investert i dette kameraet selv og driver og setter meg inn i alle funksjonene. Det ser MEGET bra ut! :)

Del denne siden