Nytt Manus (Engelsk)

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Spaghetti, 25 Nov 2009.

1. Spaghetti

Spaghetti Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har skrevet et nytt manus som jeg skal sende inn for å komme inn på filmskoler i sommer. Tilbakemelding noen? :)

2. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Søknadsoppgaver er ofte stress. Hadde du noen krav du måtte oppfylle, eller restriksjoner?

Jeg skal begynne med noen pirkesaker:
    - Du har skrevet alt i én scene. Selv festen på slutten. Da antar jeg, som leser, at kameraet ikke forlater heisen. Dette er ikke negativt eller positivt. Lurte bare på om det var et bevisst valg. Ser for meg at det hadde hjulpet på nyttårsaften-stemningen om vi fikk se noen bilder fra festen, med fyrverkeri utenfor, osv.
    - En heis er en litt kjedelig setting, uten så veldig mye rom for revolusjonerende kameravinkler. Med andre ord kommer alt ned til karakterene. Hvor mye får man sagt om dem på fem sider? Ikke så mye. Poenget mitt er at samtalen må være uhyre interessant dersom filmen skal bli bra - så dersom du skal jobbe mer med dette så ville jeg ha lagt mye tid ned i den. Ikke at den er dårlig nå, men du skjønner forhåpentligvis hva jeg mener.
    - Bruk enten ett punktum(.) eller tre(...). To(..) er helt ubrukelig. Og noen steder har du ikke punktum eller noe tegn som antyder at setningen er slutt. Om du har lest bøker om å skrive manus, så pleier det å stå at du skal skrive hva som blir sagt, ikke hvordan. En generell oppfatning av dette er å bare bruke utropstegn (!) hvor det er absolutt nødvendig. Velg riktige ord og komponer setningene slik at det ikke er noen tvil om hvordan det blir sagt. Ikke hat meg, men minst ett sted har du begynt en replikk med liten bokstav: "yeah I figured, but which
    department?":O

SPOILER:
    Det er mye som skjer her. To menn, som ikke kjenner hverandre, møtes i en heis. Den stopper og de føler seg nødt til å konversere for at det ikke skal bli for pinlig. Gamlingen har hatt et godt liv, men mener at det er over nå som han har blitt pensjonert - og vil derfor begå selvmord. Den unge mannen har derimot aldri hatt det bedre. Ting begynner å løsne. Ved at han forteller om hvor ille han har hatt det, får gamlingen en wake-up call og bestemmer seg for å ikke begå selvmord likevel.

Jeg liker hvordan vi blir kjent med personene gjennom det de velger å fortelle, men jeg synes at for mye blir fortalt. Dette virker mer som en novelle enn en film. Synes du bør legge vekt på å VISE, fremfor å FORTELLE. Med andre ord er min personlige mening at du kutter den korte samtalen de har på slutten. Det er plenty av måter å få frem det samme på.
    Eks: De kan sende hverandre et langt blikk, heisdørene lukkes og mannen er alene i heisen. Han ser ut til å tenke seg om, men trykker til slutt på første etasje. Eller kanskje han tar en tur opp på taket, ser det han så som barn, før han bestemmer seg for at han har noe å leve for.

En ting jeg stusset litt på var at han skal på nyttårsparty, men er ikke villig til å ta en slurk brennevin. Får meg til å lure på om han er redd for sykdommer. Hvorfor tar han så imot senere? Fordi han nå på en måte kjenner denne mannen. Med dette i tankene blir det litt frekt å si at han bare lever én gang (som i: "jeg velger å stole på at du ikke er full av sykdommer, nå som vi har snakket litt sammen"). Det er fint at han drikker, men du trenger kanskje ikke å gjøre en stor sak av det? Bare la han drikke uten at de sier noe. Tenk på virkemidler du har i film, som du ikke har i noveller. At vi faktisk kan SE hva som skjer.

Hittil har jeg fokusert på det som kan forbedres, nettopp fordi du har tenkt å bruke manuset til å komme inn på en skole. Da kan det være rimelig hard konkurranse. Nå kommer det positive.

Jeg liker historien, selv om jeg ikke er helt med på hvordan den blir fortalt.
    Jeg liker det at den ikke slutter med at han begår selvmord.
    Jeg liker lengden.
    Skrivestilen din er fin.

3. Kim Lopez

Kim Lopez Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    For det første, deilig med et ordentlig skrevet manus! jeg pleier vanligvis åpne manus som folk poster her, for å så stenge de like raskt igjen. Selv om de kanskje hadde skrevet en fin ide, så orker ikke ikke lese når det er feil oppsett. Desverre.

Jeg likte kjemien veldig godt! Og jeg forstår veldig godt hvorfor scenen kun holder seg inne i heisen, og tror banneret og lyden av fyrverkeri er mer enn nok for å gi seeren det de behøver, og synes det er et kult virkemiddel for å "bringe" disse to ålreite karene sammen, som skaper denne kjemien jeg liker.

Du skriver veldig flittig, og i starten var det så "bra skrevet" at jeg måtte titte opp for å se om det var V.O jeg leste, og ikke en forklaring. Dette er vel både posetivt og negativt.
    Jeg regner med at det er skrevet i hensikt av å regissere selv, og da er det bare posetivt, jeg liker veldig godt å skrive slik selv.

Alt i alt en liten koselig historie/film, synes den fungerer veldig bra, selv om jeg savner et eller annet på slutten.. klarer ikke sette fingeren på hva, men men!

Lykke til med skolesøknadene!

Sist redigert: 25 Nov 2009
  4. Spaghetti

Spaghetti Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tusen takk for tilbakemelding!

Jeg kan fortelle litt om oppgaven.

Manuset skulle være på max 5 sider og skulle være en scene med to vidt forskjellige personer fanget i en heis på nyttårsaften. Jeg valgte at den ene er på vei opp for å ende livet og den andre er på vei opp for å starte det. Det er vel det sentrale temaet for manuset.

Jeg er enig i at det mangler noe på slutten, så jeg skal skrive om den men jeg har aldri klart å løse den ordentlig føler jeg. Derfor er jeg veldig glad for at jeg postet her! Jeg liker ideen om at han går ut og ser det samme han gjorde når han var ung, og jeg føler at det kan funke!

Jeg har jobbet mye med dialogen, og jeg kommer fortsatt til å jobbe mer med den. Jeg rakk ikke søknadsfristen nå så jeg må vente til neste år, men da har jeg god tid. Kanskje jeg lager den i mellomtiden også. Vi får se!

Syns dere det var dårlig løst måten vi finner ut at han skal ta selvmord eller er det bra at det er såpass "spelled out"? Hva syns dere?

Del denne siden