Nytt prosjekt - men engstelig for musikken

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av ethicaL, 28 Jan 2011.

1. ethicaL

ethicaL Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei,

Jeg har nå tenkt å regissere en film, som jeg senere kan legge ut her. Jeg er litt engstelig for dette med musikk. Jeg tenker å bruke musikk fra store filmer som Angels & Demons, The Dark Knight og annet av Hans Zimmer. Jeg lurte på om dette er lov? Kan man bli saksøkt for å ha brukt musikken uten tillatelse av kompaniet? Hvordan fungerer dette?

Takk for svar,
    ethicaL

2. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Sv: Nytt prosjekt - men engstelig for musikken

Nei, det er ikke lovlig med mindre du betaler avgifter for bruk. Det er TONO som forvalter artistenes rettigheter i Norge, så du må høre med dem om pris. Det kommer helt an på hva det skal brukes til og hvor mye du skal bruke.

Siden du sannsynligvis ikke har budsjett til å kjøpe rettigheter til å bruke slik musikk, er jo alternativet å se etter musikere som gir tillatelse til å bruke musikken gratis, såfremt de blir kreditert. Det er flere her på forumet, så stikk en tur innom Musikk-kategorien og sjekk om du finner noe som passer, eventuelt noen som er villig til å lage musikk til deg.

3. Slaktern

Slaktern Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Du må huske at selv om du spør artisen om lov til å bruke hans musikk og han sier det er greit, må du også spørre plateselskapet til artisten om lov. Som regel skal plateselskapet ha en viss sum penger. Kommer helt ann på hvor mange sekunder du tenker å bruke og hvor du kommer til å legge ut filmen. Om du skal legge den ut på nettet vil nok plateselskapet øke prisen med det dobbelte.

Selv syntes jeg bruk av musikk er vanskelig ettersom det er mange regler rundt dette. Jeg anbefaler på det sterkeste å styre unna sanger som er gitt ut på cd.

Du kan få store bøter om du bruker musikk du ikke har rettigheter på. Selv om det er liten sjanse for å bli tatt ville jeg vært på den sikre siden. Derimot om du bare planlegger å ha filmen din til privat bruk, kan du selvfølgelig bruke all musikk. Som regel lager man jo ikke film til privat bruk, man lager jo film for å fortelle noe til verden.

Det smarteste hadde nok vært å komponere musikken din selv. Eller kanskje du kjenner noen som kan lage musikk?

lykke til

4. palodegard

palodegard Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

Eller du kan snuse opp musikk med CC-lisens på nettet! Det er for eksempel mye spennende å finne på Jamendo.com.

5. ethicaL

ethicaL Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Oi, det her vanskeligere enn jeg trodde. Tja, dette skal være 30 minutters film med mange sekunder av musikken. Kjipt at det ikke er lov, vil jo vise den til verden og ikke bare venner.

Kontakte disse folka blir vel vanskelig. Uff, teite regler.. Hva er egentlig sannsynligheten at platekompaniene skal detecte min amatørfilm?

6. Tor Valamo

Tor Valamo Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Hvis de ligger på spotify for eksempel (eller at du har CDen), så står det hvem som har copyright på materialet. Det er nok lettere å kontakte plateselskapet enn artisten. Du kan også huske på å spørre om plateselskapet har rettigheter til bruk av musikken i film, for det er ikke alltid sikkert at de har. Hvis de ikke har det så må du spørre artisten.

7. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Dette er ikke et problem. Såklart, unngå å bruke musikk du ikke har rettigheter til, men om du ikke har tilgang til det, og ikke har tenkt til å selge filmen, så kjør på med den musikken du vil ha. Har hatt flere filmer tilgjengelig på nett med musikk jeg ikke har rettigheter til, ingen har kontaktet meg om det. Det kan derimot bli et problem hvis du skal legge filmen ut på YouTube eller lignende nettsteder.

8. christoffer

christoffer Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Spørs helt på hvilken type film dette er snakk om.
    Skal filmen bare ut på youtube eller lignende sider for å vises til andre eller skal den sendes på filmfestivaler og kinoer rundt om kring feks ?

Og vist den skal selges kan du absolutt IKKE bruke musikken.

om den bare skal på youtube eller slik ville jeg kjørt på med alt du hadde ;)

Er ikke noe problem å vise den på youtube om du gir credit til artist/platekompani og om den enda skulle miste lyd pga WMG loven er det bare å søke på youtube hvordan dxu fikser dette.

Er så enkelt at du fyller ut et lite skjema som du forteller at du ikke har rettigheter til lyden og du ikke kommer til å tjene noe på at du bruker den.

9. ethicaL

ethicaL Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Dette høres bra ut. Jeg lager filmen ut av inspirasjon og har ikke tenkt å selge den på noen som helst måte. Vil gjerne legge den ut på YouTube til slutt. Så , jeg kan konkludere med at jeg bare bør kjøre på? Selvsagt blir all musikk nevnt i credits til riktig komponist.

Del denne siden