OK kvalitet på SD mikser?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Hans-M, 29 Jun 2012.

1. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei,
    jeg lurer på hvor god kvalitet SD egentlig er. Har kikket litt på Datavideo SE-500 videomikser. Denne har 4 inputs samt. at du kan få alle kameraene på èn skjerm i preview, slik at du kun trenger to skjermer. Den ser ikke veldig avansert ut, og jeg tenker at den holder til små flerkameraproduksjoner som eventuelt senere skal på f.eks. DVD eller youtube. Hovedsaken er om SD er en god nok kvalitet til å lage DVD av? DVD holder jo ikke HD, så da holder kanskje denne til å produsere flerkamera til DVD? Eller hva tror dere?
    Den ligger til 6 000,- på GMP. (Datavideo SE-500 4 Input Analogue Video Mixer PAL)

2. Titan

Titan Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Sv: OK kvalitet på SD mikser?

Hei Hans-M!

SD er per def gammel teknologi og personlig ville jeg ikke brukt penger dette. Du vil sikkert få glede av den, men jeg tror det er en dings som taper seg raskere enn du aner.

SD video er maks 720x576 pixler i oppløsning. HD video er 1980x1020. Jeg er ikke sikker, men mener å vite at SD alltid er interlaced, mens HD kan være enten progressivt eller interlaced. (Hvis en teknokrat leser dette; korriger meg gjerne)
    Altså får du 2,75 oppløsningen ved et HD kamera.

Min personlige erfaring er at jeg får mer ut av bildene med et billig HD-kamera enn jeg gjør med et profesjonelt SD-kamera. Det vil si: bedre bilde i seg selv på proffkamera, men mye bedre oppløsning på et HD consumer cam. (Spesifikt Panasonic AG-DVX100 VS Sony CX155e)

Ang om SD er bra nok til å lage DVD av: Ja. DVD er likelydende med SD oppløsning, så vidt jeg vet. Jeg har ikke testa å brenne ut HD-video på DVD, men jeg vil igjen tro at resultatet er bedre, selv med en billig HD kamera.

Jeg er ingen ekspert i dette, altså må du ta det jeg sier her som veiledende :)

Alt godt og lykke til med prosjektene dine!

3. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Re: Sv: OK kvalitet på SD mikser?

Kvaliteten har ikke bare med oppløsningen å gjøre, men vel så mye med fargesamplingen. Av erfaring ville jeg holdt meg langt unna alt som heter Datavideo. Det er noe forferdelig drit, uten at jeg gidder å begrunne det utsagnet akkurat nå.

BMD ATEM Television Studio får du jo til ca 6600,- eks mva, dette er en langt bedre løsning, og da er du også HD-klar. Eneste ulempen med den er at hvis du setter den i SD-modus, så vises alle signalene i 4:3 selv om de egentlig er 16:9. Da må du endre på dette i redigeringsprogrammet senere. Dette er fordi SD-SDI signalet ikke inneholder noe informasjon om aspekt. BMD burde jo selvsagt mekket noe funksjonalitet som gjorde at man kunne justere på dette, men det har de altså ikke gjort.

4. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Re: Sv: OK kvalitet på SD mikser?

Takk for svar.

BMD ATEM Television Studio så ikke dum ut, men her har du vel hele kontrollbordet på pcen?
    Eventuelt om du får kjøpt eksternt kontrollbord?
    Vil denne fungere med en Windows maskin, eller kan den kun brukes på mac?
    Kan man bruke vanlige BNC kabler, som ikke klarer HD-SDI på den? Vet man ikke får HD da, men hvis man da skal produsere i SD?
    Ingen av kameraene jeg har tilgang på har utgang på SDI/BNC, da bruker man vel en slik (http://www.blackmagic-design.com/products/batteryconverters/)?

5. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

ATEM-mikseren bruker kun HDMI og SDI. Du kan ikke ta inn composite. Da må du i så fall ha en analog-digital konverter.
    Alle koblingspunkt er BNC, ja.

Du kan bruke en Windows PC eller Mac for å styre mikseren. Jeg brukte en ATEM TV Studio i vinter, hvor én var bildemiks, og en annen opererte grafikk-avvikling fra sin egen maskin. Alt gikk sømløst og uten problemer - to stk jobbet på samme mikser kan du si. Utrolig befriende og effektivt - så slapp bildemiks å tenke på å måtte trykke inn grafikk.

Når du på et senere tidspunkt vil ha et dedikert kontrollpanel for bildemikseren, er det ingen problemer å kjøpe til dette. Veil. er vel omkring 30-33.000,- eks. mva. for 1 M/E panelet.

6. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ok, men hvis man trekker HD-SDI kabel bort til kameraet, kobler på en HDMI to SDI (Blackmagic Design: Battery Converters), og har HDMI ut fra kameraet til converteren, vil det da fungere?

Hvordan legger man til grafikk, forresten? Og hvordan får to PCer hatt samme programvare åpent, når det kun er et USB uttak?

7. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Det vil fungere ja. Kan være noe delay fra den konverterings-boksen da. Så om det er live event som skal på storskjerm i samme rom som eventen kan lyd og bilde bli tydelig usynk. Det er generelt uunngåelig, men jeg antar det vil være noen frames mer med HDMI-> SDI konvertering i tillegg til den delayen man får i mikseren og distribusjon videre derfra. Gjør et forsøk, eller forhør deg med forhandler.

Med ATEM mikserene har man grafikk banker. TV Studio har 20 banker. I disse laster du inn stills, som har RGB + alpha. F.eks. PNG, TGA eller TIFF. Står mer om dette i manualen til enheten.

Du styrer ikke mikseren via USB. Dette gjøres via ethernet. Så det du kan gjøre er å sette opp en router hvor du kobler ATEM og to PCer. USB-kabelen brukes for å konfigurere IP-adressen til mikseren, sånn at mikser og PC kan kommunisere.

Grafikk kan lastes over på mikseren på to måter: drag-and-drop fra Finder/Windows Explorer, eller via en Photoshop plug-in. Husk at du må ha alpha-kanal i bildet!

8. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Hmm, denne løsningen høres ganske mobil og enkel ut.. Hvordan gjør man det med opptak av det man produserer? Kan man kjøre det igjennom ethernet eller usb?

9. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Re: Sv: Re: Sv: OK kvalitet på SD mikser?

Det er H.264-opptak direkte til maskin via USB-kontakten. Du bruker bare Media Express, medfølgende programvare, for å ta opp. Skal du ta opp i andre formater, må du finne en annen løsning.

10. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Re: Sv: Re: Sv: OK kvalitet på SD mikser?

ATEM TV Studio har SDI og HDMI PGM output.

11. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ettersom jeg skjønner, er denne super for livesending og slikt i HD. Men ettersom kameraene mine ikke har SDI ut (uten å bruke en converter), kan, og da bare lurer jeg, bruke phono/RCA/video -kabler? Må man ha en digitalt-analog adapter?

Hvis noen har prøvd denne, anbefaler dere den?

12. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

I teorien - ja - det kan du. Men du må fremdeles sende et signal fra kamera til mikser, som mikseren tar imot. Dette er da begrenset til HDMI eller SDI for denne mikseren. Dvs. at du ikke får kjørt composite inn i mikseren, og du må ha en konverter til HDMI eller SDI.

Kameraene dine har kanskje HDMI, men du bør ikke kjøre HDMI signalet over alt for lange strekninger - signalet er rett og slett ikke sterkt nok. Vi testet et JVC HM100 over 10m HDMI til nettop denne mikseren - det gikk dårlig.. Mikseren fikk ikke signalet. Da må man ha signalforsterker eller kortere avstand til mikser. På sikt er du nok best tjent med å kjøpe HDMI->SDI konverter. Eller analog->SDI konverter.

Kan glatt anbefale mikseren til alt fra kjappe oppsett til noe mer avansert hvor du har behov for enkel grafikk på direkten.

13. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: OK kvalitet på SD mikser?

Lykke til med å kjøre SDI over en vanlig RCA-terminert billigkabel... Skal ikke påstå noe da jeg ikke har forsøkt det og ikke kjenner dataene på slike kabler, men tviler på at standard konsumerkabler takler båndbredden i et SDI-signal, i beste fall er ca 270 MHz for 16:9 SD-SDI. Dårlig skjermet er de som regel også. Tror ikke du finner noe tilstrekkelig datablad for å regne ut hvor lange strekk du kan ha med sånne kabler, hvis det går i det hele tatt.

Uansett, som Ola sier, du må ha et signal som ATEM TVS kan ta imot - SDI eller HDMI. Utstyr med SDI kommer alltid med BNC-konnektorer uansett, enten du går for kamera med SDI eller en HDMI-SDI adapter.

Gjorde en installasjon av ATEM TVS hos en kunde, og denne bruker de til miks og grafikk, det fungerer utmerket. Veldig billig løsning, samtidig som den er noe skalerbar med hardware-panel. I hvert fall et langt bedre alternativ enn den du så på i utgangspunktet.

14. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: OK kvalitet på SD mikser?

Men er det mulig å kjøre RCA kabel frem til miks, også sette på en converter der, eks. analog - SDI? Man får riktig nok ikke HD, men ihvertfall mye bedre bilde enn med easycap..

15. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: OK kvalitet på SD mikser?

Kommer an på kabelen, og hvor langt du strekker den. Hvis du likevel har tenkt til å gå for en konverter, kan du ikke like godt bare kjøre HDMI-SDI da?

16. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: OK kvalitet på SD mikser?

Jo, men for to kameraer, kommer mikseren, kabler og converter på rundt 14,000,- vil jeg tro. Så jeg vurderer litt mellom å kjøpe mikseren, eller et skulderkamera til 9 000,-

17. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: OK kvalitet på SD mikser?

Har dette skulderkameraet til 9000,- SDI ut? Jeg har mine tvil. Jeg ville gått for bildemikser. Det er en langtidsinvestering du ikke kommer til å angre på.

18. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  19. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: OK kvalitet på SD mikser?

Kommer veldig an på hva du driver med og har tenkt til å drive med... Men i utgangspunktet, skal du gjøre flerkamera, så ville jeg bygget opp rundt infrastrukturen først (bildemikser, opptaker, konvertere, kabling), og så kjøpt kamera senere. Kamera kan man alltids leie.

Har ingen erfaringer med det kameraet du linker til, men det er vel ganske selvsagt at det ikke kan sammenlignes med kvaliteten på profesjonelle skulderkamera. Jeg ville faktisk heller kjøpt Canon XF105 eller Sony PMW-100, hvor du har både SDI og genlock, noe som kan bli viktig for deg senere. Disse er selvsagt dyrere enn det du ser på. Det kommer an på hvor framtidsrettede investeringer du vil gjøre...

20. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: OK kvalitet på SD mikser?

Ja, tror nok jeg kjøper videomikseren først, også kjøper jeg ting etterhvert som jeg trenger det. Slik som convertere osv. Tror det lønner seg å starte med mikseren, fremfor kabler og convertere.

Del denne siden