Oppgradering av redigeringprogram og Data

En tråd i 'Programvare' startet av trygv3, 11 Sep 2011.

1. trygv3

trygv3 Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei, Jeg har planer om å kjøpe meg et nytt redigerings-program og ny pc.
    Jeg har et samlet budsjett på 5000-10000 kr.
    Hva bør jeg satse på en mac eller pc?
    Kjøper jeg mac blir det vel muligens over 10000 kr. (jeg tror jeg ville valgt en imac)
    Kjøper jeg pc får jeg vel mere for penga. (tror jeg ville valgt en stasjonær pc)
    Har laget en liste over aktuelle program (du kan gjerne legge til noen viss du har bedre forslag)

final cut pro x (pris 1700)
    avid studio (pris 1400)
    Pinnacle Studio HD Ultimate Collection v.15 (pris 1000)
    Pinnacle Studio HD Ultimate v.15 (pris 750)
    Pinnacle Studio HD v.15 (pris 550)
    Sony vegas pro 10 academic (pris 2000) (jeg så produktet på fotovideo sin hjemmeside, men er det noen grenser for hvem som kan kjøpe det)
    Adobe Premiere (pris 800)
    MAGIX Movie Edit Pro 17 Plus HD (pris 600)
    Sony vegas movie studio 11 (pris 300)
    Vegas Movie Studio HD Platinum 11 (pris 600)
    Vegas Movie Studio HD Platinum 11 Production Suite (pris 700)

2. trygv3

trygv3 Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
  3. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Oppgradering av redigeringprogram og Data

Er det kun redigering du skal bruke den til?

I prisklassen(e) du nevner vet jeg at du får en del om du går for PC. Det er godt mulig at du får en god Mac også, men jeg har hørt at de fleste der sverger til nest nyeste versjon av Final Cut Pro, fremfor "X". Du burde lese deg litt opp på dette før du tar valget. Så vidt jeg har forstått er FCPX den eneste i serien med skikkelig 64-bit støtte, så hvis du ikke kan/vil bruke det synes jeg du burde gå for en PC med W7 64-bit, 8GB ram eller mer, rask harddisk (Gjerne to: SSD til operativsystemet og ofte brukte programmer, og en HDD til lagring av media). Premiere Pro har noe som heter MPE som utnytter grafikkortet ditt og gjør at du laster inn og eksporterer raskere, samt klarer å redigere kraftig komprimert materiale. Dette krever et nVidia-kort med CUDA. Så det er en anbefaling om du går for den programvaren.

På PC ville jeg gått for Premiere Pro eller Sony Vegas. Helst førstnevnte, men sistnevnte fungerer veldig fint det også. Begge støtter 64-bit i nyere versjoner, så vidt jeg vet. Styr unna Pinnacle og CyberLink (basert på erfaringer med tidligere versjoner).

4. vttv

vttv Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Hører mye fint om Premiere Pro, men til prisen trygv3 nevner er det vel helst Premiere Elements det er snakk om, Pro må man vel ut med noen tusenlapper mer for. Sier ikke at Elements er dårlig (har ikke prøvd det), men greit å være obs på forskjellen.

Student/academic-lisenser varierer veldig i hvor strenge de er på hvem som får kjøpe, men er uansett viktig å lese lisensvillkårene litt nøye. Er for eksempel ofte en klausul om at man ikke har lov til å bruke programmet til kommersiell bruk.

Av programmene i denne prisklassen er det kun Avid Studio jeg har prøvd, men syns hvertfall det fungerte ganske så bra i forhold til prisen. Betalte vel rundt 1100,- for nedlastingsversjonen om jeg ikke husker feil. Var et par funksjoner jeg savnet tastatursnarveier for, og det støtter desverre ikke skikkelig 3-point editing, men bortsett fra det syns jeg det funker bra. Men så har jeg også alltid hatt sansen for Avid da. (For ordens skyld: Jeg jobber ikke med klipp til daglig.)

5. trygv3

trygv3 Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
  6. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ville ikke brukt Adobe Premiere Elements over Sony Vegas. Det må være Premiere Pro, og det koster nok et par tusen - prisen varierer sikkert litt mellom de ulike pakkeløsningene. Jeg ville brukt Sony Vegas Movie Studio. Det er lett å bruke og du får profesjonelle resultater.

NetOnNet vant for øvrig en test som billigste nettbutikk. Lønner seg kanskje å se der: http://www.netonnet.no/art/data/stasjonaer-data/stasjonaere-datapakker
    Eventuelt kan du sette sammen selv på Komplett eller Multicom. Ville sett i "Gamer"-kategorien, for de prioriterer ofte kraft og er veldig funksjonelle.

7. trygv3

trygv3 Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Takk, blir vel litt dyrt med permiere pro (sjekket pris, og det lå på ca 7000) :( veldig synd, så ut som et supert program.
    Vurderer nå denne datamsakinen http://www.multicom.no/SystemConfig...2432-10583002-2;2434-3188390-1;2431-3880824-1
    med sony vegas movie studio.
    har noen prøvd magix eller avid studio? er de bra?

Mac, vurderer fortsatt en imac med final cut pro x (det virker som et veldig bra program), jeg søkte litt rundt, og det virket som de største problemene kom til de proffe redigererne. Men siden jeg er langt ifra noen proff i videoredigering så virker det hurtig og bra.

8. SkeletonKey

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg tror den maskinen du linket til er mer for å spille av medieinnhold enn å skape det. Jeg ville ikke betalt så mye for en PC med Intel-skjermkort. Ettersom den også er veldig liten vil jeg tro at du ikke har videre gode muligheter for å oppgradere maskinvaren i ettertid - en mulighet du gjerne vil ha. Er også i tvil om den har plass til flere harddisker, og da blir 80GB (som den var innstilt på hos meg) altfor lite. Du kan hvert fall få mer for pengene som fungerer til det du skal bruke den til. Virker også som om det ikke følger med skjerm. Kanskje du har det allerede?

Jeg ville heller gått for denne: http://www.multicom.no/SystemConfig...53-10508324-1;1554-10500502-1;1546-10562656-1

9. trygv3

trygv3 Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
  10. asoeli

asoeli Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Magix har jeg brukt i mange år, det er billig, har utrolig mange muligheter, og har alltid fungert perfekt for meg.

11. trygv3

trygv3 Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Magix imot Avid eller movie studio, hva ville du valgt?

12. trygv3

trygv3 Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Er det noen ide å kjøpe brukt datamaskin?

Del denne siden