Overlapping av videoklipp i Adobe Premiere 6.5

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av The_Superbit, 19 Apr 2004.

1. The_Superbit

The_Superbit Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Hei!
    Jeg prøver å få to videoklipp til å overlappe hverandre slik at begge to synes på likt når jeg spiller av filmen. Har først og fremst prøvd med kommandoen "Transparency", men klarheten på det ene klippet går alltid på bekostning av klarheten i det andre klippet.

Er det ikke mulig å få begge bildene til å være tilnærmet like klare uten at de blir gjennomsiktige og ubrukelige?

Takker på forhånd for alle tips :D

2. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    slik pleier jeg å gjøre det:
    først legger du det ene klippet i video tracket rett over d andre klippet.
    d er viktig at du legger dem i de track'ene som heter "superimpose tracks", det vil altså si alle utenom de to nederste som heter video1 og 2 med transition imellom. enkelt og greit fordi du ikke kan stille på opacity der.
    så må du velge slik at du kan se opacity rubberbands. det er den røde streken som går over klippet som styrer gjennomsiktigheten. får å få fram den må du trykke på den lille trekanten rett ved der d står navn og nummer på track'et til venstre. "collapse/expand track" heter den.
    deretter må du sørge for at du ser opacity rubberbands'ene og ikke key frames. dette ser du rett under den lille trekanten når du har "åpnet opp" tracket. så må du velge d som heter fade adjustment tool. du finner den sammen men de andre verktøyene. den ser ut som en strek mellom en pil som peker opp og en som peker ned. hvis den ikke er der er d bare å trykke på "u" tasten helt til du ser den kommer fram. så er d bare å trekke det røde "båndet" nedover, altså å stille ned på opacity'en på d øverste klippet. men ikke trekk d for mye ned da du nesten bare vil se det underste. nå er d bare å finjustere på båndene til d ser ut som du hadde tenkt deg.
    du kan også stille på d nederste men dette vil nok bare gjøre at bildet blir mørkere siden du sannsynligvis har en svart matte bak(heter d matte på norsk?). altså er d bedre å la d nederste være 100% ugjennomsiktig.

med litt prøving og feiling får du fort dette til, om ikke med en gang.

jeg husker selv at jeg aldri følte at d ble helt slik jeg ville ha det når jeg gjor det sånn som dette. du får litt følelsen av at d bare er d ene klippet som er gjennomsiktig. men såvidt jeg vet er det den beste måten.

du KAN velge å stille på transparency, men dette går på keys. altså at den velger forskjellige pixler i bildet som den gjør gjennomsiktig. f eks screen key som gjør d mørkere delene av bildet gjennomsiktig. du finner mer om dette i "help" filene.

håper dette hjalp.

3. The_Superbit

The_Superbit Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Tusen takk! Beste svaret jeg har fått hittil (spurt på andre forum også). Men har ikke fått helt til det jeg er ute etter. Jeg vil ikke at noen av klippene skal se gjennomsikitge ut. De skal se helt normale ut begge to, og spilles av samtidig.

Hvis kameraet står på et stativ du skal stå i et rom og prate med deg selv, så bruker en vel samme måten å ordne dette på. Men hvordan gjør man det?

4. Chandler

Chandler Administrator

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Prate med seg selv er faktisk ikke noe vanskelig i det hele tatt. Her er en liten test jeg laget for et par måneder siden:

Klonetest

Utfordringene kommer når klonene dine skal ha interaksjon med hverandre:

Klonetest 2

Her lønner det seg nok å bruke After Effects istedetfor Premiere, og da legger du bare klippene oppe på hverandre og maskerer bort det tomme området i den øverste filmen slik at den underste syns gjennom.

5. The_Superbit

The_Superbit Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Tittet på testene dine, og virket som det var akkurat sånn jeg ville få til :D Har After Effects på en cd, får legge det inn og prøve.

Takker så mye!

6. The_Superbit

The_Superbit Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Ja, nå har jeg prøvd og prøvd i After Effects, lest hjelpeside opp og hjelpeside ned, men har ikke brukt dette programmet før, så hvordan får jeg det til?

Del denne siden