PAL DVD Oppløsning

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av steffenz, 27 Jul 2006.

1. steffenz

steffenz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei,
    Har sikkert tatt det opp før, men begynner å bli fryktelig lei at alle DVDène mine bommer på TVet.. De passer ikke i kantene rett og slett.. Det er sinnsykt irriterende, og jeg skal lage en DVD nå som skal ut til rundt tretti stykker og nå vil jeg ha alt perfekt.. Med greenscreen, menyverter og intens redigering, skal ikke oppløsningen få ødelegge sånn at alt ser amatørmessig ut. Jeg bruker også DVD Lab, men fåretrekker helst DVD Architect. Men i lab må du holde deg innenfor noen ruter, dette er de som vises på TVèn. Dette er ikke i DVD Architect og derfor blir alt litt langt ute.. Ser stygt og uproft ut.
    Noen som kan hjelpe meg?
    Tusen takk!

2. steffenz

steffenz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei,
    Har sikkert tatt det opp før, men begynner å bli fryktelig lei at alle DVDène mine bommer på TVet.. De passer ikke i kantene rett og slett.. Det er sinnsykt irriterende, og jeg skal lage en DVD nå som skal ut til rundt tretti stykker og nå vil jeg ha alt perfekt.. Med greenscreen, menyverter og intens redigering, skal ikke oppløsningen få ødelegge sånn at alt ser amatørmessig ut. Jeg bruker også DVD Lab, men fåretrekker helst DVD Architect. Men i lab må du holde deg innenfor noen ruter, dette er de som vises på TVèn. Dette er ikke i DVD Architect og derfor blir alt litt langt ute.. Ser stygt og uproft ut.
    Noen som kan hjelpe meg?
    Tusen takk!

3. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er ikkje heilt sikker på kva problemet er...

Title safe og action safe-rutene (reknar med det er dei du snakkar om i DVD lab) er berre retningslinjer, og er der for at du kan vere sikker på at alt kjem på TVen, ettersom so godt som alle TVar ikkje viser heile biletet. All tekst du har på videoen bør vere innanfor title safe-området.

Oppløysninga på videoen må vere 720*576 (eller 704*576 trur eg...)

4. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er ikkje heilt sikker på kva problemet er...

Title safe og action safe-rutene (reknar med det er dei du snakkar om i DVD lab) er berre retningslinjer, og er der for at du kan vere sikker på at alt kjem på TVen, ettersom so godt som alle TVar ikkje viser heile biletet. All tekst du har på videoen bør vere innanfor title safe-området.

Oppløysninga på videoen må vere 720*576 (eller 704*576 trur eg...)

5. pordey2

pordey2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    720x576

6. pordey2

pordey2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    720x576

7. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Eller 704, sjølv om den kanskje vert vist som 720, er ikkje sikker på det (kjelde 1, sjå punkt 2.4 -- kjelde 2). Adobe Encore godtek til dømes berre video i dei to storleikane.

8. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Eller 704, sjølv om den kanskje vert vist som 720, er ikkje sikker på det (kjelde 1, sjå punkt 2.4 -- kjelde 2). Adobe Encore godtek til dømes berre video i dei to storleikane.

9. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  10. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  11. steffenz

steffenz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Forstår fremdeles lite.. Er det mulig å få sånne linjer å holde seg innfor i DVD Architect? Sånne som er i DVDLab mener jeg?

12. steffenz

steffenz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Forstår fremdeles lite.. Er det mulig å få sånne linjer å holde seg innfor i DVD Architect? Sånne som er i DVDLab mener jeg?

13. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvilke settings har du brukt når du har lagd mpeg2 filene eller har du tatt avi /quicktime filene rett inn i dvd programmet? Hvilket program har du brukt til å redigere/lage grafikk?

Husk at nå du lager video snuttene at alt blir DV aspect ratio når du skal lage siste versjonen av klippet ditt som skal bli til mpeg2 filmene på DVD'en din. Jeg kunne sikkert hjulpet mer om jeg forstod helt hva problemet ditt er. Post ett bilde eller noe og vis

14. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvilke settings har du brukt når du har lagd mpeg2 filene eller har du tatt avi /quicktime filene rett inn i dvd programmet? Hvilket program har du brukt til å redigere/lage grafikk?

Husk at nå du lager video snuttene at alt blir DV aspect ratio når du skal lage siste versjonen av klippet ditt som skal bli til mpeg2 filmene på DVD'en din. Jeg kunne sikkert hjulpet mer om jeg forstod helt hva problemet ditt er. Post ett bilde eller noe og vis

15. steffenz

steffenz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg bruker i hovedsak Vegas .. Riktignok siste beta av 6èn.
    Slik ser settingsen ut i Vegas:
    Og slik i DVD Architect:
    Blir du klokere eller? Tusen takk for at dere gidder å hjelpe meg her :D

16. steffenz

steffenz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg bruker i hovedsak Vegas .. Riktignok siste beta av 6èn.
    Slik ser settingsen ut i Vegas:
    Og slik i DVD Architect:
    Blir du klokere eller? Tusen takk for at dere gidder å hjelpe meg her :D

17. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tenkte mer på post ett bilde av hvordan det ser ut på TV'en. Ta en frame fra videoen din og crop det slik det ser ut på TV'en og ett slik som du vil at det skal se ut ut

18. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tenkte mer på post ett bilde av hvordan det ser ut på TV'en. Ta en frame fra videoen din og crop det slik det ser ut på TV'en og ett slik som du vil at det skal se ut ut

19. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Problemet er at vanlige TV'er ikke viser hele bildet, det kan f.eks. mangle 10% på hver side (varierer mye fra apparat til apparat). Dette er et eksempel på hvor elendige alle TV'er er. Nærmere forklaring finnes f.eks. på den linken jeg postet. Problemet gjelder "alle" CRT-TV'er, vet ikke om plasma/LCD er like elendig, håper ikke det. Når du skal designe menyer og generelt komponere bilder for visning på TV, må du derfor unngå å putte viktig informasjon ute i kantene.

Om det går an å få linjer å arbeide etter i Vegas aner jeg ikke-- men ser på screenshot'et at det er en fane for "Ruler", kanskje det kan være noe?

20. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Problemet er at vanlige TV'er ikke viser hele bildet, det kan f.eks. mangle 10% på hver side (varierer mye fra apparat til apparat). Dette er et eksempel på hvor elendige alle TV'er er. Nærmere forklaring finnes f.eks. på den linken jeg postet. Problemet gjelder "alle" CRT-TV'er, vet ikke om plasma/LCD er like elendig, håper ikke det. Når du skal designe menyer og generelt komponere bilder for visning på TV, må du derfor unngå å putte viktig informasjon ute i kantene.

Om det går an å få linjer å arbeide etter i Vegas aner jeg ikke-- men ser på screenshot'et at det er en fane for "Ruler", kanskje det kan være noe?

Del denne siden