Panasonic AG-HPX171 - Verdt å kjøpe i 2014?

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av KEO, 7 Nov 2014.

1. KEO

KEO Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Vurderer å kjøpe brukt videokamera og ser på AG-HPX171 og dessuten Sony PMW-EX1.
    Ettersom jeg er nybegynner og ikke har erfaring med kamera i denne kategori så er jeg litt engstelig for å kjøpe katta i sekken. Har prøvd å finne informasjon om forventet levetid (driftstid), svakheter etc, men finner ingenting annet enn relativt positive produktomtaler som alle er relativt gamle (2009 ++).

Hva skal jeg bruke det til kommer sikkert noen til å spørre. Det vet jeg ennå ikke..., kanskje reiseskildringer, reportasje, musikkvideo etc.

Noen som har erfaringer eller gode råd å gi?

2. andersnysted

andersnysted Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei, hvor mye har du å bruke på kamerautstyr?

Istedenfor å kjøpe et videokamera som er litt eldre ville jeg nokk valgt å kjøpt ett dslr eller ett videokamera med større sensor som f.eks. fs100 eller canon c100 mark ii. Jeg har selv vært borti flere kamera og har eid 60d, 6d, blackmagic cinema camera og Sony a7s som jeg har nå. Nå som jeg ikke vet helt hvor mye du har å bruke så kan jeg bare si generelt. A7s som jeg har nå er det desidert beste kameraet jeg har hatt selv, så jeg vil anbefale det. Hvis du har planer om å bruke xlr så har sony en unit som passer med A7s som gir deg xlr input. Men hvis du sier sånn ca. hva du vil bruke på kamerautstyr så kan jeg prøve å hjelpe deg med å finne et kamera som du kan like.

3. KEO

KEO Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Budsjettet kan nok drøftes og jeg ser at man kan få relativt mye utstyr for en rimelig penge ved å kjøpe brukt. Samtidig er jeg redd for å kjøpe katta i sekken, både fordi teknologien endres så fort og fordi brukt er brukt og man vet aldri om selgers forsikring om at utstyret er som nytt holder stikk...

Jeg har kikket på Canon C100 M2, men ser at kostnaden fort blir høyere enn jeg egentlig ønsker. Man trenger jo tross alt mer enn bare kamerahus...
    DSLR: A7s eller 5D M3 er tiltalende, men samtidig får jeg følelsen av at dette først og fremst er fotoapparater, ikke film/video
    FS100 har jeg ikke rukket å studere ennå...
    Når det gjelder lyd så har jeg en Zoom H4n med 2 XLR-innganger. Tenker den kan benyttes hvis kamera ikke har mikrofoninngang.

Dessuten kommer dette med følelser inn. Jeg har alltid vært Canon-fan siden mitt første kamera, men ser jo at både Sony og andre lager god kvalitet :)

Uansett, når jeg tenker bruksområde er det en fordel at utstyret ikke veier for mye, lett å ta med på reiser etc.
    Utskiftbar opptikk er viktig, sammen med stor sensor.
    I det hele tatt: jeg ønsker jo alle egenskaper som du finner i et toppkamera, men at prisen er en brøkdel (ha, ha)

4. andersnysted

andersnysted Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei, var også over på canon fan, men fant ut at de ikke greide å holde mål i forhold til Sony og Panasonic. Man kan alltid diskutere det, men ut av kameraet er bildet skarpere fra gh4 og sony a7s. Jeg vet at a7s og 5d3 ser ut som fotokamera, 5d3 er litt mer et fotokamera så hvis du tar mye bilder kan dette være et greit alternativ. Men a7s er mer ett videokamera med alle funksjonene de har bygget inn i det. 100p(720p), 4k ut fra hdmi, S-log2, histogram, focus peaking osv. Der er også en funksjon der du kan bruke en tilsvarende crop størrelse sensor. Kameraet bruker bare en mindre del av sensoren. Fungerer fint for video, men blir litt lite megapixel for video.

Hvis du ønsker et fremtidssikkert kamera kan jeg ikke hjelpe deg mer enn at URSA fra blackmagic har en utskiftbar sensor og har bra specs. Men det blir et dyrt kamera da c-fast kort som det bruker varer i 7min(i raw 4k) for et 128gb og koster rett under 10000kr for et kort. Jeg kjøpte a7s selv da dette er et kamera jeg kan se for meg at holder mål videre da det har mulighet for 120p i full hd 1080p og 4k i 30p. hvis jeg noen gang skal trenge det. Det at jeg kan bruke ca alt optikk som dekker sensoren med hjelp av en adapter. PL optikk hvis jeg noen gang får råd til det. Jeg har også kjøpt en monitor (ikan vk7i) og en atomos ninja star (prores opptaker)

Det jeg sier er at a7s kameraet er et godt kamera, men hvis du ønsker et rent videokamera og ikke bryr deg om at det tar litt lenger å jobbe med filene ville jeg sett på blackmagic cinemacamera,productioncamera eller bmpcc. For mitt bruk ble blackmagic cinema camera litt stort. Men mitt bruk er ikke nødvendigvis det samme som ditt.

5. KEO

KEO Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei igjen. Takk for alle nyttige inspill som du kommer med her. Jeg kommer nok til å bruke litt mer tid før jeg bestemmer meg, men det er alltid greit å høre litt om andres erfaring. Hva slags type filming er det du gjør?

6. andersnysted

andersnysted Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei, bruker det til å filme kortfilmer, mest skoleprosjekter. Brukte det også til å dekke et event nå i helgen. Begge deler fungerer dette kameraet flott til.

Bruk tid til å finne ut hvilket kamera du vil ha, men ikke tenk på at det blir utdatert. Der vil alltid komme et nytt skinnende objekt som du vil ha uansett når du kjøper et kamera. Det viktigste er at du er konfortabel med å bruke det kameraet du bestemmer deg for.

Del denne siden