PANASONIC AG-HPX301E

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av THX, 22 Mar 2009.

1. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Ettersom dette kameraet er en stor nyhet i seg selv, så tenkte jeg å lage en tråd om dette kameraet for dem som har interesse for dette.

Kamera review:
    [ame=http://www.vimeo.com/3376421]http://www.vimeo.com/3376421[/ame]

Noen klipp fra kameraet:
    [ame=http://www.vimeo.com/3447985]http://www.vimeo.com/3447985[/ame]

Personlig så syntest jeg det blir knall me 10-bit video, 1024 farger, framfor 8-bit med 256 farger, REDRAW er 16-bit med 4096 farger. (fargenyanser for å være korrekt)
    Men det mest geniale er at en faktisk kan backuppe rett ut fra kamera med en USB pen eller strømløs hardisk (2,5" disk)
    Men det er et 1/3" bildebrikke, men det ser nå bra ut for det.
    En må kjøpe batteri og tripod plate utenom.

Skal legge ut en del klipp om vi faktisk kan klare å bestemme oss for å kjøpe inn dette kameraet i nær fremtid. Bare gjøre ferdig en kursfilm først ;)

Kameraet kommer ut nå i slutten av mars og koster 70-80 tusen uten MVA.

EDIT:
    Legger ut specs lista og fra Panasonic sine sider:
    http://www.panasonic-broadcast.com/cms_downloads/en/products/AG-HPX301E_Brochure.pdf

En liten skrytevideo fra Panasonic og (spol litt ut i videoen):
    http://www.panasonic-broadcast.com/en/products/p2-series/p2-cam/AG-HPX301E_VIDEOBLOG_1.php

ADAPTERE:

Nikon to 1/3" bayonet adaptor:
    http://www.mtfservices.com/mtf-products-list/mounts-and-adaptors/15-nikon-to-13q-bayonet-adaptor.html
    (Please note. Using this adaptor will introduce a magnification factor of 7X)

Converter til DOF-Adaptere:
    http://www.pstechnik.de/en/digitalfilm-mini35-compact.php

JVC-relaylinse:
    http://blog.abelcine.com/2009/03/12/super-16-lens-adapter-for-the-hpx300/

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: PANASONIC AG-HPX301

Vi var i kontakt med forhandler forleden, og han kunne fortelle at totalt med batteri, p2-kort og optikk ville det ligge på rundt 130 + mva - hvor i alle dager fant du det til 70-80.000!? :O

3. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Kameraet selges kun med optikk pr. idag og den er inkludert i prisen som ligger rundt 80 + mva. Video4 har ett tilbud for kamera, batteri/lader, stativplate og enkel mic for ca 105k + mva. Ellers bestemmes prisen noe av hva for batteripakke man velger og hvor store P2kort man trenger/ønsker.

Uansett ett veldig spennende kamera.

4. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Okey 75-80 tusen da ;) Og da snakker jeg som sagt bare om kameraet, som har inkludert linse.

Scandinavianphoto selger det til 74 556 kr
    http://www.scandinavianphoto.no/product/item.aspx?iid=9074644

Video4 selger det til 80.000 etter et tilbud jeg fikk tilsendt av Video4.

Prisene er uten MVA som jeg sa.

EDIT: Tilbudet fra video4 var forresten inkludert batteri og lader for 81 650,00

Tror du bør vurdere ny levrandør Ola ;)

5. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Man bør ta med i regnestykke at man kanskje trenger ett kraftigere stativ, kameraet veier fort 6-8 kg med litt utstyr på og avhengig av hva for batteripakke, legg til at det er høyere tyngdepunkt enn håndholdt. For Manfrotto og libec er dette fort stativer i opp mot 20k klassen. Sachtler DV8/12 er vel ideelt for dette kameraet om man ønsker ett veldig godt stativ. Alt baller på seg med større kamera, men man er fremdeles ett lite stykke unna kostnaden med 2/3" oppsett.

6. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Men det som er en virkelig pengesluker på P2 kamera er jo P2 kortene, en 20 lapper for 64 GB kort. Men her er jo det mulighet for å tømme kameraene innpå en USB pen, men om det er helt trygt å gjøre det er jo en annen sak.

7. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Selvfølgelig, men det blir og en avveining hvor mange timer man faktisk trenger. Jeg har tenkt tilbake 2 år nå og det er ytterst sjelden jeg trenger mer enn 45min non-stop ute i felt, er man inne i feks. ett studio er det ikke noe problem uansett.

P2kort må man se på som en investering, ja det koster. Pr. idag er det kun Sony SxS som har ett alternativ som tilbyr samme funksjonaliteter, hvor bla. sikkerhet er veldig viktig. Med fare for å høres ut som jeg siterer marketing fra pana så er P2 mye mer enn bare ett minnekort, som og er hvorfor man trygt kan stole på at dataene blir lagret på P2 kontra mot en USB plugg som ikke har noen verifikasjon i ettertid. Hadde man valgt CF kort så MÅ man ha en form for verifikasjon av at dataene faktisk blir skrevet, og enten det er en XDR recorder eller P2 koster det penger å bruke ingeniører til å utvikle og teste dette. Skrekk secnarioet må jo være feks. en helikoptertur hvor dataene er korrupte, ett helikopter koster for 10000 i timen å holde i lufta. Selvfølgelig er det krisemaksimering til tusen, og så lenge man har trygge verifikasjonsmetoder på dataene som lagres så er dette ikke noe problem(uansett hva for opptaker man har). Prøv å belast en minnestikk litt vel mye med til og frakoblinger, strømbrudd osv. Har opplevd litt for mye krøll med it utstyr i min relativt unge alder til å stole på "dumme" minnekort for trygg lagring når man flytter viktige data.

Jepp er overbevist i forhold til P2 eller SxS, har hatt så mye problemer med hdv de gangene jeg har valgt å jobbe med det. 8)

8. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Men det som kan være alternativt med bruk av småe P2 kort ,2-4-8-16 GB størrelsen, at vertfall om en har tilgang på strøm, så kan en dumpe til laptop med en gang via usb pen, men i bunn og grunn så har ikke den løsningen no for seg, ettersom an like gjerne kan koble kameraet direkte til pc'en og dumpe direkte.

USB løsningen må vertfall testest ut før en hiver seg ut på noe sånt og stoler alt for mye på den low-end siden av utstyret.

Bare for å gjøre det klart, en tar opp til P2 kort først, for så og legge en backup på en USB pen etterpå som kan kopierest innpå datan i seinere tid. Ble litt usikker ettersom du snakka om å ta opp på CF kort.

9. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Var litt todelt den fra meg, i forhold til CF var det mer rundt at P2 kort alene ikke er ett "dumt" minnekort slik som CF eller SD kort er. P2 inneholder bla. verifikasjon for dataene som skrives og det gjør etter hva jeg kan skjønne XDR recordern som lagrer på CF kort for de som ønsker å bruke den.

Om det ligger noen funksjoner i kameraet som bruker feks. MD5 checksum til å verifisere at alle data er inntakte etter overføring er det sikkert fint å bruke minnepinner som avlastning, men hvis det ikke noen form for verifisering av at filene er overført korrekt er jeg ikke helt sikker på at jeg vil gamle på at en minnepinne til 300kr holder bildene til en fotojobb verdt 20x det...eller mer.

Det skal sies at jeg er EKSTREMT paranoid når det kommer til datasikkerhet og lagring fordi jeg har mistet data pga hardware feil i kontrollere til hardisker/minnepinner. :)

Men tilbake til kameraet, blir spennende å få prøvd det en dag. Står vel litt mellom Hpx170 eller 300 for min del, vurderingsak neste månden om man skal eie ett 1/3" ccd kamera i skulderform selv eller eie ett håndholdt 170 og heller leie inn Hpx500/2700 ved behov. 10-bit 4:2:2 er unektelig spennende sammen med formfaktoren nå som "alle og en hver" kan kjøpe seg ett hpx170 og underby oss som prøver å leve av dette, kunder betaler jo gjerne litt mer når utstyret ser veldig profft og dyrt ut.

10. Fredo

Fredo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Er det lett og greit å feste et 35mm adapter på et slikt kamera?

Isåfall, festes det rett på kamerakroppen, eller utenpå linsa?

11. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Det er noe jeg har spurt om på Letus forumet - uten å få noe særlig svar... Det er jo bajonett mount på kameraet, og slike greier får du omtrent bare fra P+S Tecnhnik så vidt jeg kan huske. Her er jeg på tynn is, fyll på med mer info om du har. :)

12. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Eneste adapter-wise jeg har funnet så langt, er en slik en: http://www.calumetphoto.com/item/JV2031/
    1/2" - 1/3" Lens Mount Converter - Men jeg har ikke peiling på om denne passer ettersom det er JVC. Jeg er ikke sikker på om det er noen felles standard for de forskjellige mountene. Men om denne passer, så kommer de sikkert med mulighet for å festen DOF adapteren direkte på kamera, ettersom EX3'en med sin 1/2" mount har mulighet til å kjøpe dette fra vertfall PRO35 fra P+S Technik. Denne er egentlig til EX3, men det gjenstår å se om dette er kompatibelt.
    Det finnest også en EX3 til Nikon lens adapter, men denne gir en X5 forstørrelse av det orginale bildet: http://www.cameraadaptors.com/

EDIT:
    Nå fant jeg faktisk denne som sier at den passer til Panasonicen:
    http://www.mtfservices.com/mtf-products-list/mounts-and-adaptors/15-nikon-to-13q-bayonet-adaptor.html

13. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Men å montere en filmlinse rett på gjør vel ikke mye med dybdeskarpheten....?

14. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Stemmer, det står vist at det er mer ment til naturfotografering og lignende ettersom det gir en del forstørrelse.
    Finnest det i det hele tatt linser som kan monterest rett på kameraet og gi dybdeskarphet?
    Har leita meg grønn på nettet, finner bare studio linser.

EDIT: Da tenker jeg hovedsaklig på fast 1/3" linser.

15. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  16. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Sant nok, det er jo hakket mer økonomisk enn 42x 2/3" + adapter....fujinon prislista ligger for moro skyld ved min side :D

Men denne jvc pl adapteren står det på abelcine bloggen at ikke forandrer DOF, men primære funksjon vil være å bruke filmlinser som feks. folk har fra før, lyssterke linser og optisk kvalitet som går langt ut over hva budsjett hd linser fra canon/fujinon har å tilby.

Pr. idag er vel P+S Technik de eneste som lager relay linser til 1/3" med bajonett, bla jvc kameraene. Letus ser jeg har for bestilling med leveringstart i mars, sikkert april, til 2/3" kameraer. Dette koster og litt mer enn å bruke det på små kameraer, til Hpx500 vil ett Letus oppsett havne på rundt 71000 eksl. mva. Ordinær pris på Mini35 Compact som er P+S Technik sin modell for 1/3" kameraer med utskiftbare linser mener jeg å huske fra en reklame sak fra videoutstyr er ca 70000 eksl. mva i Norge.

17. guitareirik

guitareirik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Hvor liten dybdeskarphet man kan oppnå kommer vel til slutt an på størrelsen på bildebrikka?

18. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Vi var og besøkte Video4 tidligere i dag for å ta en titt på kameraet, og satan hvor svært det var, hvertfall for meg som stort sett har jobbet med mindre kameraer som HVX200 og Sony Z1.
    Det satt godt på skulderen, men noe kjinki eyepiece, men det ordna seg med litt prøving. Diskuterte litt det med linse adapter og den beste løsningen var som sagt 1/3" relay når det kommer på markedet. Gode manuelle kontroller på linsa og rett og slett godt og holde i. Fantastisk klar lcd skjerm, kunne ta fokus lett på denne. Angående USB kopieringen så hadde de ikke engang hørt om denne funksjonen og en så mye vi lette rundt i menyene så fant ingen av oss hvordan dette skulle gjørest, men jeg lurer litt på om det ikke er tatt med i det kameraet ettersom det er et demo kamera. USB inngangen er der, samt tilkobling til PC, så om USB komblingen ikke er til det Phillip Bloom mente det var så vet ikke vi. Kameraet var en del tyngre, men igjen, jeg kan bare trekke sluttninger fra mindre kameraer.

Vi gleder oss ekstremt mye til å få satt hendene i dette kameraet igjen som kommer i salg den 25. April :D

19. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Fikk du sett bilder fra kamera på monitor og eventuellt rundt "problemene" som noen legger merke til med cmos og rolling shutter? Kameraet som er på tur er vel uansett ikke en produksjons modell så endringer i firmware kan jo komme på kameraene som kommer for salg.

Det tar vel ikke lang tid før p+s technik har tilpasset sin relay linse for 1/3" kameraer, dog med kostnaden dems produkter har.

20. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

De hadde koblet opp en live feed fra kameraet til monitor, men at vi fikk se klipp i et NLE program så gjorde vi ikke det. Monitorern så litt mer uskarp ut en i LCD skjermen på kameraet, men har en mistanke om at monitorern var SD, tenkte ikke helt over det. Men såg ikke noe spes feil med live bildet, men som sagt så kommer vell det bedre fram når en redigerer klipp.

Del denne siden