PANASONIC AG-HPX301E

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av THX, 22 Mar 2009.

1. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Sv: PANASONIC AG-HPX301

En liten oppdatering fra NAB. Rolling shutter problemet som er på CMOS chippen blir fikset med en firmware oppdatering til sommeren.

Og forresten, prisene på de nye E series P2 kortene blir 1/3 av prisen ;)
    900 dollar for 64 GB

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Dæven det høres bra ut!! :) Ingen tvil om hva man vil kaste seg utpå om man plutselig fikk nok penger i fanget.

3. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Reduksjonen i P2 pris er fantastiske nyheter.. Hva er forskjellen på disse nye kortene?

4. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

CMOS vil alltid ha visse problemer kontra CCD, som ligger i CMOS sin "natur". Firmware oppdateringen kalles så vidt jeg kan lese "flash band compansation", så om den retter en del av jello effekten som er blitt påvist er litt uvisst foreløpig, det påstås at den skal rette mye av problemene rundt CMOS, hvor mye er det ingen som har postet eksempler av på nettet enda.

Mye av P2 utstyret på NAB var lansert lenge før messa, men prising på P2 kort og Avc-ultra var spennende nyheter/planer.
    Om det blir utviklet kameraer med Avc-ultra vil det gå rett i strupen på Sony, dog er dette da high end og dyrt proff utstyr, men det er jo moro det og.

Ang prisene så er en uoffisiell pris jeg har fått i Norge rundt 6000kr for ett 64GB kort, blir påvirket av valutasvingninger når levering begynner. Så det er snakk om ca 1/3 av prisen ;D Forskjellen skal være rimeligere type flashminne som tåler færre overskrivninger, mener de antyder ca 5 år levetid, mens det er raskere enn de "gamle" dyrere kortene.

Pga leveringstid og usikkerhet rundt CMOS og hvor mye "jello" det faktisk ville være snakk om gikk jeg hakket opp fra Hpx300....på godt og vondt ::)

EDIT:
    I tillegg til Fuji og Panasonic skal og Maxell nå lage P2 kort.

Det kommer og løsninger som er billigere enn Panasonic sine P2 lesere fra Sonnet:
    http://www.electronista.com/articles/09/04/22/sonnet.preps.card.reader/

5. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Jepps, da var 1 stk Panasonic AG-HPX301E kamera pluss diverse andre artikler kjøpt av Video4 ;D
    Penga kom like fort inn på kontoen vår som de forsvant :D

6. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg misunner meg grønn... ::)

7. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Hehe, kan jeg skjønne, helt supert kamera. Var å hentet kameraet og fikk ladet batteriet i en 2 timer og da var det rett bort på G-sport for å lage ny film uten noen innkjøring på kameraet, men var nå fort å komme inn i det, litt som å kjøre en større varebil for første gang ;)

Filmet i SD vell og merke, men bare det var ekstremt stor forskjell på i forhold til f.eks HVX200. Blir noe HD testing neste uke, skal se om jeg får lagt ut noen klipp da :)

Noen som forresten veit en grei pris på å leie ut dette kameraet? Har hørt 2,5% av kjøpspris.

8. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Hehe, høres kjent ut...var å henta kameraet jeg endte opp med for nøyaktig to uker siden. Hente kamera, kjøre 6 timer(måtte jo teste kameraet kjapt på fjellet...) og dagen etter helikopterfilming i to dager(totalt 4 timer flytid) med det som må være Norges råeste pilot hva angår å manøvrere maskina, verdens beste og dyreste kamerastativ. RIMELIG nervøs da søkern på hpx500 ikke er veldig god, men bortsett fra det er det noen vanvittige bilder som kommer fra Panasonic sine kameraer ut av boksen!

Hvordan er søkern på 300? Merker du noe til CMOS/rolling shutter? Standard linsa funker bra?

Ulempen med nytt kamera er jo at det alltids er noe man ender opp med å bytte ut. Stativhodet jeg har fra før, Sachtler DV6SB holder kameraet, men beina er ikke stive nok.

EDIT:
    Ang leie, i Bergen er det vel ikke for mye konkurranse. Her i Oslo får du leid Hpx500 for ned mot 2500kr dagen for en pakke med bra stativ og ett par 32gb P2 kort. Sony Pdw700 og Hpx3000 følger på mellom 3 og 4000 pr dag. (alle priser eks mva.)

9. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Viewfinderen funker bra den, littegran trangt på siden, er sikkert litt for tjukk i hue :D Men det er klart som bare det. Samme gjelder LCD skjermen, den jeg fikk mest a-ha opplevelse på, var nå egentlig klar over at den var en del bedre en f.eks HVX200, men blir like fasinert over klarheten hver gang jeg ser på den ;)

Siden dette var første gangen jeg har fått noe erfaring med et ENG kamera så var det å stille inn linsen en ny ting for meg. Brukte en fokus instillings plakat om en kan kalle det for det for å stille inn linsa, hadde en liggende fra noe 16 mm film vi hadde en gang i tiden. Men selv om jeg ikke egentlig har noe å sammenligne med, så er vertfall inntrykket av linsa at den er kjapp på motor zoom og det var helt herligt å ha f-stoppen manuelt på linsa, istedenfor en rulleknapp på kamera kroppen :)

Han vi handla med på Video4 mente vi og kanskje en til i Haugesund var de første til å handle kameraet i Norge, vertfall fra deres butikk. Så hva leie angår så går det kanskje ann å prise med en 3000 kr her i Bergen med full pakke. Nå har vi ikke funnet ut oss et
    stativ ennå med går ut i fra at det blir innkludert i den leieprisen. Om folk syntest det blir for mye så går det alltids an å gå ned i pris.

Uansett så blir det spennende å se om kameraet åpner noen dører for oss. NRK hadde vist litt interesse her om dagen ifølge kompanjongen min. :)

10. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Bare et kjapt spørsmål ang 301 - kan du justere hvitbalanse trinnløst på Kelvin, eller har du kun 3.2K og 5.6K ?

11. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Søker/skjerm er blant de forbedringene man skulle hatt fra Panasonic for lenge siden, lcd skjermen på selv hpx3000 er helt håpløs. Normalt bruker man en monitor med slike kameraer, men en ok lcd er utrolig kjekt å ha i felten når det går unna og man gjerne skulle sjekket ett og annet bilde kjapt.

Skikkelig linse er så uendelig mye mer behagelig å jobbe med, alt er på de "rette" stedene...og fokus er faktisk der man satt den og ikke helt på styr bare fordi man zoomet litt ut/inn. Selv disse "rimelige" hd linsene er og vanvittig mye mer lyssterke enn noen av de håndholdte med faste linser.

Litt av moroa med ENG formfaktor er at det "gjemmer" størrelsen på bildebrikkene bak fin optikk og stort kamera, mange som av gammel vane er skeptiske til 1/3".

Og jeg er fantastisk glad for å være ferdig med hdv og tape, i hvertfall for en lengre periode.

12. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Får jeg spørre hva du betalte for herligheten? :)

13. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Det må jeg nesten skjekke ut, hadde på preset som funka gangske bra på filmingen i går.

Har faktisk aldri vært borti veldig kresne kunder ennå, eneste at han ene vil ha en del eyecandy, men det fikser vi med kamera føringer og litt post-effekter ;)

Aldri si aldri, stevner og slikt er kjekt å ha 4-5 HDV kameraert som kan ta opp en 4-5 timer :)

Spør du meg eller Christian m ?

Vi betalte vertfall 115-120 tusen inkludert moms for Kamera med objektiv , 2 batteri, lader, batterifeste , regnfrakk, tripod adapter, 32 GB P2 kort.

14. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Så rundt 90.000 eks moms med en pen pakke ekstrautstyr, god pris for et så bra kamera!

Spesiellt gøy nå når de billige p2kortene snart kommer :)

15. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Joda, men nå kommer den rimelige serien P2 kort og 128gb kort kommer trolig til høsten/vinteren, da er behovet for tape praktisk talt borte. Frem til den tid blir Z1 backup kamera/b kamera for min del, primært som SD kamera. De som jobber med større P2 kameraer kan da ha 640gb på kamera, mao rundt 10 timer Avc-i i 1080. Utrolig praktisk å slippe å bytte tape, har for vane å være litt sløv å ende opp med å måtte bytte når det minst passer seg....for to uker siden ville det vært sittende i døra, 1300m over røldalsvannet...i nær 200km/t marsfart.

Ingen kommentar som det heter om gode tilbud fra forhandlere for min del, ut over at eks mva ble ikke 500 avskrekkende mye dyrere.

16. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
  17. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Saftig!!

18. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Hmm, jeg som er pirkete eller er det noe støy i og rundt mørke områder..?

Men på skarphet og detalj siden ser det ut til at 300 faktisk har overtaket på 500 ;)
    Noen grabs fra opptak ubehandlet Cine D bildeprofil,720p50:
    http://s246.photobucket.com/albums/gg91/chma85/hpx500/

19. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Nei, du er ikke pirkete, jeg legger også merke til det. Men jeg testa ut klippet på data LCD skjermen og da såg jeg noe støy, men på en 42" LCD tv så la jeg ikke noe merke til det, ble jævla imponert faktisk. Så i bunn og grunn så er full HD på data LCD skjermer ikke helt idielt for visning, men som regel når når en ser på klipp på data'en så er det konvertert ned for å kunne lastest ned. Men på Tv'en er det å kjøre på med full kvallitet. Hadde vært gøy å sett på hvordan det ser ut på en HD prosjektor, evt i en Kino sal.

Det jeg tok opp på og nå er out of the box, tror jeg fixa litt på kontrasten,husker ikke helt.

Men akkurat på skarpheten til 500 og 301 så er jo 500 DVCPRO HD som gir en litt softe kanter på og gir generelt litt softfokus på hele bildet noe som jeg går utifra kommer av pixelshiftingen eller at den drar ut pixlene som HDV gjør.

Men en liten ting, 500'ens 2/3” chip, merker du veldig stor forsjell i dybden eller bør en kjøre på med adapter for å få dybdfølelsen?

For vår del er det bare å vente tålmodigt på at Letus eller noen andre gir ut et 1/3" relay :)

20. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

500'n er en nå en gang SD chips, så generelt softere er den samt at hvis man ønsker seg ekstremt detaljerte og skarpe bilder så vil nok 300 være bedre på det. Har vært litt skeptisk til cmos til mitt bruk og i Panasonic sin verden er hpx3000/3700 eneste p2 kameraene som har 1080p ccd....som opplagt ligger LITT over budsjett :D

2/3" i forhold til 1/3" DOF er relativt stort forskjell, men det er ikke det samme som 35mm adapter. For mitt bruksområde er 35mm adapter i mange tilfeller praktisk umulig å benytte og heller ikke hensiktsmessig. Men det hadde vært gøy å prøve Pro35 + Zeiss master primes, evnt fuji/canon sine primes for B4 mount for å se hvor bra bilder man klarer å få fra kameraet i dvcprohd.

Fant denne på dvxuser.com:
    http://vimeo.com/4439506
    Pro35mm Adapter + Zeiss ultraprimes, blant det bedre jeg har sett fra 500 på nettet. Regner med det snart kommer en del likende fra 300 brukere på dvxuser, blir interessant å se hvor bra bilder man klarer å få til med avc-i.

P+S Technik lager 1/3" relay til Canon/JVC, så den burde passe til Panasonic og...værre er det vel med prisen ;)

Del denne siden