PANASONIC AG-HPX301E

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av THX, 22 Mar 2009.

1. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Sv: PANASONIC AG-HPX301

Har litt liten peiling på proffe video objektiv, men hvor mye har det å si for standard linsen som følger med kamera (25.000 kr ink moms) kontra den største linsen som er i denne serien (90.000 kr ink moms) Blir det skarpere, mindre støy i bildet? (mer lyssterk er som regel en given)

http://www.bhphotovideo.com/c/product/472201-REG/Fujinon_TH17X5BRM_Th17x5BRM_1_3_17x_Lens.html

http://www.bhphotovideo.com/c/product/542783-REG/Fujinon_HTS18X4_2BERM_M48_HTs18x4_2BERM_M48_1_3_18x_ProHD.html

(Hva betyr 2x extender forresten?)

Hadde hatt bruk for en vidvinkel og hehe, men den kosta også flesk:
    http://www.bhphotovideo.com/c/product/401434-REG/Fujinon_TH13X3_5BRMU_TH13x3_5BRMU_13x_1_3_JVC.html

Men en ting med adaptere, i bunn og grunn har det vell ingenting å si hvor stor bildebrikke en har ettersom en "emulerer" 35 mm bildeflaten på ground glasset eller tar jeg feil da? Hadde vært jævla fett å fått noen proffe fast linser som Zeiss ultraprimes, men når en må ha såpass med ekstra utstyr for å i det hele tatt få montert på linsene så kan en like godt gå for et RED Scarlet FF35 kamera :D

Kameraet hadde forresten mulighet til å flip-flppe bildet om en bruker adapter, noe som kan bli en stor fordel:) Tror 151'en eller 171'en har dette og.

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: PANASONIC AG-HPX301

Extender vil si at du kan gange brennvidden med tallet som extenderen holder. F.eks. En 2x extender vil si at normal brennvidde på f.eks. 30mm blir 60mm.
    Vi har det på et Fujinon objektiv på en JVC KY-27, helt glimrende. Og når man i tillegg har en macro-ring kan man finjustere fokusen ganske bra. For dybdeskarpheten er VELDIG liten når du bruker extender og åpen blender.
    Har brukt extender på et par events fordi fjotten som sitter i registolen ønsker å komme tettere - og da skal det svært lite bevegelse til på scena før man er helt ute av fokus.

3. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: PANASONIC AG-HPX301E

Gode linser koster flesk, men holder og lenge. Og for 2/3" er det betraktelig dyrere enn med 1/3" linser, sitter å myser på prislista til Fujinon...mye kult, men alt koster nå pæng og.

Ulempen med extender er at det stjeler veldig mye lys og bildet blir noe softere, evnt også faktisk litt mer kromatisk avvik klarer jeg å skimte på min. Opplagt nok er problemene noe mindre med dyrere HD linser enn når man putter dette på budsjettlinser, fjern extendern og samme linse koster ca 20k mindre. Men for de bildene hvor du plutselig er alt for langt unna er det helt mange sammenhenger verdt sin vekt i gull....selv med ulempene. Fikk mange gode "klippebilder" på siste oppdrag bare ved å flikke over extenderen, selv om det ikke blir like skarpt.

Appropos linser...
    Føltes det som julaften når jeg henta Canon HJ40x10 og HJ11x4.7 i Oslo for HIL og UKATV i vinter, bilens verdi ble økt med godt over 10 ganger :D

4. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
  5. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Hehe, falt av stolen allerede under NAB siden jeg fikk uoffisiell pris i Norge den gang :-X

Foreløpig har jeg 64gb i kameraet, som later til å holde så langt selv om jeg måtte leie 2stk 32gb kort for noen uker siden i tillegg, mtp en timepris på mellom 10 og 15000 for helikopter så var jo det en billig forsikring. 4stk 64gb hadde dog ikke vært dumt det heller, eller 128gb kortene som skal dukke opp senere i år.

Ulempen er riktignok at det begynner å ta litt tid å laste av kortene, nesten så Panasonic sin pci-express leser blir verdt pengene...

6. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Med 4x128 GB tilsvardende ca 8 timer i HD så skal du nok komme lenger en langt med 500'en din :D Ser noen har klaget på at 301'en ikke har 4 kortplasser, men akkurat det vil jeg si er et luxus problem med slike størrelser på kortene :D Alle tape baserte kamerar måtte en jo skifte tape på (hørest ut som det var i gamle dager hehe)

Har bare hørt om USB P2 drive fra Panasonic, men en PCI-E hadde vært kurrant for slikt, eller for laptop når en er på farten for den del (kommer ikke på hva den heter i farten, porten altså) :)

7. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Realiteten jeg har kommet fram til er at jeg sjelden topper 2 timer opptak pr dag, men på noen typer prosjekter vil det kunne være greit at det går lenge mellom avlastningene. Kjekt med litt ekstra plass og når ikke alle kan motta P2 via kort, da blir løsningen å spille video tilbake til P2 fra Avid og levere via SDI(som av en eller annen grunn er 8bit og ikke 10bit som 300 har). Så er nok større fare for at jeg ryker på en bedre søker enn en haug P2 kort... :D

Enda morsommere for de som jobber med de store modellene som har 5 spor, over 10 timer 1080p i D5 kvalitet uten kortskifte i løpet av året og rett over 5 med 64gb kortene . Om produksjoner som 71 grader nord og andre med mye opptak ikke går over til P2 med tiden vil jeg faktisk bli litt overrasket, må jo være mye mer tryggere og effektivt å slippe å håndtere noe media i felten.

Panasonic har to lesere for P2 kort, hvorav den ene og nyeste er pci express basert, AJ-PCD35. Med de nye P2 kortene vil det gå relativt kjapt å laste av så lenge diskene/kontrollerne henger med i svingene. Paranoid som jeg er så har jeg en LTO3 tape streamer i sikte for backup, tilbake til tape...data tape sådann som skal ha en levetid på minimum 30år. Har falt helt pladask for P2 og filbasert arbeidsflyt så da kan man like gjerne investere litt i sikkerhet for de dyre bildene også.

Har 300 variabel framerate også i avc-i modus eller er det kun i dvcproHD?

8. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Ja det skal ikke mye til for å fatte interesse for P2, har alltid erget meg over kvalliteten på DV taper, men faktisk så tar kameraet opp noen skappelige DVCPRO opptak i SD modus :)

D5 var ny lærdom, er det noe ala Sony F23 kameraet tar opp i?

300'en har variabel framerate fra 12-50 (60) i 720 modus, ingenting nytt på den fronten med andre ord. Men vet ikke helt om jeg har fått det helt å funke ennå. Det står at den tar opp i 50p på displayet, men playbacken i kameraet så ser det ut som vanlig 25p fart.

En annen ting jeg fant ut i dag var at som nevnt tidligere så kan kameraet flip-floppe bildet i viewfinderen/diplayet, det jeg ikke visste før i deg når jeg testa litt, var faktisk at den tar opp flip-floppet og. På den måten sparer en en halv stop og noen tusinger på å ikke ha flip modul med linse adaptere. Kan godt dette er en gammel nyhet som er komt for lengst, men for min del virker dette veldig mer praktisk. Har hørt 171 har dette, men tenkte det bare var i view finderen. Har sittet i 4 timer i Avid og flip-floppet klipp fra en film tidligere i dag, aldri mer :D

9. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Dvcpro50 i SD er kjekt å ha det og, spesielt om man feks. skal levere foto til arbeidsflyter som ikke kan ta imot HD enda...finnes nemelig noen av dem. Hvert år på Ekstremsportveko er jeg like facinert over at det fancy quantel systemet til statskanalen ikke kan ta i mot HD, enda...

Paradoksalt nok er faktisk muligheten til å skyte SD det jeg mener gjør Panasonic sine kameraer mer fleksible enn Sony, som tok lærdom i de dyre Xdcam HD kameraene og la til SD opptak på toppmodellen.

D5 er blitt brukt for å "sammenlikne" kvaliteten man får ut av Avc-i, http://en.wikipedia.org/wiki/D5_HD

Om jeg ikke husker feil her nå må man skyte 25Pn for å kunne vise slow i kameraet. Driver litt med febrilsk testing av scenefiles, fps og det meste på kameraet om dagen, så går litt i surr med tall og begreper.

Forøverig funnet noe stativ til 300? Driver å leter etter ett alternativ til sachtler dv6sb som jeg har nå, hodet holder kameraet til nød, men 75mm bein er no-go da de ikke er stive nok til nærmere 10kg. Med 35mm adapter/relay linse vil vel 300 og få en respektabel vekt.

10. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Var og snakket med Video4 om stativ, husker ikke helt hva det heter i farten, men det lå i prisklassen 15-20 tusen, skulle vist klare å bære en 15 kg.

Tok å testa ut å legge ut klipp i HD, er ikke all verden, men nå veit jeg hvertfall åssen det funker.

http://www.youtube.com/watch?v=677yyHd3RJ0

11. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Driver å snuser på enten Sachtler dv10/12 eller Vinten 8/10As, etter kulde testen min av Sachtler hodet mitt tørr jeg stole på Vinten rep. som mente Sachtler heller ikke holder hva de lover i spec. Jepp, la stativhodet i frysern i 6 timer på mellom -15 og -20 for å sjekke hvordan det oppfører seg når det er eksponert lenge i kulde. Det spiser fremdeles små og store manfrotto/libec stativer til frokost, men ikke så smooth og enkelt som det burde vært. Ja jeg er EKSTREMT pirkete på stativer....man blir litt bortskjemt når man enten har brukt eget Sachtler eller Vinten Vision 100 på jobber. ;D

Etter litt mer testing tror jeg nok Hpx300 eier 500'n på oversiktsbilder i bra lys feks. landskap, som vel er resultatet av å jukse litt med sd brikker for å få HD. Til er det ganske cleant i de mørke partiene rett av kameraet.

12. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Går ut i fra det er de stativene som koster 40 lapper og kan nesten gå i arv siden det er så bra kvallitet på det, han på video4 snakka om noen slike stativer, men det var litt uttafor vår prisklasse ;)

Nå fikk vertfall vi lånt oss et stativ og tok oss en tur ut på byn og filma litt :)

Husk å se i HD ;)

http://www.youtube.com/watch?v=ikPmV4IchAs

Direkte til HD link: h*tp://www.youtube.com/watch?v=ikPmV4IchAs&;fmt=22 (bytt ut stjernen med "t")

13. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg kikket på masse stativløsninger på NAB-messen, og var mest imponert over Cartoni sine hoder. Veldig skikkelig bygd, til fornuftige priser (sammenlignet med Sachtler og Oconnor.) Cartoni Gamma er vel trolig modellen for dere med 10-12kg kamera. Focus for de litt lettere.

Når det gjelder beina, hvis du drar med deg stativet rundtom, skyter ute i villmarken, Ekstremsportveko, etc -- virker Miller Solo ENG-modellen som det desidert smarteste der ute.

Hvis vekt og portabilitet ikke er så avgjørende, syns jeg Ronford-Baker og Sachtler Speedlock er de beste beina.

14. guitareirik

guitareirik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ser ikke ut som om denne er uploada i HD? Kvaliteten endrer seg ikke selvom man legger på &;fmt=22 eller 18, og det er heller ingen switch for hd ???

15. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Jo, den ligger som HD, har testa flere ganger. Prøv med: h*tp://www.youtube.com/watch?v=ikPmV4IchAs&;fmt=22

16. PelleFotograf

PelleFotograf Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Var veldig bra bilder, utrolig kvalitet. Hvilken bitrate bruker du når du kjører ut materiale, og hvilken codec (H.264 ?).

Om jeg skal få lov å være litt kritiserende så synes jeg den panoreringen langs brygga gikk altfor fort, og den utzoomingen ifra båtdekket gikk også for fort (og jada, jeg mistenker nok at innholdet kanskje ikke var det viktigste her, dere testet vel bildekvaliteten ?).

Og HD funker fint her ihvertfall.

17. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Kodet det til 720p, H.264, 4000 kbps i en Quicktime.

Ja, er noen klipp som ikke helt går inn, 2 forskjellige fotografer, jeg er ikke helt fan av siste bildet heller ;)

Ja, var hovedsaklig å teste ut kamera, så fine bilder er jo greit å ha på en slik test.

18. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jepp, slike stativer kan gå i arv....eller overleve proffbruk i mange år. Har vært borti 10-15 år gamle Sachtler og Vinten stativhoder som fungerer omtrent som nye, etter regulær mishandling hos diverse kunder. Har brukt Libec pedestall og stativ på noen jobber og det er stort sett alltid noe problemer med dem, da med studio oppsett...og da avsløres slark og problemer rimelig fort.
    Har sett på Cartoni før, den gang Focus hodet. Den gang stolte jeg vel mer på navnet til Sachtler og noen tester på nettet som meldte om litt mer driftback enn jeg ville gamble på med utenlandsbestilling. Hvordan bygge kvaliteten og funksjonen i ekstrem kulde er har jeg fått lite tilbake på...

Cartoni Gamma ligger rundt hva Vinten Vision 8As og Sachtler DV10 ligger på pris, ett par hundre $ fra eller til bestmmer ikke stativet i denne prisklassen uansett. Fordelen er dog at Gamma hodet skal holde 14kg vs 12 hos Vinten og Sachtler.

Stativbein skal være stødige, Speedlock er så langt blant mine favoritter og, men kit-ene med de beina blir omtrent like dyre som kamerahuset så er litt mye akkurat nå. ;D

Menmen nok stativ pjatt, etter værmeldingen å dømme blir det ut å teste litt scenefiles om 8 timer. :D

19. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Legger ut tilsvarende kildefilen jeg, bytta et klipp som jeg heller ikke var så stor fan av og fixa X i begynnelse texten.

Denne er en Quicktime komprimert i H.264 5000 kbps mpeg4 lyd:

http://www.blackboxmedia.no/film/hpx301e.mov

20. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Liten oppdatering på disse adapterene og hvilke oppsett som er mulig:

Den første ser ut som det beste alternativet, men den andre var mindre praktisk, for å quote "Christian m" i at et "...skulderkamera er omtrent like diskree som en bazooka.", dette her gjør ikke saken noe bedre ;)

Del denne siden