PANASONIC AG-HPX301E

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av THX, 22 Mar 2009.

1. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det første alternativet vil vel gi best og mest nøyaktige bilder, men i tilegg til P+S Technik så har Letus 1/3" Relay lise som gjør at du kan bruke letus adaptere. Dvs pris mellom ca 3800 og 6700$. Mini35c fra P+S fant jeg ikke noe særlig priser på, kun antydninger som spriket mellom 7500 til 9500$. Eneste trøst er vel at det er betraktelig billigere med 1/3" oppsett enn 2/3"....

Klipp skutt med kameraet med P+S adapteren:
    [ame="http://www.dvxuser.com/V6/showpost.php?p=1758167&postcount=1"]DVXuser.com -- The online community for filmmaking - View Single Post - Switch to HPX300 and P+S Technik Mini35 Compact[/ame]

Btw. Stakkars tripodhode...

2. bny

bny Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Har tenkt å bytte ut mitt gamle jvc gy-dv700. Er dette kameraet fremdeles et godt kjøp? La merke til endel støy i bildet, er dette merkbart på 40-50"" hd skjerm?

3. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Det er det som er litt rart, på data skjermen ser jeg litt støy, men på 40" er det ekstremt klart og lite støy.
    Det har kommet en oppgradert version av dette kameraet nå, AG-HPX 371E, har fått testa det og det er litt mindre støy og litt mindre skew, men det koster mer en det smaker å bytte ut vårt kamera med det nye. Det koster vist en 1000$ mer og.

Går utifra at det er den Video4 har til salgs, om jeg hadde hatt penger så hadde jeg kjøpt dette og. Fungere utmerket til det meste :)

4. bny

bny Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Takk for svar. Ja, det er dette jeg sikler etter. :)

5. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Støyen du ser på PC-skjermen skyldes ganske enkelt at den ikke projiserer bilde under samme gamma og/eller sortnivå og en eller begge av disse to trenger en justering for å vise riktig bilde.

6. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå har jeg kun sett på HPX300 i kjappe omganger, men man må stille seg spørsmålet er problemene store i forhold til pris...nope. Ja, det er mindre skew og støy så langt jeg har sett av tester på hpx370, men det kommer alltids oppdateringer som gjør at man får samme "problemstilling" med 370 også. CMOS baserte kameraer med rolling shutter vil aldri bli helt kvitt problemene med feks. skew uansett. Og skal man ha 1080p chip på budsjett må man leve med noen kompromisser...vil man ha 1080p uten for mye kompromisser heter alternativet HPX3000...og koster vel ca 10gangen av hpx300 video4 har for salg.

Kameraet som video4 har for salg er ett godt kjøp, bare husk å ta med batteripakke(2stk ca 90wh holder for en dag) samt tripod(kameraet veier en del mer enn håndholdte) og tripod plate, det baller fort på seg.

Evnt på batteri fronten; be om tilbud på de nye Endura HL9 batteriene istedenfor de gamle 10s, Endura HL holder litt bedre i kulda om vinteren i Norge enn de gamle 10S batteriene.

7. OHGilje

OHGilje Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: PANASONIC AG-HPX301E

Jeg har nå brukt 301 kamera snart ett år, kun med den medfølgende linsen. Jeg har opplevd en økende irritasjon over at en del bilder ser bra ut i viewfinder, men så tilbake i redigeringen og på min Sony LMD-2450W ser det ikke så bra ut likevel. En del bilder blir rett og slett ullne(uskarpe) som om det var backfokus problemer. Det er det som er problemet, det kan jeg se på opptak fra samme setting.
    Etter en opptakstur i september 2010, begynte jeg å lure på om det kunne ha med ND filterne å gjøre. Jeg foretok derfor en test med flere motiver hvor jeg tok for meg filter for filter. Til min store forbauselse syns jeg at jeg ser hva som forårsaker dette. Det virker for meg som om bildene blir mer og mer ullne dersom blenderen kommer særlig over blender 8….
    Bildene ble aller best rundt blender 4 eller 5,6. Selv med helt åpen blender ble bildene langt bedre enn på blender 11. Hadde vært veldig interessant med innspill fra flere brukere av 301 kamera på dette. Testen foregikk i vanlig dagslys, gjerne overskyet, som følger:
    Pkt. 1 : Filter 4, og så lavt blendertall som mulig for korrekt eksponering, blir gjerne full åpning eller 2,8. Zoomet inn, stillet fokus, zommet ut til s.tot. låste stativet. Bilde ser flott ut på skjerm, skrapt og rent.
    Pkt. 2 : skifter til filter 3, blender nå typisk opp på ca 4/5,6 fortsatt flott bilde.
    Pkt. 3: Skifter til filter 2, blender nå på rundt 8/11 avhengig av lyset, bildet er merkbart blitt mer ullent
    Pkt. 4 : Skifter til filter 4, blender på 11/16 eller 16 og bildet helt ubrukelig, veldig ullent. Problemet er at det har skjedd flere ganger at denne ulleneheten har jeg oppdaget i en hektisk opptakssituasjon, og den er ikke lett å se før du nærmer deg at blenderen lukker seg helt. Jeg har ihvertfall kommet hjem med bilder jeg ikke kan bruke grunn av dette.
    Er i dialog med Panasonic Norge om dette nå, men de påstår jo da at ingen andre har meldt om dette, på tross av at de har solgt noen hundre av dette kamera i Norge.
    Espen hos de medgir likevel at han også har fått frem noe av dette i sin test av både vårt kamera samt mot sitt demo kamera...men han lurer jo selv på hva dette skyldes.
    For den som har sjans og gode linjer kan laste ned en WMV HD variant av en kortversjon av testfilmen hvor jeg oppdaget dette. her:
    http://mediabank.sandenmedia.no/Test-sekv301kam.zip

Skal til AVIT systems i morgen å teste en annen linse Canon KT14X4,4KRSJ
    Skal bli spennende å se hva som skjer da.
    Jeg tenker vel dette ser ut til å ha med linsen å gjøre, siden kamera tross alt klarer produsere flott bilder på lave blendertall - altså er Chipen i stand til å håndtere gode bilder når han får det.
    Har jo også merket det flere bemerker med litt høyt støynivå i bildene, spesielt viss bildet er littegrann undereksponert , så det er ikke det jeg snakker om.

Har andre opplevd lignende?

8. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: PANASONIC AG-HPX301E

De fleste linser har en "sweetspot" og denne er tydeligvis mer markant på billige linser. Nå har ikke jeg HPX300, men 500 og en budsjett hd linse fra Canon(KJ16x7.7), holder meg konsekvent mellom f1.8 og 5.6, til nød har jeg landet på f8.

Linsa er gjerne det svakeste leddet på rimelige kameraer, bra optikk koster å lage.

Del denne siden