Parallellhandling i manus?

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Skogslarve, 20 Okt 2010.

1. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg sitter her å skriver et manus som har en scene som krever parallellhandling; altså at to hendelser på forskjellige steder skjer "parallelt". Jeg skal kryssklippe to scener som skjer samtidig.
    Og spørsmålet mitt er: Hvordan skriver jeg en slik parallellhandling ned i manus? Skriver jeg en ny scene for hvert "kryssklipp", eller skriver jeg alt i én scene, selv om handlingen foregår to steder? Jeg tenker meg at det vil bli mange scener og ganske surrete hvis jeg bruker metoden jeg nevnte først.

Takk på forhånd!

2. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Parallellhandling i manus?

Hvor forskjellig er disse stedene? Er noe som heter sub slugline som kan brukes om det ikke er for stor avstand. Eksempler på dette er når man klipper mellom to parter i en skuddveksling, eller mellom hovedpersonen i en biljakt og en politisperring som gjerne blir satt opp en kilometer unna, osv. Har scenene dine direkte innvirkning på hverandre?

Du kan fint skrive slik du har tenkt også. Dersom du regisserer selv, og det lar seg gjøre på en logisk måte, kan du fint skrive hver enkelt scene for seg selv og ta klippingen i etterkant. For teknisk sett skal du ikke skrive klipp inn i manus.

3. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Scenen omhandler to gutter som sitter i hvert sitt hus og spiller et spill over nettet mens de prater sammen med mikrofoner.
    Jeg står selv for regi og klipp.

4. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Du burde skrive det scene for scene, klipp for klipp, for da slipper du å rote i ettertid ettersom at du kanskje har glemt å filme noe fordi du ikke tenkte hvordan du skulle klippe fra sted til sted.

5. AndaRockaz

AndaRockaz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Når du står for alt selv så er det bel viktigst å ha det slik at du skjønner det selv, men ville gjort som Dahl over her.

6. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

I mitt hode fremstår hele sekvensen som én scene i den faktiske filmen, selv om du klipper mellom to locations. Det jeg mener er at det er samme forfattermål, karaktermål og omstendigheter uansett hvilken location man er på. Manusprogram har ofte en notat-funksjon som enten lar deg legge notatet er spesielt sted i manuset, eller som viser notater for en bestemt scene. Med et dusin slug lines er man nødt til å bla til den riktige for å få opp et notat som gjelder hele sekvensen, om du skjønner. Men alt dette er personlige preferanser. Det viktigste er å lage den beste filmen du kan lage, og da må du bare skrive manuset deretter, som foreslått.

_______

Eksempel på hvordan jeg ville ha skrevet det:

INT. GUTTEROM - DAG

ALF
    sitter foran datamaskinen, iført headset. Han er fortapt i en runde Counter Strike.

ALF
    Ta den, din noob.

PETTER
    sitter foran sin egen datamaskin og river seg i håret.

PETTER
    Juksepave.

ALF
    moser i seg en håndfull ostepop.
    _______

Med andre ord: Navnet med store bokstaver, for så å hoppe en linje ned og fullføre setningen. Dette blir sett på som å lede leserens blikk, uten å regissere on the page.

Jeg synes det er interessant at du spør om noe, for så å komme med forslag til løsninger som vil fungere helt fint. Noe som betyr at du er ute etter å lære hvordan det skal gjøres "riktig" og ikke nødvendigvis hvordan det skal gjøres i dette manuset. Manus er vanskelig å skrive "riktig", da halvparten er fastsatte regler mens den andre halvparten er kunstnerisk frihet og personlige preferanser. Ikke alltid like lett å få et konkret svar. Du kan jo lese manus om dette. Mener å huske at det er en sekvens i American Pie (den første) som klipper mellom hovedpersonen på gutterommet med en jente og forskjellige mennesker på forskjellige locations som ser på dette via webcam. Kanskje et sted å finne inspirasjon?

7. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Takk for svar alle sammen! Dere har vært til stor hjelp!

Nå har jeg skrevet en god del av scenen, og har skrevet hver "location" scene for scene.
    SkeletonKey, god idé! Jeg skal sjekke ut manuset til American Pie. Husker også det samme i slutten av Kick-Ass, så sjekker ut den og.

Det blir vel kanskje samme som å skrive en montage?

Del denne siden