PD150 vs DVX-100 vs XL2

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Demonoid, 12 Jun 2006.

1. Demonoid

Demonoid Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Ok, trenger litt hjelp med å velge kamera til amatørfilmproduksjon.

"Sony PD150 brukt 10 timer, 1 år gammelt. Medfølger ny kamera-bag, 1 stk infolithum batteri L-serien (ca.8 timer levetid)+ batt.lader som plugges i kamera. Manual til kamera legges også ved." --> Kroner 18900

ELLER

"Panasonic AG-DVX100AE PAL.
    Panasonic AG-LW7208G Wide Conversion Lens.
    Panasonic AG-MC100G XLR shotgun microphone
    MEKKO Profesjonell kamerabag – ryggsekk
    VD-2800 ENG video lys, 10-30w oppladbart
    MD-58VIH Dynamisk mikrofon XLR intervjumikrofon
    Mack 4 år Pro Video International Garanti" --> Kroner 27000

Eller et Canon XL2 til 30.000 kroner.

Hvilket er det beste kjøpet?

Takk for svar :)

2. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    PD-150
    Teknisk: 10x optisk zoom. 4:3 interlaced. DV-CAM (40 minutter pr. 60 minutters miniDV-tape).
    Kommentar: Er et gammelt, men populært kamera. Selv hater jeg det som pesten. De mest brukte innstillingene er vanskelig å håndtere mens en filmer osv...

DVX-100
    Teknisk: 10x optisk zoom. 4:3 progressiv eller interlaced.
    Kommentar: Mye bedre og flere innstillinger når det kommer til gammakurver og dermed filmlook en hva PD-150 kan tilby. Har også mulighet for å ta opp progressivt, noe som er en STOR fordel. Er en stor favoritt blant amatørfilmskapere. Har ikke brukt det selv, men det er nok av andre som vil si godt om det, og det er helt klart et bra kamera.

Canon XL2
    Teknisk: 20x optisk zoom. 16:9 eller 4:3. Progressiv eller interlaced. Utskiftbar optikk.
    Kommentar: Stor zoom, finfin mulighet for liten dybdeskarphet. Eneste av de tre med mulighet for ekte 16:9. Har som DVX-100 også mulighet for progressive noe som gir mye bedre bilder. Har også innstillingsmuligheter innen gamma som DVX-100, men ikke til en like ekstrem grad. Men ekstremt nok uten at en "ødelegger" bildet, vil jeg si. Og har også utskiftbar optikk. Det vil si at du f.eks. kan benytte Canon's EF optikk på kamera. Og ved å bruke f.eks. Canon's 300mm får du en effektiv telelinse på ca. 2400mm noe som gir en helt grei zoom :)

Valget:
    Hvis du har råd til DVX-100 eller XL2 hadde jeg droppet PD-150 med en gang. Det er et gammelt kamera på vei ut av markedet. Det er forsåvidt DVX-100 og XL2 også (begge har fått "oppfølgere", men disse vil holde seg gode nok i massevis i mange år fremover uansett). Personlig ville jeg gått for XL2, men det kan være fordi jeg har det selv. [ame=http://www.dvinfo.net/conf/showthread.php?t=68493]Denne tråden vil nok kunne gi deg en objektiv mening om hva du bør velge[/ame]

3. Demonoid

Demonoid Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jeg ser jo litt på alt tileggsutstyret til DVX-100. XL2'en koster 30.000 og da er det KUN kameraet.

Gir ikke DVX-100 pakken mest valuta for pengene?

4. Demonoid

Demonoid Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Fant nettopp et Canon XL2 til 22.000 kroner. Det er kjøpt i USA, men ifølge selger skal det være en switch-bryter der du selv kan velge om du ønsker å bruke PAL eller NTSC. Jeg trodde det var slik at enten var et kamera i PAL eller så var det i NTSC(?)

Er dette bare bullshit, eller noe jeg omgående bør slå til på?

5. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Akkurat det tror jeg er bullshit... :)

XL2 er noen tusen dyrere enn DVX-100. Men etter min mening så får du mer for pengene også...

Canon XL2 (PAL) fåes for 3650$ her. Og det er nytt. Med dagens dollarkurs blir det 21900. Når du legger til moms og frakt havner du nærme 30.000, men ikke over.

Det er et dyrere kamera ja, men etter min og en del andres meninger så er det også bedre. Men så klart DVX-100 er også et bra kamera.

6. Demonoid

Demonoid Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Men eksisterer det noen slik switch-bryter for valg av PAL eller NTSC? Vet ikke om jeg tørr bestille fra utlandet... Vet jo aldri om jeg får det jeg har betalt for :?

7. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det har jeg aldri hørt om i alle fall... Nå vet ikke jeg akkurat hva som er forskjellen på en NTSC utgave og en PAL utgave annet en at jeg vet hva forskjellen er ganske stor. Produsentene bygger jo to forskjellige kameraer, de bruker jo ikke bare en "switch" :p. Nå er det jo også slik at prisforskjellen på NTSC og PAL versjoner av kameraer er par tusen, så dersom en god switchmulighet hadde eksistert hadde nok flere gjort det. Jeg er 99% sikker på at det er bullshit.

Utlandet er, fra egen erfaring, helt ok. Så lenge en er litt skeptisk. Vil si at en egentlig bør være like skeptisk når en handler i Norge (QXL, finn.no osv...).

8. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Alle de overnevnte kameraene er på vei ut av markedet. Hvis penger er ingen begrensning da kan du kjøpe hva du ønsker deg, men dersom du har "lite" penger, da ville jeg satse på PD150 som er billigst.

DVX100(A/B) - jeg hadde et DVX100A som ble solgt - er et bra kamera, men er utdatert. Pga. rykter å være et "film-maker" kamera holder kameraet verdien og tiltrekker fortsatt mange folk.

XL2 er fantastisk. Ekte 16:9, bra linse, form og alt er veldig bra. Man må lære å bruke. Her nytter absolut ikke å begynne å ta opp uten å kunne alt som er på kameraet.

PD150P er et enekelt og greit /billig kamera. Har veldig bra automatikk. Men for å ha bra resultat trenger man å lære de innstillingene som er der.

"Du må lære deg å bruke" PD150. Feil bruk av kamera kan du se daglig på nyheter og andre kostnadseffektive produksjoner hvor noen av de lille kameraene ble brukt.

Samtidig må jeg også nevne at alle de kameraene er "fantastiske". Det som er bra med PD150 er prisen. Pga. stor tilbyd av brukte kameraer presses prisen ned en del i motsetning til DVX100(A) som fortsatt holder pris. Å kjøpe ett av de kameraene og bruke auto innnstilling er helt bortkastet. Da kunne man jo kjøpe et 3-4000 kroners miniDV kamera som klarer samme jobben.

Her kan du se litt gammalt, PD150p opptak uten stativ og en PDX10 opptak. Oppløsningen er ikke helt perfekt pga. flash, men gi inntrykk av kameraet.

www.videoreklame.no/kunder/pd150p.htm

9. Demonoid

Demonoid Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Ok, takk for hjelpen :) Tror jeg går for Panasonic AG-DVX100AE PAL' pakken. Som videoamatør har jeg ikke skyhøye krav til kameraet sålenge det er annerkjent som et godt kjøp og kan produsere film i TV-kvalitet, noe jeg regner med DVX' kameraet gjør (vær snill å rett meg om jeg tar feil siden jeg bl.a. skal bruke kameraet til freelanceoppdrag for lokal-TV).

God sommer!

10. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    En gang skulle jeg overføre en kassett fra USA - som er trolig NTSC siden jeg ikke klarte å overføre med 2 andre kamera. Det siste kameraet klarte jeg å overføre kassetten over til pcen, og fikk NTSC.

Kameraet klarer iallfall å overføre både NTSC og PAL, men det betyr ikke at den kan recorde begge deler. Lurer på hvorfor ingen produserer kamera som kan ta opp begge deler?

11. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Mitt gamle Sony TRV 25 hadde muligheten for å bytte mellom PAL og NTSC, og det var et lite standard dv-kamera. Mitt nye HVR-Z1 har også en menyinnstilling for det samme, så det skulle vel ikke være så utrolig om andre kameraer har det heller.

12. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vel XL2 har ikke en menyinnstilling for det, det er jeg 1000% sikker på...

13. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du blir sikkert fornøyd med DVX100 kamera. Husk å kjøpe deg 16:9 forsats. Idag er 16:9 som gjelder.

Jeg bruker også Century Optics 16:9 anamorphic adapter på PD150p. PDX-en er ekte 16:9

DVX-en solgte jeg bare fordi jeg ikke hadde tenkt å innvestere i mere SD utstyr og fordi det var kameraet som jeg fikk mest for pengene... dvx. tapte minst på. De andre jobber idag som B-kamera dersom et eller annet skulle skje under opptak.

14. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Mulig det er bare Sony som fikser det? Men det er uansett bare en veksling mellom delbilder i sekundet, linjene i hvert bilde er som i PAL.

15. Demonoid

Demonoid Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    16:9 forsatts vil si ekstrautstyr til DVX-en? Har du en link hvor dette kan kjøpes?

16. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Panasonic er produsenten. Prøv fotovideo.no og spør, kanskje de kan skaffe deg.

Video4.no
    Videoutstyr.no

17. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, det er også større oppløsning i PAL og fargegjengivelsen er forskjellig.

Jepp. Det blir ekstrautstyr. Bruk av 16:9 forsats på DVX vil bety at du får 16:9, men oppløsningen vil bli betydlig dårligere enn ved 16:9 på XL2 siden XL2 har større CCD-brikker tilpasset 16:9, noe DVX'en ikke har.

18. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Jeg mente å fortelle hva kameraet mitt gjorde om man stilte på det. Og da kun mellom 50i og 60i. At det ikke forandrer verken farger eller linjer.

19. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Aha ok... Da er jo mysteriet løst, for da er det jo ikke akkurat en god løsning...

20. PettersenMoviesInc.

PettersenMoviesInc. Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Eg er djupt uenig med deg, Jestorius, at du trenger 16:9 forsats til DVXen. Du mister bare litt oppløsning ved å bruke squeeze, noe som er usynlig på en tv. Skal du derimot vise filmen på en kino, blir saken en annen. I tillegg skaper forsatsen store problemer med å fokusere, noe som passer dårlig for run 'n gun filming. Og når forsatsen koster i nærheten av 8000 kroner, blir det mer kjas og mas enn nyttig, spør du meg.

Del denne siden