PD150 vs DVX-100 vs XL2

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Demonoid, 12 Jun 2006.

1. Demonoid

Demonoid Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Okey, jeg har gitt bud og fått tilbudet til å kjøpe et Canon XL2 til 22.000 kroner.

Det som holder meg igjen er at DVX100- pakken inneholder så mye mer enn bare kameraet (DVX100+ linse, mikrofon, ryggsekk, video lys OG intervjumikrofon).

Hadde det kun stått mellom kamera, ville jeg ha valgt XL2. Men alt tilegssutstyret som følger med DVX'en...

Huff og huff... Hva ville du valgt?

2. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vel, for det første så blir den derre linsa du snakker om, "wide conversation lense" et tilbehør du kun trenger på DVX-100 for å få noe du allerede har på XL2 som standard. Så....

Hadde jeg fått tilbud om et XL2 til 22.000 så hadde jeg ikke engang vært i tvil. Jeg hadde slått til på sekundet (mot formodning at det ikke er noe tull da, at det inkluderer hele settet og ikke bare huset uten objektiv eller noe sånt. Eller at det er skadet osv...)

Et XL2 til 22.000 er et sensasjonelt bra kjøp...

3. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Enig med henrik, har selv også snart tjent opp det jeg brukte på dvxen min, og en bil er et eneste pengesluk, bruker du 20000 på en bil kommer den hendelsesløst dyre bensinen utenom, og alle reparasjonene ol.

Å kjøpe kamera kaller jeg en investering, hvis du har tenkt å bruke tid med det.

4. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvor finner du de prisene? Utlandet eller Norge? Du må ikke glemme ekstra avgift hvis det er snakk om å bestille fra utlandet...

5. Eivind87

Eivind87 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis du da ikke er av den typen som liker å drive en liten pirat-taxi-virksomhet litt på si. 8)

6. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Får du med vidvinkellinse/forsats med XL2? Uansett so er nok vidvinkelen på DVX med forsatsen mykje vidare enn på XL2.

7. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sorry, var jeg som misforsto... Tenkte at det var 16:9 adapter-ting jeg se... Ikke vidvinkellinse... Ja, det er nok kjekt... XL2 er ikke akkurat noe vidvinkel-kamera med standard optikk...

Men med det tilbudet hadde jeg allikevel gått for XL2.

8. Demonoid

Demonoid Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hmm... Han ville ha 10.000 forskuddsbetalt... Er stadig skeptisk når jeg ikke kjenner selgerens seriøsitet :?

Men jeg har jo navn og adresse, så da er det kanskje ikke så farlig(?)

9. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvor er detta fra? Norge, utlandet?

10. Demonoid

Demonoid Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Han bor i Trondheim, men er på sommerjobb i Bergen :?

11. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vet ikke hvordan det er vanlig å gjøre slike ting når det er i Norge. Men når en handler fra utlandet er det gjerne slik at en overfører penger til en type konto som personen kan se at pengene er overført til, men ikke få kontroll over, før personen som har satt de dit, tillater at en får kontroll, noe en da gjør når en har mottat varen...

12. Thonhaugen

Thonhaugen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Æsj, kjør på! Får du ikke varen, har du Forbrukerkjøpsloven :wink:

13. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Han er nok like skeptisk som du er, vil ikke sende fra seg utstyret før han får penger, men det finnes jo systemer på dette, som payex foreksempel, eller postoppkrav. det er sunnt å være skeptisk når en handler på internett, men kjøperen er beskyttet av et veldig solid regelverk her i Norge, så det går som oftest bra.

14. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Man er vel ikke beskyttet av noe som helst her i Norge hvis man kjøper det fra private personer. Spesielt ikke hvis man kjøper det fra utlandet, og betalingsmåten er å sette penger inn på en konto...

Men så lenge du kjøper fra en tulling i Norge funker postoppkrav veldig bra, slik som KUDi nevner. Ikke betal før du har fått varen.

15. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har selv kjøpt en del dyre ting, type Mac og Mac-utstyr ved forhåndsbetaling.
    Det har gått veldig fint, pratet sammen på telefon og sett varen på bilder etc. med artifacts som jeg har bestemt, hvor selgeren har skrevet navnet mitt og adressen det skal sendes til - så er jeg en smule sikrere.

En annen løsning kan være å betale en tredjedel før selgeren sender, så han vet du er seriøs, og han får press på seg fra deg om at han bør sende.

Så kan du be om å få sendingsnr så du kan spore via posten. Så snart du har dette, får han andre tredjedel. Og ved mottakelse får han tredje avdrag..

16. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Når det gjelder så "store" innvesteringer da er det kanskje litt smart å møte personling dersom du kjøper av privatperson. Prøv utstyret før du betaler og gjør opp i kontanter.

En gang sendte jeg en datamaskin til Tøndelag hvor kjøperen klarte å lyre ut pakken uten å betale tross at pakken ble send med postoppkrav. Brukte litt tid på å få pengene mine.

Det finnes andre løsninger for å sikre både selger og kjøper, men her snakker vi om brukt utstyr som man må prøve før man bataler. Betaling mot utlevering av varer som postoppkrav osv.. funker, men det er ingen garanti at pakken ikke inneholder plantejord istedenfor kamera.

17. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis du ikke allerede har gjort det kan du lese litt på denne siden for å få tips til kjøp og salg av varer over internett

Litt om forbrukerkjøpsloven

De skriver også følgende om forhåndsbetaling:

Del denne siden