Pinnacle Studio 14 HD

En tråd i 'Programvare' startet av Hans-M, 26 Des 2010.

1. Hans-M

Hans-M Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Fikk dette i julegave, har installert det, men har ikke prøvd det ordentlig ut ennå.

Hva syntes dere om programmet, og er det noe multicam-funksjon, eller noen andre profesjonelle effekter som jeg burde vite om?

2. mrlee70

mrlee70 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Sv: Pinnacle Studio 14 HD

Pinnacle har i tidligere versjoner vært til tider, ganske ustabilt. Jeg har Ultimate versjonen av 14 HD, og den er ihvertfall mye mer stabil enn før, Rendring og lage diverse filer av filmen går veldig kjapt og greit. Programmet er enkelt og bruke, lett å lære, og har de fleste muligheter innebygd, man kan i tillegg kjøpe en del extra effekter, for den som vil det. Det feteste med Ultimate 14 må være Magic Bullett Looksbuilder, fargekorrigeringsprogram. Her er det mange ferdigbygde "looks", samt at man kan skreddersy sine fargekorrigeringer. Ultimate har også fått muligheten for å legge på bevegelige tekster f.eks. og det er en flere andre interessante effekter også.

Bakdelen er, som før, ALTFOR få lydspor tilgjenglig. I et prosjekt kan du få inn 4 lydspor og 2 bildespor. Ofte er dette nok, men i en del sekvenser så trenger man kanskje mye mer, spesielt av lydspor, når man skal legge på ekstra lydeffekter. En løsning da kan være å gjøre ferdig prosjektet og lagre det som ukomprimerte filer, kjøre alt inn igjen i et nytt prosjekt, og vips så har man 4 lydspor til å leke seg med. Men den som stadig vekk gjør filmer med masse lydeffekter, innen f.eks. action og evt. horror, vil kanskje heller bruke et annet redigeringsprogram.

Pluss:
    -Brukervennlighet
    -Lett å lære
    -Raskt og effektivt brukersnitt, lite "knoting"
    -Bra tilgang på de fleste effekter, overganger og andre ting man trenger
    -Relativt rimelig i innkjøp (tenker på selve programmet, ikke alle plug-ins)
    -Proffe muligheter innen fargekorrigering, samt også andre interesssante effekter fra ProDad og KnollIt-Studio.

Negativt:
    -Altfor få lydspor (spesielt), og noen vil også ønske ytterligere videospor
    -Man må betale for å få tilgang til extra videoeffekter
    -Noen KAN oppleve ustabilitet, programmet stenger seg ned osv. Dette er som oftest (har jeg inntrykk av), relatert til f.eks. man overskrider internminne i dataen, eller at prosessor etc., er for dårlig.
    -Jeg har en gang opplevd at to-lags DVD`er som ble brent i Pinnacle, ikke fungerte når jeg skulle lage glassmaster av dem (dvs. ikke jeg som gjorde det, men et trykkeri). Måtte brenne alt på nytt, men da i Nero, og da funket det. Så ustabilitet ved brenning kan forekomme når man brenner disk direkte inne i Studio. Jeg anbefaler heller å bare lage Image-filen i Pinnacle, også eksportere alt til Nero, og gjøre brennejobben der.
    -Programmet virker tilsiktet til videoamatører, da temaer som "sport, bryllup, vinter osv", fortsatt preger en del av f.eks. overganger, dvd-menyer osv. Det gjør at programmet virker tilsiktet mot nybegynnere og amatører, men det er såpass mange muligheter i programmet at det lett kan brukes av langt mer avanserte brukere også, så sant man overkommer de manglende lydsporene, eller finner seg vei rundt dem. :)

Sist redigert: 27 Des 2010
  3. shakma

shakma Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Hei

har pinnacle og leker litt med det, men kan noen fortelle meg hvordan jeg får teksten jeg lager i filmen min til å forbli på engelsk når jeg ønsker det. den oversetter ord fra engelsk til norsk.

takk

4. AhlsenFilm

AhlsenFilm Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Har Pinnacle Studio 15HD og opplever dette som det mest stabile programmet fra Pinnacle sålangt. Funker til det aller meste og du kan lage "proffe" effekter på egenhånd dersom du har tid og tålmodighet til å bruke mye keyframes.

Den siste uka har jeg faktisk gått over til Adobe After FX til å sprite opp pinnaclefilmene mine og det fønker bra. Mye å sette seg inn i, men det kommer vel med tiden.

Ting jeg savner i pinnacle er flere videospor samt flere lydspor.

Pinnacle er for hjemmebrukere og er brukervennlig deretter. Jeg begynner å bli litt "lei" av enkelheten og kommer nok til å spare nok stål til å gå over til Adobe Premiere på sikt. :cool:

5. shakma

shakma Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Ja, ok, men har du svar på det jeg lurte på?

6. AhlsenFilm

AhlsenFilm Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Kan du spesifisere hva du mener med at "teksten skal forbli på engelsk"?? Er det tittelteksten som blir oversatt? I såfall virker det rart. Du får lete litt i tittelinnstillingene da og se om det står noen options som har med language å gjøre. Selv har jeg aldri vært borti den problemstillingen.
    Hvis jeg misforstår spm totalt så er det fint om du oppdaterer meg litt.. :)

7. shakma

shakma Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Når jeg lager Endcredits eller intro. Eksempel: Starring blir oversatt automatisk til "i rollene" The end blir "slutt" osv
    Lager jeg en intro som ruller over skjermen så oversettes noen ord til norsk, men ikke alle. Blir litt rart =)
    Har pinnacle hd 14 ultimate. kjøpt originalt. Innstallert og valgt norsk på språk til menyen, har ikke huket av noe på automatisk oversetting.
    noe ide?

Del denne siden