Pistol med løsskudd

En tråd i 'Spesial-effekter, rekvisita, sminke og kostymer' startet av Plecto, 25 Mai 2006.

1. Magnus

Magnus Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jeg tenkte sånn i skytebane sammenheng da, det må vel regnes for virkelighet, må det ikke?
    Eller er kanskje skytebanen en parralell verden?

2. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så virkeligheten din er: våpen er skapt for at man skal bruke på skytebanen?

3. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg tror du koker ting ned for mye her Melwasul.
    Skytebanen er ikke et dataspill. Er nok det Magnus vil frem til.

Men skytevåpen er fett, selv om de blir rettet mot deg. Skal man plutselig se på hvor mange som dør av alle de gode tingene man har i samfunnet, er jo plutselig alt "THE DEVIL". Og ja, jeg har nettopp sett The Waterboy... Det samme gjelder vel også et balltre, som i "virkeligheten" brukes i Baseball og lignende sporter.

Anywho, sorry bout all the off-topic and stuff...

4. Asbjørn

Asbjørn Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    heller en løs/ blankskudd

Har ikke prøvd selv men:

Hvis du bruker ASG, så legg litt mel el, l i kanten på munningen, dette skal visstnok lage en slags røykeffekt, om ikke annet. dessuten kan sånt redigeres inn ganske bra etterpå, med eks Adobe premiere og andre programmer

5. Optisoft

Optisoft Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Hvis det er til filmbruk trenger du ikke annet enn en replika eller vannpistol som ser tilnærmet ekte ut.

Lydeffekter og blink legger du på i etterkant.

Før i tiden når man brukte analog film, så skrapte man på selve filmen der hvor man ville ha et pistolblink. Det er ikke så lett i dag med digitalt, men bruke AE eller Combustion.

6. Optisoft

Optisoft Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Hvis det er til filmbruk trenger du ikke annet enn en replika eller vannpistol som ser tilnærmet ekte ut.

Lydeffekter og blink legger du på i etterkant.

Før i tiden når man brukte analog film, så skrapte man på selve filmen der hvor man ville ha et pistolblink. Det er ikke så lett i dag med digitalt, men bruke AE eller Combustion.

7. takkele

takkele Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Har selv brukt AirSoft med blow-back funksjon og det fungerer utmerket. Om du har en lokal forhandler er det også godt mulig at de kan låne ut gratis / la dere leie for en billig penge mot litt reklame. De fleste jeg har vært borti har vært behjelpelige og hyggelige.

Å bruke en ekte pistol med løsskudd er nok lite vits med tanke på hvor mye stress det er. Det er også vanskelig å få tak i de riktige pistolmodellene, men med AirSoft har man alle de kjente lett tilgjengelig.

8. takkele

takkele Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Har selv brukt AirSoft med blow-back funksjon og det fungerer utmerket. Om du har en lokal forhandler er det også godt mulig at de kan låne ut gratis / la dere leie for en billig penge mot litt reklame. De fleste jeg har vært borti har vært behjelpelige og hyggelige.

Å bruke en ekte pistol med løsskudd er nok lite vits med tanke på hvor mye stress det er. Det er også vanskelig å få tak i de riktige pistolmodellene, men med AirSoft har man alle de kjente lett tilgjengelig.

9. Thrusthamster

Thrusthamster Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så hvis man er over 18 og skal kjøpe en blankpistol fra den siden så må man ha en slags tillatelse?
    Og det er vel ikke farlig hvis du aldri setter en kule, blank eller ei, i magasinet i det hele tatt?

10. Thrusthamster

Thrusthamster Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så hvis man er over 18 og skal kjøpe en blankpistol fra den siden så må man ha en slags tillatelse?
    Og det er vel ikke farlig hvis du aldri setter en kule, blank eller ei, i magasinet i det hele tatt?

11. drunkenM

drunkenM Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    www.fiksern.no

Dem leier ut gassdrevene..... dem er som ekte pistoler osv!

du må være 16 + får å leie dem;)

dem har også tilbud for "amatørfilmer" så det koster 150 eller 250 å leie en Glock 17

12. drunkenM

drunkenM Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    www.fiksern.no

Dem leier ut gassdrevene..... dem er som ekte pistoler osv!

du må være 16 + får å leie dem;)

dem har også tilbud for "amatørfilmer" så det koster 150 eller 250 å leie en Glock 17

13. bernt rudolf

bernt rudolf Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    neineinei:p Hvorfor ikke bruke 300,- hos www.visualcombat.com ?

Så må du bare være over 18, snakke med politi, så kan du låne:D

send mail til dem og sjekk!

14. bernt rudolf

bernt rudolf Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    neineinei:p Hvorfor ikke bruke 300,- hos www.visualcombat.com ?

Så må du bare være over 18, snakke med politi, så kan du låne:D

send mail til dem og sjekk!

15. Nik

Nik Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hva med luftpistol??

16. Nik

Nik Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hva med luftpistol??

17. Pyro-Pelle

Pyro-Pelle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Blank pistoler, eller startpistoler som det heter i Norge kan hvem som helst over 18 kjøpe. Ser mange som anbefaler nettbutikker fra utlandet her, men sjekker dere skikkelig så vil dere finne ut at VELDIG få av dem sender til Norge. -Og INGEN av dem sender ammo. I så fall skjer det mest sannsynlig ulovlig.

Startpistoler får du som pistoler, revolvere, rifler og maskingevær. -Også her i Norge. www.game-on.no er de jeg vet om i Norge som har størst utvalg. De har også ammo.

Blank ammo er standardisert i 9mm, 8mm og 6mm.

Startpistoler du får kjøpt lovlig her i Norge er plugget i løpet med en herdet stålkule, som er umulig å angripe med vanlig borr uten å ødelegge løpet. Dette er fordi startpistoler med munningsflamme er ulovlig i Norge. Stikkflammen kommer ut av et hull i kammeret eller i toppen av løpet. De har også en rød eller gul plastpropp i løpet, men denne er enkel å fjerne. Magasinene og kammerne er også laget kortere, så man kan ikke få skarpe patroner inn i våpenet. -Og skulle man klare det, og være så dum å fyre av så vil våpenet eksplodere i hånden på deg. Det er ikke laget av så sterke materialer som originale pistoler, så de tåler ikke trykket.

Jeg har en del blank våpen selv, og er meget fornøyd. Jeg leier/låner ut veldig mye forskjellige våpen til filmproduksjoner, og er pyrotekniker. Har også tillatelse til å importere startpistoler MED munningsflamme. Har noen ekte pistoler også, som er bygget om for å fyre blanks. ( Leier/låner ut lys, skytevåpen, kniver, sverd, sabler, spesialeffekter, lager spesialeffekter og rekvisitter. www.llb-lys.no -litt reklame må man vel unne seg... :p )

-Til de som krangler om munningsflamme er synlig eller ikke, så er min erfaring at ved ett enkelt skudd ser man ikke mye flamme ved normalt innendørslys. Men fyrer man en rask serie, så kommer flammen, og da er den MEGET synlig.

18. Kimbara

Kimbara Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Pistol med løsskudd

Pyro-Pelle: Gjelder forbudet om munningsflamme for replika-våpen som bruker PFC også?

Btw...ved avfyring av enkeltskudd med Desert Eagle .50 får man en god og svær munningsflamme selv i sollys ;)

19. Pyro-Pelle

Pyro-Pelle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Altså, det er VELDIG mye man kan lage munningsflammer med. Man kan tolke regelverket på mange måter, men hele grunnen til at loven er slik er jo at man ikke skal kunne få tak i våpen som kan volde skade uten å slite en masse for det.

Uansett hva slags "løspatroner" du bruker i et skytevåpen; så lenge energien fra eksplosjonen (skuddet) har fri vei ut av munningen, så kan man også putte hva som helst som måtte få plass inni der også. En slik gjenstand vil optimalt tilpasset kunne oppnå nesten like stor utgangshastighet som fra et ekte våpen. Dermed vil den i praksis være et uregistrert, livsfarlig skytevåpen.

Man kan selvfølgelig argumentere med at også i lovlige blankvåpen så er det et hull hvor energien kommer ut, men disse er plassert slik at det er vanskelig å få puttet noe prosjektil i dem og sikte med særlig høy presisjon.

Så er det faktoren med at man ikke ønsker at våpnene ser helt realistiske ut. Hvertfal ikke under avfyring.

Det er ikke noe problem å tilpasse lovlige blankvåpen til å lage munningsflamme dersom man har verktøy til det. Revolvere er enkle å åpne, men skal du gjøre det med en pistol så må du kunne litt matte og fysikk. For en blankpatron produserer ikke like mye bevegelsesenergi som en skarp patron. Derfor er diameteren hullet som energien skal slippe ut av meget nøyaktig utregnet. Er det for stort vil det ikke være nok energi til å presse sleiden helt tilbake, tomhylsen vil kile seg fast. Du må også kunne tette det gamle hullet på en SIKKER måte. Altså gjenge opp hullet, smøre passende lim i gjengene og sette i en bolt. Ellers risikerer du at tettingen din kommer ut igjen, og tar livet av en stakkar som står ved siden av våpenet. (Det gjelder pistoler, revolvere har som regel hullet på toppen, altså opp i været)

Så lenge du er meget konsekvent på at våpenet ALDRI skal være noe leketøy, men KUN brukes under innspilling i egnede områder eller etter godkjennelse fra politiet, og ellers holdes innelåst så får du neppe trøbbel for å ha våpen med munningsflamme.

Svar på spørsmålet ditt i klartekst: JA, jeg vil bestemt tro at det også går innunder det generelle forbudet.

Men som sagt er du seriøs, og på godfot med lensmannen/politisjefen i kommunen din så får du neppe trøbbel. Det gjelder å være litt taktisk bare. -Og du må ALDRI fly rundt og leke med de våpnene. Da får du bråk.

20. Kimbara

Kimbara Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Takk for fyldig svar.

Har stor respekt for skytevåpen, da jeg skyter på hobbybasis selv.

Ville nok blitt dyrere for meg å modifisere startpistol, så jeg får gjøre som du sier og skaffe meg tillatelse til replikavåpen med munningsflamme. Våpentypen jeg linket til er vel av de mildeste, så det burde ikke by på store problemer vil jeg tro.

Del denne siden