Plombert våpen fra 2. verdenskrig.

En tråd i 'Spesial-effekter, rekvisita, sminke og kostymer' startet av jaran, 19 Feb 2008.

1. jaran

jaran Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg er ute etter følgende våpen, plombert, fra andre verdenskrig:

Noen som vet typen på denne pistolen, eller vet hvor jeg kan kjøpe den?

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ser ikke bildet..

3. jaran

jaran Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  4. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har aldri sett noko slikt før, det vert nok ikkje lett å få den der i plombert versjon. Iallfall ikkje billeg.

5. jaran

jaran Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  6. DT

DT Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg vet ikke hva du er ute etter, men welrod har en ganske enkel form, så det går muliggens ann å lage en? =)

7. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    oj, spennende utseende.. ikke vært borti det før jeg heller..
    jeg tror nok det blir vanskelig å få tak på noe sånt i disse tider, da jeg regner med at alt som egentlig er i nærheten av 1940 tallet allerede er leid inn av max manus filmen...

8. jaran

jaran Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har mulighet til å få tak i en slik, men den er ikke plombert. Vet ikke hvordan reglene for slikt er til filinnspilling? Må det være plombert hvis man ikke har sertifikater til slikt?

9. StianSvendsen

StianSvendsen Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har sett den pistolen før.
    Mener å huske den var i Medal Of Honor - Frontline

10. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Da har du vel ikke egentlig sett den. Blir som å si at man har vært på Mars etter å ha spilt Doom 3.

11. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ser ut som ein kan havna i trøbbel for å veiva rundt med ein slik?

12. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Usaklig. Den der kan da vel hvem som helst på mekanisk lage for deg. Peter Jackson ville lagd den på kjøkkenet til foreldrene sine. Og kan du få tak på en plombert en så kjøp den og unplomber den. Alt du trenger å gjøre er å søke politiet eller unngå å filme i områder hvor dumme nordmann kan se deg.

13. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er nok ikkje berre berre å uplombera den der.

14. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så lenge det kun er snakk om å la kuler sprette ut, og ikke faktisk skyte noen med den, så er det nok berre berre å fjerne plomberingen på den pistolen. En hver tulling på mekaniske vil få det til. Ihvertfall der jeg gikk på videregående skole. Kanskje vanskeligere hvis man bor i Oslo og lignende steder.

15. jaran

jaran Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Som sagt, jeg har tilgang til en som ikke er plumbert. Men hvor lovlig er det å bruke dette? uten noe form for sertifikat?

16. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    I Norge må du ha våpenbevis for å lovlig bruke og oppbevare fungerende pistoler. Du kan eventuelt få en politimann til å være på sett i de klippene den skal brukes, eller så bare får du noen til å sveise igjen løpet.

17. jaran

jaran Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    OK, selv om våpenet er plombert så fungerer det å lade?

18. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Ja, hvis du bare plomberer løpet så.

19. Pyro-Pelle

Pyro-Pelle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sv: Plombert våpen fra 2. verdenskrig.

Plomberer du løpet så ser det jo ikke direkte ekte ut forfra.. Har du litt peiling på våpen, så kan du fjerne tennstempelet før du tar det med deg på settet. Da kan det ikke skytes med, men lading og alt annet fungerer som det skal. Du bør uansett opplyse politiet om at du skal filme med våpen dersom det er offentlig sted. Sørg også for å virkelig synliggjøre at det er en innspilling på gang, slik at man ikke kan unngå å se at dette er iscenesatt. Er faktisk ikke så mange som legger merke til et kamera sånn med en gang, men et våpen derimot...

Flere av våpnene mine er i utgangspunktet ekte, originale våpen men jeg har uskadeliggjort dem. Noen kan man skyte blanks med, mens andre kan ikke skyte noe som helst. Samtlige av disse har jeg fått godkjent av politiet.

Om du får tillatelse til å bruke våpen (samme om det kan skyte blanks eller ikke) avhenger av hvor seriøs du er på settet. Du bør ALLTID ha en person som KUN har ansvar for våpnene, og det bør være med en egen låsbar kasse som våpnene låses ned med en gang scenen er ferdig. -Og du må synliggjøre deg slik at tilfeldig forbipasserende ikke kan være i tvil om at det er ansvarlige personer bak dette.

Bruk av skarpe våpen kan du glemme å få tillatelse til. Såvidt jeg vet er det bare 5 personer i Norge som har tillatelse til å håndtere skarpe våpen på filmsett og offentlig plass. (bortsett fra politiet og forsvaret selvsagt) Disse må også søke for hver gang, de kan ikke bare ta med seg ut et våpen når det passer dem. Dette er opplysninger jeg fikk under pyrokurs på NISS, hvor kurslæreren var en av disse 5 personene.

Del denne siden