Post-produksjonskonkurranse

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av pylon, 16 Jun 2008.

1. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hadde det vært artig med en grading/post-konkurranse? Et filmklipp blir lagt opp og alle som er med skal grade klippet til å se best mulig ut eller etter en spesiell stil. En annen oppgave kan være å lage natteffekt av dagslys-opptak.

En bra utfordring er også keying - hvem kan best keye ut et dårlig opptak med ulike klipp, hår, skygger og drit? Alle kunne da lært av de beste resultatene.

Bare en idé, noen som hadde blitt med?

2. WoieH

WoieH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hadde vært kult! Jeg ville nok vært med på de to første forslagene.. Keying og den slags er ikke helt min greie.

3. tskippe

tskippe Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg er med på alle tingene, øvelse gjør mester. I'm up ;)

4. Jompa

Jompa Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Godt forslag. Jeg er positiv til det :)

5. DJMartin

DJMartin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kult!
    På VFXTalk.com har de VFXChallenges hvor 1. premien er en mac, litt mer krevende oppgaver kanskje, og litt dyktigere personer.

Men jeg er absolutt med, litt mer krevende enn grading kanskje.

Sånn de gjør det på VFXTalk.com er at man får en video, og et tema. Også er det bare å compe igang:)

6. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Men det sier seg selv - VFXTalk. Jeg tror man må dele opp i flere kategorier her..

Hva med å starte med å ha en konkurranse hvor man legger ut et klipp som skal grades, og vinneren av den konkurransen blir materiellet man skal bruke i neste runde, som er compositing - gjør hva søren man vil med materiellet, f.eks.. Eller andre veien - compe noe først, og grade etterpå.

Jeg syns dette hørtes veldig spennende ut, og kunne gjerne tenkt meg å vært med på dette.

Jeg tenker at litt, eller litt mer enn litt av grunnen til at man kan ha så fine priser på VFXTalk er at man
    1. har et premium medlemsskap som man må betale for, og dermed er det vel kun premium medlemmer som kan delta ?

2. VFXTalk er en kjendis i bransjen, og det er lett å få med sponsorer

Igjen - game on! Jeg er SÅ med! Jeg foreslår at man utgir materiellet i enten et format som alle kan bruke, eller et for hver plattform

- AVI DV PAL eller QuickTime DV PAL som begge kan brukes på begge plattformer og konverteres etter behov

- AVI whatever funky codec man vil og QT Prores e.l.

7. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg støtter forslaget 100%, men vil ikke at det skal føre til at vi må betale. kanskje vi kan ordne noen sponsorer? vi bør også dele opp i flere kategorier og ha en grei tidsfrist som ikke er FOR lang men heller ikke stressende kort

8. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ytrer tankene mine her jeg nå.

Feks grading - to-tre-fire dager. Det burde være god nok tid for hvem som helst å laste ned, gjøre jobben, konvertere til noe webvennlig format, og laste opp..

Så kan man ha en til to uker på compositing-greiene. Eventuelt mer, avhengig av hva som skal gjøres kanskje? Noen her inne går skole (dog, nå er det jo ferie..) og andre jobber mer eller mindre fast eller freelance og har ikke like mye tid som de som har sommerferie nå de kommende månedene.

Så sendes link med video og eventuelt thumbnail til den som arrangerer konkurransen, slik at alt blir postlagt samtidig, så ingen rapper hverandres ideer. Jeg mener denne delen bør være anonym, slik at ingen stemmer på andre bare fordi de er kompiser eller har en favoritt osv.

Dermed stemmer man på "bidrag nr x" osv - og ved stemmeperiodens slutt avslører arrangøren hvem som gikk av med seieren.

Edit: Jeg tror også arrangøren bør lage en bruker på youtube eller andre tilsvarende som kanskje gir bedre kvalitet, slik at man ikke ser på linken at dette kommer fra insidethebox.no eller andyax.com eller noe og dermed avslører hvem videoen tilhører.

9. DJMartin

DJMartin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vi kan bruke vimeo f.eks. Også kan vi ha egne WIP tråder hvor deltagerne kan fortelle hvordan det går med prosjektet, veldig fin måte å lære på av de som leser det.

10. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Gøy at folk tente på dette. dette behøver absolutt ikke koste noen penger, med mindre vi skal ha en fysisk premie - behøver vi det? Dette er jo ikke NM akkurat, bare en lokal konk. Klippet som skal grades burde ikke ta tid. Vi har vel alle masse klipp liggende.

Mitt konkrete forslag til grading-compo er:

- Oppgaven er "musikkvideo/reklame" (ikke snakk om å redde klipp som er feileksponert etc denne gang)

- Graderte filtere og effekter som ikke påvirker hele bildet på samme måte er lov/ikke lov (må diskuteres. Ex. software vignettering eller graderingsfilter)

- Alle som vil sender inn valgfritt klipp 10 sek full DV kvalitet via mediafire eller tilsvarende. Klippet må ha rett hvitblanse og eksponering, og helst se stygt og kjedelig ut.

- En frivillig setter sammen klippene til rundt 1 min oppgaveklipp. Lager en oppgavefilm i høy kvalitet, men med oppløsning tilpasset vimeo ex 480x360

- Man får f.eks en uke på oppgaven

- Man laster opp klippene i løpet av 3 dager, anonymt og velger f.eks et tilfeldig firesifret tall som filnavn. Filstørrelsen skal være 360x204? 480x360? Og lastes opp på felles Vimeo konto. Jo bedre du komprimerer, jo bedre sjanser har du i stemming.

- Man stemmer over en 4 dagers periode

- Vinner utropes, kortene på bordet, gjerne fortell hvordan du løste det etc.

11. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Høres bra ut. Men denne skjønte jeg lite av...

Care to explain ?

12. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja hvis du f.eks lager en solid i after effects som er lys i midten og mørk i kantene, og blender denne inn, slik at hele bildet blir mørkt i kantene og lyst i midten, så har du tilført bildet noe utover å bare skru fargene. Du får en vignetteringseffekt.
    for eksempel

13. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Og dette var fy-fy? Du forklarte egentlig ikke noe særlig utover det du nevnte i innlegget over mitt. :p

Jeg sitter jo med Color - og alt man gjør påvirker jo hele bildet uansett, sort sett, med mindre det er heftig store forskjeller i nyanser og metning.

14. MrJonez

MrJonez Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Høres ut som en spennene idè! :)

15. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette er ikke fy fy, jeg bruker det mye! Men det jeg skrev var at man må ta stilling til om det skal være lov eller ikke. Det samme gjelder om man kan bruke ulike innstillinger på ulike klipp eller om man må ha samme filter på hele filmen.

16. Hjelvik

Hjelvik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis jeg får tid er jeg absolutt med på en vfx relatert konkurranse. Helst noe lignende som det arrangeres på VFXTalk, som Martin nevnte.
    Håper at man selv kan velge hva man vil arbeide med, enn bare å fokusere på ett felt som f.eks keying. Det er kanskje lettere å forholde seg til, men det kan bli utrolig spennende å arbeide med en fullstendig comp!

17. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Koseptet er da ikke så vanskelig.

Her er en bæsj....
    Pakk den mest mulig inn i sølvpapir og få den til å se bra ut :wink:

Er med på konk jeg og.

18. tskippe

tskippe Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvem lager rå materiale da... Kansje en med best kamera eller noe? Slik at man får best murlig resulatat osv???

19. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Og hvordan har du tenkt å sjekke dette?... Når jeg gjør grading tar gjør jeg en kjapp overall grade, og bruker videre på de andre klippene i samme scene, og finjusterer etter behov. Derimot, å bruke ferdige presets som i pakka fra Videocopilot, Look Effects og sånn blir en helt annen sak syns jeg. Om man vil legge vignetter og helhetlig fargetoner over hele bildet får det være opp til en selv - men det er de som stemmer som avgjør om det er bra eller dårlig - leave it to them, eller hur?

Jeg ser for meg det ville vært best om det går på rundgang. Vinneren av siste konkurranse ordner materiell til den neste f.eks. og bestemmer tema og hva som skal gjøres.

20. DJMartin

DJMartin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, det kunne jo ha blitt morsomt:) Ellers så må det jo bli en egen gruppe/admins.

Del denne siden