Produksjonselskap?

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av martinm, 6 Feb 2010.

1. martinm

martinm Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jeg driver og jobber med ett langfilmmanus som heter "Klovn". Jeg har som mål å få dette produsert. Hvem skal jeg kontakte når jeg er ferdig med prosjektet?

Mvh Martin M

2. pgnja

pgnja Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vist du ikke er såppas inne i bransjen at du vet hvem som kan produser film i Norge, så tviler jeg på at du får noe respons. Er ikke bare å skrive et manus å tro at noe vil satse penger på det, manus utvikles helst i samarbeid med produksjonsselskapet.

3. martinm

martinm Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Nei, jeg er ikke "såpass" inne i bransjen! Jeg skriver manus og har aldri levert dem inn til noe selskap. Trenger ikke være så spydig selv om jeg spør ett enkelt spørsmål. Og jeg tviler ikke på at jeg kan få respons på ett manus jeg sender inn. Målet mitt er ikke å tjene penger men å få verdifull erfaring.

Martin M

4. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I den norske bransjen er det faktisk så enkelt som å bare skrive et manus og ta kontakt med et produksjonsselskap. De vil sannsynligvis avtale et møte med deg, hvor du må ha klar en pitch og litt om dine ambisjoner og tanker. Så vil de nok lese manuset, om de ikke allerede har gjort det. Om de ikke liker det vil de foreslå at du prøver hos noen andre, men om de liker det vil de sannsynligvis komme med forslag på hva som kan gjøres annerledes, for så å avtale et nytt møte ved neste utkast. På den måten utvikler du det i samarbeid med produksjonsselskapet, ja, men første utkast kan du skrive alene.

Situasjonen i Norge er at det er mange manusforfattere, men få virkelig gode manus. Har du et virkelig godt manus så er det gode muligheter for å få solgt det. Det er dette de fleste produsenter er på jakt etter. En annen ting du kan gjøre er å alliere deg med en regissør. Helst en med langfilm eller mange kortfilmer på samvittigheten. Du vil da ha hans/hennes kompetanse til rådighet, og jevnt over skrive et bedre manus - i de fleste tilfeller.

Du kan enkelt og greit søke opp norske filmer på nettet og finne ut hvem som har produsert dem, for så å finne nettsiden deres. Her er noen:
    - 4 1/2
    - Motlys
    - Kong Film
    - Maipo
    - Monster

Finnes plenty. Men det er viktig at du ikke er for defensiv. Dersom manuset ditt blir slaktet så må du tenke gjennom kritikken, fremfor å bare hoppe til neste produksjonsselskap. Sikter til formuleringen din: "når dette er ferdig":)

5. Wigand

Wigand Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Små steg...

Hva med å begynne i det små?
    Det er mange produksjonsselskap på dette fourmet som kanskje trenger et bra manus ;)

6. martinm

martinm Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Takk for gode tips:)
    Jeg bor i Hordaland og derfor er jeg intressert i å få selskap eller folk fra Hordaland til å produsere manuset.

7. martinm

martinm Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Har nå skrevet karakterark med info om alle karakterene, skal skrive litt mer utfyllende om scenene i morgen.

Når jeg skal sende inn manus, hva skal jeg sende inn da? Kun manuset, eller karakterark osv.?

8. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg ville ha snakket med det aktuelle produksjonsselskapet først, via telefon eller mail, og spurt dem hva de ville ha. Det er ikke sikkert at de vil ha noe annet enn en pitch til å begynne med, før de leser manuset.

Del denne siden