Rød Rose, tilbakemeldinger.

En tråd i 'Tilbakemeldinger på filmene dine' startet av Ustabil-Kim, 9 Feb 2005.

1. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  2. agep

agep Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Stilig film :D Likte hvordan den den tidslinjemessig var satt opp (har sansen for slike filmer, feks memento, uten at jeg trekker noen paraleller :) ). Var det på denne filmen du tenkte å ha ei analog klokke? den digitale gjorde seg mye bedre enn hva en analog klokke ville ha gjort trur jeg. Var også en veldig uventet avslutning!! Det likte jeg. Filmingen i uthuset/fjøset ble veldig bra hvis vi ser bort fra de sterke skyggene som var der (men det er vel vanskelig å unngå?) Likte også lydeffektene.. En bra film som falt i smak hos meg :D

3. Kyrre

Kyrre Citizen

Enig med agep. Fint foto og fargemessig. God lyd. Kul musikk. Grei og uforutsigbar historie. Dette kan jeg like.

Eneste invendingene jeg har, er at vi manusmessig aldri virkelig blir introdusert, eller får virkelig sympati for hovedkarakteren i filmen. Og det mangler kanskje litt bakhistorie? Men siden Amandus kompisene ikke vil ha filmer på over 5 minutter hadde dere vel ikke noe valg uansett? Og at en vet hva som har skjedd med denne karen allerede fjerner vel også desverre en del spenning. Men er det noe jeg har sans for, er det tidshopp! Alt i alt en meget fin film. En av de bedre :)

4. Ustabil-Kim

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    faktisk er dette bare introen på en lengre film, der man skal se hva hovedpersonen egentlig driver med, og hvem personen i bilen som tar kameraet er. kommer til å fungere veldig bra som intro til den lengre filmen, siden den til slutt går baklengs, og vil ende opp 3 år før denne hendelsen egentlig.
    takk for responsen =)
    fint at dere likte hvordan ting var lagt opp, er selv fornøyd med at vi omtrent bare brukte manuelle innstillinger når vi filmet, og det ble bra resultat.

musikken er også hjemmelaget foresten.

5. Tony Montana

Tony Montana Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Problemer med åning av fil.

Hvilket format er fila i?
    Har problemer med å åpne den, finnes det noe codec som kan være til hjelp?
    --------------------------
    Moderator Edit:

Sinnsykt kul film!

Må si jeg ble mekting inponert av den gode bildekvalitete og lyden.

Lyset var helt rått, og det var helt sinnsykt kult spot å lage film på.

Gleder meg til å se mer av det dere har laget!

6. Ustabil-Kim

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    codet med Xvid codec.

prøv med VLC player... eller divx, er ikke sikker.

7. Ustabil-Andreas

Ustabil-Andreas Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Dette har du helt rett i, blir vanskelig for oss og lage en film på 5 minutter med både en interesang handling og skape sympati for hovedpersonen. Det tar vel mere en 5 minutter for og skape ordentlig sympati "følelse" for en karakter uansett egentlig

Spenningen med filmen er heller ment i retningen, hva er det han har gjort for og komme i opp i denne situasjonen? hva er det som egentli har skjedd? vi har prøvd en annerledes vri med dramaturgi. Kan kanskje hende det slår litt begge veier. Men håper det skaper en viss spenning for hva denne mannen i stolen egentli har viklet seg inn i. Kom gjerne med mere kritikk folkens :) det er fin fint :D

8. Kyrre

Kyrre Citizen

Right you are! Vanskelig er det, men ikke umulig. Alt som trengs var noe V.O, en åpningsekvens der han (vet ikke jeg) bestemmer seg for å ta bilder av en vampyr eller noe, hehe. Instant sympati og kort bekjentskap :)

Det er jeg enig i. Men kanskje litt mer nærbilder av hovepersonen hadde gjort seg. Kamera burde da kanskje fokusert mer på ham enn de som jager ham? Vist smerten og hjelpesløsheten?

Men som sagt likte jeg godt denne filmen her :)

9. Ustabil-Kim

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hvis vi hadde åpnet filmen med at han tok bilder av vampyren, ville meningen med filmen blitt borte, meningen er vel litt blurry med vilje, hva har han gjort? hvem er han? hvem er de? ihvertfall sånn jeg tenkte når jeg startet å skrive manuset.

Hovedpersonen skulle egentlig ikke hsuke hvem han var etter han
    blir slått ut av bilen. noe som igjen ville gitt mer "hvem er han/jeg" i starten/(slutten) av filmen.

men dette endret vi under veis av filmingen.

10. Kyrre

Kyrre Citizen

Hehe, Bra! Hvis ikke hadde det nok blitt litt av en Memento kopi stilmessig :wink:

Det var vel ikke helt det jeg mente. Men et lite flashback helt i starten hadde gjort susen. At karen så noe rart (
    senere en vampyr som.. ja
    ) e.l. Men det jeg stusser på er at det hele blir litt mer.. Hvem er disse karene? Hvem følger vi egentlig? Iallefall i begynnelsen. Men dette er bare min oppfatning og kanskje er det bare tøv. Uansett, bra greier.

11. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Bra! Kanskje for mørkt, men man kan likevel se de viktigste ;)

Skjønte lite helt til slutten, hehe - bra laget

12. Freddern

Freddern Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    slutten viste alt som hadde skjedd i rekkefølge! jeg syns den var bra jeg ass! hvor har dere filma dette? leid opp et sted eller hva har dere gjort?

13. Ustabil-Kim

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    brukte bare en vanlig låve og et siloanlegg til løptingen fordi det ser litt crappy ut der.

helt riktig, er litt mørkt,men man ser det man trenger å se. det gjorde vi med vilje. ser bedre ut slik enn med kornete farger.

takker igjen =)

14. Freddern

Freddern Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg får aldri ta i lån sånne scener som Låver osv hehe.. Er litt strenger i Oslo ass, alle folk tror at man er Kriminell vis man spørr om å låne noe vett! ALT FOR TEIT..

15. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Savnet den typiske røde fargen på tekst som omhandler fargen rød.

Merkelig at vampyrer banker han opp, istedenfor å drikke blodet hans. Likte ikke den teksten på slutten. Ved bruk av ultranære shots av hoggtenner under den spisescena så vil man forstå enkelt og greit hva de er. Teksten blir litt smør på flesk. Vampyrer er godt innarbeidet i dagens samfunn, har man hoggtennene og blodsuging trenger man ikke fortelle mer.

Mye merkelig bruk av lys, feks på rosen i begynnelsen. Der beveger lyset på seg, som om det var festa til kameraet. Andre steder virker det som om dere har brukt lys bare for å bruke lys(altså ekstra lyskilder i form av lyskastere osv). Ser liksom ikke helt hvor dere vil at lyskilden skal komme fra. Normalt pleier vel lyset å komme ovenifra, og ikke nedenifra. Selv om det er kult så er det et irritasjonsmoment når sterkeste lyskilde alltid kommer fra bakken.

Snøfargen varierer fra hvitt til gult, er dette med en spesiell hensikt? Burde hatt noen gode og klare closeups av vampyrene, slik at dem festes i hodet vårt. Gjelder også han inni bilen. Selv om de kanskje ikke spiller verdens største rolle så er det greit å etablere personen slik at man kan dra kjensel på ansiktstrekkene i de mørke scenen. Når de sitter i bilen så burde dette vært filmet fra forsetene. Det er så mørkt at man ikke ser om han kjører eller ei, og i klippen kan man lett fikse at det virker som om det sitter to personer på hver side.

Noen merkelige håndholdte jumpcuts, men det er kanskje en smaksak. Samt noen få aksebrudd.

Ellers var det en god historie fortalt på en snedig måte. Veldig god og realistisk lyd.

16. Ustabil-Kim

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

filmen ville ikke fungert om dere hadde vist det var vampyrer fra første stund, det er meningen med filmen, at man ikke skal vite dette.
    Så hvis de drakk blod av han på starten ville filmen vært ødelagt.
    Desuten er dette vampyrer fra klanen "Toreador", og de gjør ting på en poetisk måte. såklart ikke målgruppen skal vite dette, men sånn er det.
    Filmen heter også rød rose fordi en rød rose er "Toreadorenes" merke.
    Ja, vi skulle ha en scene hvor han som dreper fotografen på slutten drikker blod av halsen hans. men vi betaler ikke skuespillerne og han slo seg vrang på å putte blod i munnen siden han brakk seg vær gang vi prøvde.
    Rosen på starten er masket, fordi man uheldigvis ser en fot på siden, foten til han som slipper rosen.
    Vi brukte lyskaster fordi dette er filmet i svarte mørket.
    grunnen til skiftende lysfarge er fordi siloen vi filmet ved, hadde veldig mange forskjellige fargerike lyskilder.
    Vi har ikke brukt noen god forklaring av hvem vampyrene er med vilje, for at folk skal lure på hvem de er.
    Mannen i bilen som tar kameraet var også med meningen at han skulle være mystisk, egentlig ville jeg ikke at man skulle se fjeset i det hele tatt når jeg skreiv det første utkastet av manuset.
    Og scenen hvor de kjører bil, så står faktisk bilen helt stille på tomgang, så der har du nok rett i at man ikke kan se om han kjører eller ei.

Aksebrudd? det er 1 aksebrudd i denne filmen, og det forekommer bare når filmen kjøres "riktig vei" da fotografen ligger på bakken og blir plukket opp.
    kanskje det er et aksebrudd mellom den mystiske mannen i bilen når han setter seg i den og kjører, men det er en diskusjonsak.

merkelige håndholdte jumpcuts?
    mener du da vi klipper vekk noen sekunder av scener? for eksempel da fotografen blir bundet fast i stolen?
    dette er stilklipping, og gjort med vilje for å gjøre klippet kortere og kanskje fremheve litt stress.

takk for at du la merke til lyden =) fornøyd med dette.

17. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Som sagt, jumpcuts er en smaksak. Er vel egentlig på vei "inn" det nå.
    Er aksebrudd når fotografen setter seg ned for å ta bilde rundt 4:10.

Tenkte bare det at hvis vampyrene mørbanker fotografen så blir det lite blod å hente etterpå. Men de hadde jo nettopp drukket anywho...
    Vet det funker dårlig hvis man vet det er vampyrer fra begynnelsen av, mente ikke du skulle slenge det inn der. Du sitter tydeligvis inne med mere vampyrinfo enn jeg gjør... Toreador klanen?!!
    Du trenger ikke forklaring på hvem de er, men closeups skader aldri.

18. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Jeg likte selve måten historien ble fortalt på i denne historien, ved at mer og mer av hva som har hendt tidligere rulles opp, jeg liker denne typen filmer. Eneste problemet er vel at dere kun har et moment som seeren skal vente på, og det er hva det var han tok bilder av - det i seg selv er jo hele vitsen for oppbyggingen av historien, men så lenge du vet at hovedpersonen dør allikevel, så er det liksom ikke fullt så farlig, man lurer ikke på om det man etter hvert skal få vite om sannheten har noe å si for hovedpersonens skjebne. Det kan jo lett fikses i klipp hvis man vil forabdre på det, slik at man spoler tilbake filmen slik dere gjorde, for så å vise at de dreper ham, noe man da ikke skal få vite i starten, og når filmen er spolt tilbake dit den begynte, så er det normalt bilde igjen der drapet vises.

Fotomessig så var det helt greit, men det latet til å være noen uhensiktsmessige håndholdte litt rundt omkring. Lyset som man ser helt tydelig kommer fra en falsk kilde kan være litt irriterende, men looken blir litt kul av det, hvis man klarer å se borti fra sannheten om lyskasterne. Dere burde kanskje satset på å sette dem slik at det føltes som det kom ovenfra i form av fullmånelys feks. Kanskje brukt et svakt blått filter foran lyskasteren.

Jeg likte filmens stil og dramaturgiske oppbygning trass elementære småfeil hist og her. Digitalklokka som gik baklengs var en stilig gimmick. Kunne vært en del voldeligere da - burde være noen liter blod i vampyrfilmer.

PS. Kunne ikke vampyrene bare bitt hovedpersonen med en gang for å forvandle ham til en vampyr, så ville han fortalt dem hvor bildene er? Den tiden de bruker på å forhøre ham er sikkert nok for å gjøre ham til vampyr hvis de biter ham tilstrekkelig hardt...

PPS. Jeg elsket supringen på slutten, fiffig laget - passet til vampyrene og rosen! (Jeg ville aldri brukt samme fonten selv dog)

19. Ustabil-Kim

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    noen fler som har sett den og vil komentere? =)

20. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har sett filmen!

Først historien og oppbygning av filmen:
    Jeg synes dette var en veldig spennende måte å bygge opp filmen på. Ved at en går bakover i tid blir en veldig nysgjerrig på hva som har utløst situasjonen som skjer i starten av filmen, altså slutten!! ( :wink: ). Historien er også ganske creepy, med vampyrer og greier, og settingen likeså, den passer inn! Jeg skulle imidlertidig likt og ha visst hva som er grunnen til at denne fotografen har fattet interesse for vampyrene, men skjønner jo at 5 minutters grensen til Amandus setter begrensninger, så den kommentaren kan du se bort i fra! Jeg synes dog du kanskje kunne fortalt litt mindre slik at vi ikke visste hva han egentlig hadde gjort! Gjort oss enda litt mer nysgjerrig på hva han fotografen egentlig hadde gjort for noe! Vi burde f.eks. ikke engang visst at de var vampyrer, eller at det handlet om bilder i starten av filmen (altså slutten av historien!).

Skuespill/spesialeffekter:
    Synes skuespillerne gjorde en god jobb, ingenting å utsette her. Synes også spesialeffektene med blod osv var bra gjennomført! Kjøpte de!

Det tekniske:
    Fargene er bra, kontrasten i bildet er okay, bildet er klart og pent. Men når du har gjort filmen til 16:9 så kunne du eksportert web-versjonen som en ren 16:9 fil! Du hadde jo ikke trengt å eksportere med de svarte feltene! Men det er jo bare en bagatell! Lyden er også bra synes jeg! Synes kanskje du kunne gjort noen småting med klokken, den er veldig ren. Kanskje hatt noe blur som gikk "av og på" på hver enkelt tegn eller noe! Veldig kult at ikke den går like mange minutter og like sakte/fort ved hver "tilbakegang" da! Til slutt vil jeg si at jeg synes filmen din er vel mørk. Skjønner jo at det er om natten, men den var generelt mørk, og i noen scener så jeg nesten ingenting! Og ikke skyld på skjermen min eller noe, for jeg har sett masse DVD-filmer på den samme skjermen, i den samme avspilleren, som har foregått om natten som ikke har vært så mørke!

Oppsummering
    En av de bedre filmene jeg har sett via denne siden. Det eneste jeg har seriøse innvendinger mot (altså ikke pirk, men litt større innvendinger mot) er at vi kunne fått vite enda litt mindre, noe som ville økt spenningen, og at den er litt for mørk...

Del denne siden