Rask klipping

En tråd i 'Spesial-effekter, rekvisita, sminke og kostymer' startet av arorslet, 9 Sep 2009.

1. arorslet

arorslet Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Heihei, vi er et gjeng medieelever som skal lage en kortfilm. I planleggingen fant vi ut at vi skulle bruke rask og hissig klipping, med lydeffekter. Noe ala det man ser i Snatch (fly/reisescenene). Så vi lurte bare på om det var noen som kunne gi oss noen tips om hvordan man skal gjennomføre dette, siden vi ikke har gjort akkurat dette før.

2. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har flere ganger planlagt det samme i preprod eller i manusfasen, men glemt det helt bort når jeg har filmet det og endt opp med råteip som ikke passer slik jeg hadde tenkt. Uansett, jeg innbiller meg at korte raske nærbilder med høy lyd med slående klang til hvert klipp er veien å gå. Har faktisk prestert å filme dette på et tidspunkt, men har bare ikke fått klippet det ferdig så jeg vet om det funker eller ei. Hmmm, jeg skal ta å klippe det sammen bare for å se om det funker jeg!

3. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Uten å være for påståelig vil jeg si forflytning over lengre avstand eller tid er der en slik klipperytme og endring i sted og rom egner seg best. Og her er det lydene som er broen fra et klipp til et annet, selv om lyden i seg selv sansnyligvis kun varer mer eller mindre i samme lengde som klippet er på skjermen. Man kan gjøre det så enkelt eller kompleks som man vil.

Hovedsaklig er det viktigst å ha RYTME, mener jeg. Tenk rytme som i musikk. Man klipper fra et skudd til det neste med en viss puls som holder det hele gående. Og om du velger å ta flere klipp enn tre, bør du ta fem, sju, ni, osv.. Et oddetall egner seg best. Mulig det bare er inbilning og 'mindplay' i underbevisstheten fra min side, jeg ender i alle fall som regel opp med å gjøre ting i oddetall oftere enn partall om det er steder hvor det er brukt en viss puls for å komme seg videre.

Lytt til lyden i den nevnte sekvensen i Snatch. Nå er det lenge siden jeg har sett den - aner meg kanskje at lydkulissene er rimelig rett fram. Helt død lyd av et glass som en distinkt lyd av en som sluker drikken, banker glasset i bordet, en billett som løses ut, flyet som suser over himmelen, og that's it uten mye annet i bakgrunnen.

Og på amatørnivå vil noe sånt være enklere og kanskje vel så effektivt som å gjengi en viss lydkulisse med 20-30 forskjellige lyder av byliv, katter, vind i trærne osv.

Good luck! :)

4. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg gjorde faktisk noe slikt nå nylig, på en litt utradisjonell måte. Det jeg begynte med var å ta hovedklippet på tripod, deretter tok jeg noen stillbilder av omgivelsene rundt(kamera fortsatt på tripod. Bare panorer).
    Så satt jeg sammen alt i After Effects slik at det ser ut som alle stillbildene + filmklippet er et bilde. Til slutt animerte jeg alle bildene slik at det ser ut som du faktisk panorerer kameraet rundt. Legg også på motionblur.
    Uff... Det her er vanskelig å forklare. Jeg fikk egentlig inspirasjonen fra Andrew Kramer sin tutorial The Bullet.

5. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Testblest!

Slang sammen en liten test fra en av sekvensene i Killing Heat hvor hovedkarakteren JD lader om pistolene sine.

Killing Heat - fast cuts with sound effects test (MPEG2, 11,2mb)(høyreklikk og lagre som anbefales)

Ikke helt sikker på hva jeg har gjort i manus/preprod, men under innspilling så filmet jeg kun akkurat det jeg ville vise frem. Skulle JD ladet om på en vanlig måte ville han mest sannsynlig blitt skutt. Så, siden dette er film, så lader han om på den raskeste mulige måten, samtidig også på en slik måte at det ikke blir kjedelig å se på. Jeg sørget for å ikke filme noe annet slik at skulle dette ikke fungere så må jeg bruke det likevel!

Under meget rask sammenklipping har jeg tatt de 3 hovedklippene, (1) ut med magasin, (2) inn med nytt magasin, (3) lade inn patron i løpet, og klippet dem ned til 8-10 frames. Dette går kanskje litt for fort, men jeg synes det ser kult ut. Hvilket er alt jeg bryr meg om uansett. Videre har jeg funnet frem så kraftige lyder jeg har som passer til de 3 hovedklippene. Har ikke helt korrekt lyd på (1), men det finner jeg nok ut av innen den tid. Dette er nok ikke likt med Snatch-klippingen om jeg husker den korrekt, heller ei lyden.

Håper dette kan gi deg en pekepinn på hvor enkelt dette egentlig er, så fremt man har filmet det på riktig måte. For annen norsk film med samme klippestil kan du se Død Snø. Den har flere fungerende sekvenser med slik klipping.

Del denne siden