Rendere ut til DVD - kommersielt produkt

En tråd i 'Programvare' startet av Mossing, 20 Aug 2012.

1. Mossing

Mossing Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei
    Jeg er ny på forumet og kan nok kalles nybegynner med bratt læringskurve.
    Beklager hvis dette har vært diskutert mange ganger før.
    Skal forsøke å gjøre mitt spørsmål så enkelt som mulig.

Jeg lager jakt- og fiskefilmer for det kommersielle markedet.
    Jeg bruker Sony Vegas Pro 9.0 til redigering og Adobe Encore til å sette sammen filmene.
    Sålangt har jeg gitt ut en film på egenhånd.

Den gang rendererte jeg ut fra Sony Vegas til mpeg-2 (husker ikke videre innstillinger i farten, fulgte en tutorial på nettet). Resultatet ser bra ut og kompabiliteten virker bra på mange ulike spillere.

Er det noe "kvalitetsmessig" i forhold til bildene å hente på å gjøre dette annerledes?
    Rendere full hd og la Encore gjøre jobben?
    Rendere til avi?

På forhånd takk!

Mvh. Anders

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Rendere ut til DVD - kommersielt produkt

Det beste, tidsmessig, er å gjøre det før du tar video og lyd inn i DVD authoring programmet.

Avhengig av spilletid pleier jeg å justere bitrate. Dersom det er på smertegrensen i spilletid setter jeg bitraten til noe variabelt.
    Konstant bitrate tar kortere tid, mens variabel bitrate tar betraktelig lengre.

Eldre DVD-spillere greier ikke lese for høy bitrate, og dessverre sitter mange på gjerdet med foreldet utstyr (som om DVD formatet ikke var gammelt nok i utgangspunktet). Dvs. at jeg spiller trygt, og setter bitrate til 6.5MBps.

Ved variabel bitrate må man kalkulere litt på hva som gir en OK filstørrelse vs. gjennomsnitlig/maks bitrate. Her burde programmet du komprimerer til MPEG2 gi deg en pekepinn på hvor stor filen blir, så du ikke gjetter med en finger høyt i været.

Du kan teste med 30 sekunder video - konvertere som du har gjort før, og en gang hvor du sender en fil til Encore og lar den gjøre jobben - så legger du disse på samme DVD, og kanskje samme tidslinje med mulighet for å bytte vinkel. På den måten får du en god sammenligning.

Bruk da gjerne klipp du mener burde være vanskelige. Masse detaljer, noe med rask bevegelse kanskje.

3. Mossing

Mossing Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Rendere ut til DVD - kommersielt produkt

Takk for svar!
    Jeg har brukt bitrate 6, CBR.
    Hva er forskjellen på CBR og VBR? Jeg antar dette er henholdsvis konstant og variabel, men hva betyr det egentlig? Hvis det finnes noe enkelt svar? :)

Filmen jeg har laget og filmen jeg holder på med nå ligger begge omkring 60 min spilletid. Godt innenfor DVD-platas kapasitet.
    Så forskjeller i bitrate hvis mest ved mye bevegelser? Takk igjen og beklager alle spørsmålene :)

Del denne siden