1. filmlyst.com

filmlyst.com Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Hei!
    Jeg skal snart spille inn en liten film med noen venner, det blir kansje på 30 min.
    Jeg lurte på: Hvordan er det med rettigheter til og filme på offentlige steder?
    Steder som det var planlagt og filme på: Sandefjord parken, sandefjord sentrum, Mac Donald¨s, Oslo S også tenkte jeg og filme på et tog og kansje på oslo city.
    Går dette? Eller må jeg spørre om tilatelse?:eek:

2. -Even

-Even Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sandefjord sentrum er nok ikke det verste. Men hvertfall Oslo S, Mc Donalds og ett tog må du spør om låv hvertfall. Jeg filmet på et NSB lokaltog en gang, spurte fint om å få filme i månedskortvognen og det gikk fint.
    Mc donalds er hvistnok litt vanskelige på å få filme hos har jeg hørt, men tat turen og spør! Oslo S har jeg ikke peiling på... Men ta en tur med personlig oppmøte (eller tlf hvis det er vanskelig å reise dit) å spør! Skader ikke spørre!

3. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Man kan filme så mye man bare vil og helt fritt på alle offentlige steder. Man kan også, om man står på offentlig jord, filme inn i et privat hjem hvis det er av allmenn interesse, hva enn det måtte bety. Men, når du ikke har spurt noen om tillatelse, kan det bli vanskelig å få folk til å holde kjeft, ikke gå i veien for kamera, eller enda verre, ikke stoppe opp, vinke og smile inn i kamera. Folk suger sånn sett. Alt avhenger jo av hvor lenge og hva som skal filmes. Vi filmet på Burger King i Oslo og de syns det var helt ok når vi dro frem et Sony PD-170, men så jobber det jo bare drittunger bak disken likevel, så hvorfor skulle dem bry seg. Avhengig av hvor mesteparten av filmen foregår burde du se om det er mulig å fikse det til slik at det virker som om folk i filmen går inn på McDonalds, noe du lett kan filme uten å spørre noen, for så at de sitter med McFood et eller annet sted som kan minne om McDonalds. Det samme kan jo gjøres med selve toget. Etter jeg så BTSen til Tett På Tre virker det som en skikkelig plage å filme på toget, med andre passasjerer som plager og unødvendig mange tunneller som ødelegger både lyset og utsikten.

4. Kim Lopez

Kim Lopez Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Oslo S er et helvete, og det må fremstå som profesjonelt dersom dere skal få lov, jeg husker de var noen jævler da jeg gikk på NISS. Men som sagt, legg frem et ordentlig prosjekt, og hev dere over dem, Så løser deg seg nok!

Når det kommer til filming av tog, vil jeg anbefalle og filme i et stillestående tog, du plager ingen, og du har full kontroll på toget og passasjerene selv. Da vi filmet Max Manus, sto vi på utsiden av toget og "vippet" på vognen. Det høres kanskje tungt ut, men det er bare å bygge opp en "vippeteknikk" med noen stenger/ 2/4 bjelker, som du plasserer under togvognen du skal ha bevegelse i, og det holder med bittelitt bevegelse for at seeren skal tro på at de sitter i et vanlig tog!

Jeg vet ikke hvordan "toget" ble booket av produksjonen, men det sto ihvertfall en haug med tog parkert der, fra forskjellige tidsperioder, og dette var på alnabru, om jeg husker rett!

5. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Interessant, men er det ikke like greit å bare vippe litt på kamera når man snakker om en noe mer amatørmessig produksjon?

6. Kim Lopez

Kim Lopez Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    det krevde 3 av oss for å vippe på toget, og dette gir jo en "bevegelse" hos karakterene inne i toget, og nåar man kun behøver 2-3 mennesker på utsiden, så ville jeg gjort dette for å oppnå et enda bedre resultat =) Tror jeg tegnet en "plan" på hvordan vippetrikset fungerer her på forumet engang, skal se om jeg finner det =)

7. Kim Lopez

Kim Lopez Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    vippemåten!

8. filmlyst.com

filmlyst.com Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Tusen takk for hjelpen!
    det hjalp mye, innspillingen skal skje til sommere´n så jeg har god tid til og gjøre alt 110% klart!:D

Del denne siden