1. PettersenMoviesInc.

PettersenMoviesInc. Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    På kameraet eg kjøpte fulgte det med et 5400Mah batteri. Kjempe brae greier. Gikk nesten i 5 1/2 timer før eg måtte lade opp igjen.

Men må nok kjøpe veske om en stund seinere, siden eg kommer til å filme en del ute. Uansett var det veldig stiv pris for den vesken, så eg tror batteriet er det beste kjøpet.

Skal du kjøpe veske er det nok lurt å ikkje kjøpe en det skriker "stjel meg!" av. :wink:

2. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Forhåpentligvis bruker han ND-filter eller blender, lukkeren bør helst stå på enten 25 eller 50, ellers får du en veldig strobete effekt, altså at et og et bilde blir veldig skarpt og en får lissom ikke motion-blur...

problemet med hakking når du panorerer kan være at lukkertiden er på 25 eller lengre (altså lavere tall). Prøv og sett lukkertiden til 1/50 dels sekund, da blir det nok fint... Du bør uansett ikke bruke kortere (altså høyere tall) enn dette, dersom du ikke ønsker en helt spesiell effekt da.

3. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Lettere sagt: 1/25 betyr at det tar 25 bilder i sekundet som passer perfekt til 25p. Det gir best flyt mellom bildene, tror jeg.

Anyway, bruk helst ND-filter og blender som HenrikSolberg sa.

4. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, 1/25 gir ikke best flyt i bildene. Mengden av motion blur blir ofte for stor. Litt "hakkete" bilder er jo litt av greia med 25p, og illustrerer bra stressa situasjoner (spesielt kamp- eller slagscener). 1/50 eller 1/60 er det du helst bør bruke, og som ser mest normalt ut i de fleste situasjoner. I tillegg, i min mening, så ødelegger 1/25 litt av film-looken, og bildet blir for uskarpt, og uskarpe 720x576/1024x576 bilder ser helt jævlige ut.

5. PettersenMoviesInc.

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så det beste resultatet blir å bare filme uten shutter på i det hele tatt?

EDIT: hehe...leste litt feil der. tror nok 1/50 er best etter litt frem og tilbake her. :wink:

6. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har aldri praktisert det egentlig, men teorisk bør 1/25 være best. Men med tanken på at ting flytter seg hele tiden og tilfeldigvis håndholdt kamera, så er det nok best med 1/50 for å få klart bilde. Du har sikkert rett i det ;)

7. PettersenMoviesInc.

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er kameraet nytt? Virker som et veldig bra tilbud, må eg si. :wink:

8. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Eklusive medavgift. Da må man regne med ca 25% i tillegg. Ca 30 000 kr ;)

9. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Konge, en kjøper DVX100 og tror det er mulig å filme uten lukker... Beklager, men det var litt gøy... :wink:

10. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Selv om det ikke betyr å slå av lukkeren, så finnes det shutter speed som heter "off", som er egendefinert :p

11. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Men er det nok å kjøpe bare kamera, batteri og kaaanskje veske? Eller bør jeg kjøpe noe annet og? Bortsett fra UV-filter hvor enn jeg får tak i det...

12. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tror nok du har det greit med bare kamera ja. Men husk, få et bra UV-filter, hvis ikke degraderer det kun kvaliteten!

13. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hva i alle dager gjør denne da dette er en komplett umulig operasjon. 1/1 lukker eller noe?

14. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Den tilsvarer 1/50, men er som jeg sa egendefinert. Ikke spør meg hvorfor den er der egentlig... :?

15. PettersenMoviesInc.

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  16. PettersenMoviesInc.

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Den var unødvendig.

Det var det eg mente. "Off" = "av" på norsk.

Eg følte bare eg måtte klarne litt opp i det. :lol:

17. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Var mer ment som et sukk på hvordan samfunnet her i Norge er enn hvordan du er..!

Tenåringer kjøpte ikke kameraer til 20-30.000 "før i tiden" hvis de ikke visste at det f.eks. ikke gikk ann å skru av lukkeren. Du fortalte jo også at du ikke visste hvorfor det ble så hakkete når du brukte 25p noe som igjen viser at du ikke hadde forstått lukkerens funksjon/innstillingsmuligheter... Igjen, det var ment som et sukk på hvordan samfunnet har blitt, ikke hvordu du er!

18. JoiLui

JoiLui Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Enig med deg der Solberg.

19. PettersenMoviesInc.

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    For å argumentere litt her.

Det kameraet eg har hatt før, er eit canon mv750i, aka et skikkelig konsumentkamera med kun automatiske instillinger. Og ja, eg er ikkje nokon ekspert på det nye kameraet mitt, ennå. Grunnen til at eg kjøpte det var at eg trengte eit skikkelig kamera til å filme diverse oppsetninger. Har filmet noe med det gamle, men ettersom det ikke er mulighet for tilkobling av ekstern lyd, endte det med at eg måtte ta lyden opp på pc ved siden av, for så å "dubbe" alt etterpå.

Hadde egentlig tenkt å kjøpe eit rimeligere kamera, men siden eg ikkje har så lyst å oppgradere kvart år, satset eg på nettopp panasonic dvx100ae. For det første var 21.000 kroner eit astronomisk godt tilbud, og som sagt, eg har ikkje så lyst å kjøpe nytt neste år.

Då eg spør om ting som lukkertid og liknende her i forumet, er fordi eg vil ha hjelp i steden for å sitte å klø meg i bakhodet. Ikkje fordi eg vil bli kverulert for min "uvitenhet".

Som du sa, Henrik, tenåringer kjøpte ikke kameraer for 20-30 tusen for en stund siden. Eg må si meg litt enig der.

Når det er sagt har eg kjøpt kameraet for penger eg har tjent på å lage film (ikkje konfepenger), og eg forventer å gå i overskudd om cirka eit år.

Sånn. Godt å endelig få det ut.

:)

20. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Og det er jeg selvsagt helt enig i! Og du må bare spørre så mye du orker...

Bare ga et lite sukk til tendensen i samfunnet jeg...

Del denne siden