Seriøse Skjegg - Episode 1: Skjegg i Videodagbok

En tråd i 'Tilbakemeldinger på filmene dine' startet av Kenny Wang, 24 Sep 2007.

1. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Seriøse Skjegg - Episode 1:
    Skjegg i Videodagbok

Første episode i Seriøse Skjegg er nå klar - Skjegg i Videodagbok. Det er en typisk pilotepisode, så den henger ikke kronologisk sammen med de kommende episodene. Det er det første forsøket på å lage en frittstående film med Skjegg.

Vil ikke si for mye om filmen, siden den bare er 9 minutter, men fint med tilbakemeldinger på kontrastene i sjangre og selvsagt alt annet dere kan komme på i positiv eller negativ retning.

Direktelink 78Mb

2. Jay

Jay Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    veldig stilig, veldig bra skuespilling åsså, men når han stakk hu, så snudde han seg mot kamera... likte jeg ikke

btw: spolte du opp filmen ?

3. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Syns dette var ganske bra. Liker konseptet, fordi det er så enkelt og ubeklagende stygt. Minner meg f.eks om regiprosjektene til Rob Zombie. Hadde vært bra hvis du fikk dette solgt inn som en fast føljetong i Frokost-TV. Kunne blitt en snakkis!

Noe jeg mener burde vært bedre, er monologen hennes i kamera. Burde bare vært lagt mer vekt på skrivingen her, tror jeg, det ble bare Midt i Smørøyet-film.

... Og foley'en på knullingen er vel ganske dårlig. Det høres i hvert fall ikke slik ut når jeg knuller. Kanskje du har noen spesielle teknikker.

På slutten syns jeg Skjegg burde tatt teipen ut av kameraet hennes, puttet den i en konvolutt, løpt til nærmeste postkasse, og postet konvolutten til: Norsk Amatørfilm Forum.

4. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Skjønte ikke helt hva du mente der, Jay...

Til Nils: Fint du likte den! Skrivingen syntes jeg var helt ok, men hun sa ikke halvparten av det hun skulle si, så da ble det som det ble. Enig i at dialogen slik den nå framstår er litt dårlig. Vet ikke om det engang kommer fram at hun er jomfru slik den er nå? Folioen ble slengt på i siste liten, og er nok litt dårlig, men jeg synes den er bedre enn om det skulle vært uten.

Det siste du sier om at han tar teipen og sender den, stod faktisk i manus(!). Men fordi jeg ville at hele slutten av filmen skulle være fra kameraets perspektiv, så valgte jeg å kutte det. Det ville dessuten blitt vel meta i forhold til hvordan filmen er blitt som helhet.

Serien ville nok gjort seg i Frokost-TV ja. Så ville man vært sikker på at folk våkna...

5. Jay

Jay Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg mener når han stakk hun med knvien så gjemte lzm han det for kameraet( han snudde seg rundt)

6. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Så du ville ha mer gørr med andre ord?

7. Jay

Jay Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    nja, alså ganske typisk at folk sjuler sånne knvistikk får de er vanskelige å gjøre realistiske, så visst jeg hadde sett han hugge henne i hode så hadde jeg blitt mektig imponert

8. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Uenig. Dette hadde trolig vippet filmen over til et smakløst overgrep mot publikum. Slik den er, balanserer den såvidt på grensen, og det er mye mer spennende.

9. Jay

Jay Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ja men du ser liksom at han snur seg rundt med vilje for å kjule det, det likte ikke jeg..

10. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    For det første så ligger jenta så langt nede at du ville ikke sett det uansett hvordan Skjegg stod, og hvis jeg skulle gjort det så man tydelig så det, så tror jeg det ville sett påtatt og tåpelig ut - jeg føler selv at det blir mer realisme over det når det "tilfeldigvis" skjules. Kameraet føles mer objektivt da, mener jeg. Ofte er jo det man ikke ser mye verre enn det man faktisk ser. Men ikke misforstå - jeg elsker gørr selv, og det blir mer av det utover i serien.

11. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Alle husker vel scenen i Reservoir Dogs der kamera kjører vekk i det øret skjæres av, bare for å unngå å vise det.

Eller, på en annen måte, scenen i Taxi Driver der Robert De Niro tar en patetisk-desperat telefon til stalker-objektet sitt, og kamera kjører vekk for å heller vise en tom korridor. Fordi kameraet føler seg så ille berørt på De Niros vegne at det bare ikke orker å vise det.

Det er ofte mer effektivt å ikke vise. Å unnlate å vise. Det aller mest kjente eksempelet: Haisommer, der vi ikke får se haien før en time ut i filmen.

12. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    For all del, det kan være bra å fråtse i gørr også. Man bør dog da passe på at det enten gjøres som ren moro, uten noen feilslått sosialpolitisk ballast, slik som i alskens splattere og zombiefilmer -- eller man bør ha et mer gjennomtenkt budskap/hensikt med det enn det Mr. Wang har her.

Jeg mistenker at denne problemstillingen kommer til å melde seg flere ganger i Seriøse Skjeggs videre episoder.

13. mrlee70

mrlee70 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    En liten kommentar fra meg også:

Ofte blant amatørfilmmakere så ser vi stort sett gutter mellom 15-25 år i hovedrollene, enten det er "mafiafilmer", splatterfilmer eller andre ting det er snakk om. Det er med andre ord ikke så ofte man involverer jenter/damer i filmene, og DET er jo litt synd. Så da er det jo morsomt å se at Skjegg-filmene ihvertfall ser ut til å yte litt mer "rettferdighet" i så måte. :)

Story`en i denne episoden var jo ikke så veldig komplisert akkurat, her her vi igrunn "bare" en voldtekt som tar plass. Nå kan jo i og for seg det være mer enn nok, så sant det gir resultater blant seerne, dvs. at de føler seg litt lamslått av scenen, sjokkerte osv.

Jeg vet ikke riktig om jeg følte det her, men det skal jeg komme tilbake til.... Det ble forøvrig nevnt at jenta i filmen visstnok skulle være jomfru, men jeg skjønner ikke riktig hvordan man skulle skjønne det, jeg gjorde det ihvertfall ikke... MEN, det er jo ikke direkte avgjørende for det som skjer uansett, så noen stor rolle spiller det neppe.

Starten på filmen ga meg en veldig "Rødhette og Ulven" følelse, men det var nok også meningen tenker jeg. Fine, høstaktige omgivelser. Alltid bra å filme i naturen, det gir litt ekstra stemning (synes nå jeg da).

Musikken var også passende, intet å si mot den.

Skuespillerinnsats under monologen var helt ok, man kan ikke forvente at amatørskuespillere skal levere som proffe skuespillere, så jeg synes dette var helt greit. Absolutt godkjent!

Når det gjaldt selve voldtektsscenen så var det liksom ett eller annet som manglet synes jeg.. det føltes på et vis litt tamt. Jeg forventet mer motstand av jenta, det virket som om hun ga opp med en gang. Greit nok at hun fikk seg et par "øre-tever", men hadde liksom forventet at hun skulle yte litt mer motstand allikevel. Selv om man får seg en trøkk, så vil adreanlinet pumpe gjennom kroppen og overlevelsesinstiinktet vil kicke inn og de fleste vil nok nesten uansett forsøke å slåss tilbake så mye de bare kan.

Det hadde isåfall gitt en mer realistisk stemning i selve voldtektsscenen. Hvorfor prøvde hun seg ikke på et ballespark, når Skjegg står skrevs over henne og eksponerer hele seg selv? Hun hadde flere muligheter for å forsøke å kjempe mer, men som sagt, jeg synes hun "ga seg" overraskende fort og lett.

Dermed fikk jeg en litt "flau" følelse av denne scenen, istedet for en sjokkeffekt. Litt mer fighting neste gang, så kan det dog bli kult! Slike scener er jo uansett vanskelig å spille inn, og spesielt vanskelig er det å få det til å se realistisk ut, så konklusjonsmessig må jeg jo si at det var et godt forsøk, og habilt skuespill var det også, men med litt mer "innsats" og fighting hadde det blitt litt mer intenst og realistisk tror jeg...

Synes "rive i stykker trusa" lydene ble litt for kunstige, men lydeffektene ved selve drapet (knivhuggene) var kule. Om vi ser selve drapet eller ikke, spiller ikke nødvendigvis all verdens rolle, det avhenger vel mer på "stilen" på resten av filmen. Noen filmer går inn for å vise "alt", andre overlater heller ting til fantasien, og begge deler kan jo absolutt være kult!

Ser frem til å se flere Skjegg-episoder, og kanskje får vi litt mer grafisk vold da? :)

14. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Takk for halvveis grundig tilbakemelding, så får jeg komme med noen grunner, selv om det kanskje bare virker som jeg unnskylder meg.

Jeg er forsåvidt enig i at scena ble litt tam, men det var mye fordi det var one-take. Jenta var så kald at hun ville ikke spille det inn på nytt. Men jeg er sterkt uenig med deg på hvorfor scena er tam. Det er Skjegg som gjør den tam, ikke jenta. Jenter under voldtekt, slik som denne, føler ikke at livet sitt er i fare, de føler bare sin nære sfære brutt bortenfor de fleste gutters fatteevne. De vil slåss en stund, til de kjenner hvor sterk overmakten er, og med mindre de kan finne et våpen, vil de ganske fort erkjenne seg situasjonen de er endt opp i, og vil gjøre "det beste ut av det". Det eneste motstand fra jentas side fører til i denne situasjonen, er at hun får mer juling, og eventuelt kan ende opp død som følge av volden. De fleste voldtektsmenn er ikke drapsmenn, og det tror heller ikke ofrene. Når jeg tar i ei jente selv, så merker jeg lett at det er ikke egentlig noen krefter der, og de er sjelden mer en 60 kg, og det kan lett slenges rundt på etter eget ønske. Og i alle fall i forhold til en skogens mann som Skjegg, vil ikke vanlige jenter kunne gjøre stort i styrkesammenheng, men mulig du er av det veike slaget, og syns det er vanskelig å tukte ei jente. Det er uansett på disse premissene at jeg regisserte henne. Så jenta oppfører seg korrekt. Feilen ligger i Skjegg, som ikke hadde tilstrekkelig regi, delvis fordi det er vanskelig å regissere seg selv, og fordi det var første tak, så jeg trodde jeg skulle få lagd flere... Men altså, vi er i alle fall enige om at scena ble litt tam, men det er også min første voldtekt på film, uten øvelse på forhånd, så nå har jeg i alle fall kommet meg gjennom den biten.

Jeg nevner at hun er jomfru, siden det kommer ganske klart fram i monologen i manus, men som jeg skrev, så sa ikke skuespillerinnen det hun skulle, og da falt dette bort. Poenget ligger egentlig i at hun ikke har villet ha sex med kjæresten sin, men at når hun kommer tilbake, så blir det andre boller (ordspill tiltenkt). Når hun da vil glede kjæresten sin med denne videoen, er jo det fint, men det han ville fått i posten, om den skulle bli sendt, var at hun mistet møydommen til Skjegg i stedet. Dette kommer jo ikke fram, men var noe av ironien i det opprinnelige manuset - du ser det kanskje nå som du vet det, hvis du ser den igjen.

Rivelydene av trusa, er ikke trusa, det er strømpene, og lydene er autentiske fra noen andre par strømper. Han knuller henne med trusa på forresten - han lirker trusa til sides før han går inn i henne.

Flott du ser fram til mer av Skjegg. Neste episode vil fortsette der Kaldt Blod 3 slapp, og det vil bli en del mer blodsøl.

15. mrlee70

mrlee70 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Takker for god forklaring, skjønner nå mer av bakgrunnen for at du gjorde det slik du gjorde det.

Og nei, tror ikke jeg er av det veike slaget... he he, etter 17 år med kampsport, så skulle det ikke være noe altfor stort problem å "tukte" jentene, hvis man skulle ha noe ønske om det... 8) :lol:

16. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skjønner at hun var vanskelig på å ta hele på nytt, men som regissør regner jeg med du fulgte med på den første biten (monologen i kamera) og kunne kuttet når du så at dette gikk i ball, før voldtekten.

17. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Hun ville ikke ta det på nytt heller, men monologen er ikke i samme klipp som voldtekten.

18. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vel, hva kan jeg si. Det er lurt å jobbe med skuespillere som er villige til å gjøre mer enn 1 tagning. (Seriøse skuespillere vil faktisk selv be om å få en ny tagning hvis de føler at de ikke har prestert til sitt beste, har jeg erfart.)

19. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Ja, men man tager hva man haver. Største problemet dog, var at vi hadde sovet i telt natta før, og hun var så kald at hun var helt ødelagt fordi den første frostnatta traff oss som en trailer i medvind.

20. Froystad

Froystad Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Oi! Dette var en rar film. Har en del + og -

-skal dette være en humor film eller en serøst film? Du har tydeligvis gjort noe galt hvis vi ikke vet om det er humor eller drama. Jeg hadde lættis under hele filmen, det er som når du ser en bollywood film; enten er den driiit kjedelig eller driiit morsom. Denne var begge.

-ALT for lang. Syntes den kunne maks vært 3. Selv det er for lenge. 9 min med en jente som ble voldtatt i skogen er sinnsykt kjedelig og døvt å se på...

-Storyen er alt for dårlig. "En jomfru som plukker sopp til bestemorra si med videokamera som blir voldatt i skogen av en dude med skjegg og drept" - Dette høres ut som en story fra en 9 åring som skal filme action-film. Og igjen, hvis du først skal ha denne historien så kutt ned filmen.

-Veldig dårlig fargekorrigert på introen. Alt for mørke kontraster, AE shift kunne vært litt høyere og shutter speeden kunne du økt litt når du beveger kameraet. I tilegg, alt for dårlig lys.

-Intro musikken er kanskje noe av det verste og morsomste jeg har hørt på lenge. Trodde først at hele filmen var en humor film når jeg hører en sinnsyk dårlig marsj musikk av noe slag med en skarptromme fra helvete og verdens kjedeligste melodi fra et blåseinstrument. Intro en sykt viktig, det er den som fanger publikum så få til en litt mer fengende intro neste gang.

-Replikker og dialogføringer var i og for seg helt greit for en amatørfilm man lager på fritiden for morro skyld, men hvis du vil ta det opp "to the next level" anbefaler jeg deg til å gjør språket litt mer livlig og ikke så tamt. alt for tamt og kleint. Hvis jomfru-kjærsten min hadde sendt meg videotape fra en skog der hun plukker sopp til bestemorra si fordi hun skal lage middag og sender en video-tape for å "gjøre opp" for seg... Det er jo SINNSYKT! Da er hun jo fucked! Ville heller sett henne blitt voldtatt da ass!

-"videokamera" looken var ganske dårlig. Veldig dårlig forsøk på å prøve å få det til å se ut som et videokamera. Prøv neste gang med en batteri-måler, blinkende rec, timecode etc. Hvilket cam har bare en 16:9 ramme og en stygg liten "rec" oppe i hjørnet.

-ALT for mange dårlig situasjoner som ikke ville vært i REAL LIFE i det hele tatt.. Får helt lættis når dama MÅ opp til kamera med EN gang skjegg duden går. Why? Og hvis en dama hadde blitt voldatt i skogen ville hun jo ha skreket DRIIIIIT HØYT! det eneste jeg hører fra hun her er bare noen små stønn på 1 db.

-Knivstikkene og slagene virker tamme og håpløse.

-Ser ut som det er ganske mye senere på kvelden på slutten av filmen en det det er på starten. En typisk nybegynner feil.

+/- Hva skjer med at skjegg duden fikler som et helvette med de kvistene når han er ferdig? DRIT morsomt hvis det skal være en komedie! LO meg i hjel! DRIT dårlig hvis det ikke skal være det.

+ Første slag = Fint=)

+ Tekstene, OK og fine.

Del denne siden