Sigma 30mm F1.4 eller Sigma 50mm F1.4 for Canon 7d?

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av lassetvedt, 27 Jun 2010.

1. lassetvedt

lassetvedt Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Heisann! Jeg skal nå kjøpe meg en ny linse til mitt canon 7d, så lurte jeg på hvilke jeg burde kjøpe: Sigma 30mm F1.4 eller Sigma 50mm F1.4?

2. litestorm

litestorm Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Siden Canon 7D benytter seg av en APS-C sensor, (som er en 1.6 crop sensor) vil det si at brennvidden på linsene du bruker på kameraet må ganges med 1.6 for å tilsvare den brennvidden du egentlig får. Det kan forklares med at sensoren er så liten at den bare dekker 60% av det området som bildet projekteres til fra linsen.

Et objektiv med 30mm brennvidde brukt på et Canon 7D blir da i praksis (30*1.6=48) 48mm, mens 50mm blir (50*1.6=80) 80mm.

Enda en forskjell er at Sigma's 50mm F1.4 har 77mm filterdiameter, og er med det mye større enn 30mm'ens 62mm filterdiameter.

I praksis vil da Sigma 50mm F1.4 (80mm) slippe inn mer lys enn Sigma 30mm F1.4 ( 48mm)

3. Boblesaft

Boblesaft Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så det vil si at om jeg vil skyte noen klipp med brennvidde 35mm, må jeg kjøpe et objektiv på 20mm for å få tilsvarende brennvidde på en Canon 7D?
    Har du noen kilder på dette?
    Takk på forhånd.

4. litestorm

litestorm Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Ja i grunn stemmer det.

Det finnes nok av kilder der ute. Google APS-C, brennvidde, så finner du nok "bevis" :p

5. guitareirik

guitareirik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kjøpte Sigmas 30mm f/1.4 for noen uker siden, og jeg har ikke angret et sekund. Bruker den på et 550D, og brennvidden med 1.6 crop er herlig! Har også hatt mulighet til å teste en Sigma 50mm f/1.4, og ja, den gir nydelige bilder, men brennvidden ikke like "nyttig". For mye tele.

6. jall

jall Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kjøpte også en Sigma 30mmm f/1.4 til mitt 550D(med samme crop som 7D) og er strålende fornøyd. Det er veldig lyststerkt og fint. Jeg har filmet en del kvelder og det blir utrolig bra bilder. Her har du et 'bevis' på det 'litestorm' sa om dette med at 30mm tilsvarer ca 48mm: http://www.akam.no/artikler/anbefalinger_av_optikk/46172

7. stachnik

stachnik Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Vi skulle gjøre opptak med Canon 7D til en kortfilm.
    Da valgte vi sigma 30mm f.1,4

Hovedgrunnen var at 30mm har en større brennvidde enn 50mm.
    Og jo mer vid brennvidde man har, desto mer stabilie kan man få opptakene ved håndholdt.
    Helt enkelt: det er lettere å få et stabilt opptak med 30mm enn med 50mm.

Med tanke på dybde-skarpheten er det ikke noen merkbar forskjell fordi 1,4 er såpass lys-sterkt.

En ting som er viktig å huske på med 7D og bruk av 1,4-linser er at selv med den høyeste lukkertiden blir bildene ofte overeksponert i dagslyd, derfor anbefaler jeg anskaffelse av et ND-filter til linsa om du ikke har et allerede.

8. litestorm

litestorm Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Nå har jeg i grunn ikke peiling på hverken film eller Canon 7D, men er det ikke bare å bruke en mindre blender? Vil tro at Signa F/1.4 vil gå helt ned til F/22 eller noe... Kan hende jeg tar feil :p

9. Boblesaft

Boblesaft Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, du har rett i det, men gjør du det får du også mindre dybdeskarphet, i.o.m at blenderåpningen blir større.

10. litestorm

litestorm Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Ja det stemmer. Vet du hvor kort lukkertid kan man bruke når man filmer? Er det helt ned i 1/4000 sekund?

11. Boblesaft

Boblesaft Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg kan regulerere lukkerhastigheten fra 30 til 4000, hvor sistnevnt er raskest lukkertid. Vet ikke hvor mange deler av et sekund det er, men håper de tallene sa deg nok til å forklare meg og :)

12. litestorm

litestorm Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Nice, var det jeg trodde. 4000 betyr at du tar et bilde med 1/4000 sekund lukkertid. (sensor aktiveres i ett firetusendels sekund og lagrer et bilde, 30 ganger i sekundet) :D Skal ha meg Sigma 1.4F linse så snart jeg får lønn, så bør vel kanksje se på gråfilter da :D

13. stachnik

stachnik Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Poenget med å legge inn mer penger til en F.1,4-linse fremfor en F.1,8-linse
    er vel at man skal bruke 1,4-blender for å få film-looken på dybdeskarpheten?

Lukker 1/4000 holder ikke i sterk dagslys dersom man ikke har noen filter og bruker 1,4-blender.
    Når vi var på innspilling, hadde vi ikke med oss noeND-filter og måtte isteden ofre dybdeskarpheten.
    Vi gjorde derfor opptakene på 1,8 og opp til 2,4 der det var direkte sol-lys på skuespillerne.

Vel, når resultatet kom på bordet, ble opptakene likevel utrolig gode.

Men til neste gang vet jeg selv at jeg skal skaffe et ND-filter ;)

14. litestorm

litestorm Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Ja, 1.4 er betydelig mer enn 1.8, men hvis man skal sammenligne Canon's 1.8 med Sigma's 1.4, er det flere faktorer som spiller en rolle. Sigmaen har større diameter, altså en større overflate som slipper inn lys, samtidig som kvaliteten er langt langt bedre. Canon's 1.8 koster ca 800kroner, og er kanskje den billigste linsen du får tak i til Canon, mens Sigma 1.4 koster 3500-4000.

15. stachnik

stachnik Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Vel, nå har ikke alltid den linse-overflaten alt å si da.
    Tenk litt lenger her.
    Fisheye-objektiver har jo en veldig stor overflate, men likevel er de fleste på f.2,8 og opptil f.3,5 til 5,6
    f.1,4 er f.1,4. Er ikke nødvendigvis den yttre linsa og diameteren som telller. Husk at det er fler linse-elementer inne i objektivet.
    Og jeg tror det er disse elementene som er ganske vesentlige med tanke på lys.

Men jo, jeg er veldig enig.
    Er veldig greit å legge inn litt ekstra penger å få en skikkelig linse med en gang.
    Sigma er ikke nødendigvis dårlig.
    Vi er veldig fornøyde med 30mm f.1,4-objektivet.

16. guitareirik

guitareirik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det som i all hovedsak har noe som helst å si på hvor lyssterkt et objektiv er, er blendertallet. Diameteren på det ytterste glass-elementet kan man gi en god dag i ;)

17. Robert Erstad

Robert Erstad Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vær så snill å ikke driv vranglære. Er så mange som misforstår dette allerede.

Kort fortalt
    Jo høyere F stop ( F 8 - 16 - 22 ) jo MINDRE er Blender åpningen(lite hull), ergo MINDRE lys kommer inn, men dette gir en STØRRE dybdeskarphet (DOF - depth of field) som i praksis gjør at mere ting er i fokus over en distanse

Jo lavere F stop ( 1,2 - 1,8 - 2,8 ) jo STØRRE er Blenderåpningen (Stort hull, Ergo MER lys kommer inn, Og dette gir deg en MINDRE dybdeskarphet/DOF som for deg i praksis gjør at du kan ha f.eks øyene til noen i fokus men nesa helt ut av fokus.

En faktor til som påvirker er at objektiver med høy brenvidde f.eks 80mm, har allerede en mindre dybdeskarphet/DOF enn en vidvinkel linse, jo høyere MM jo mindre dybdeskaprheten/DOF

Enda en faktor som spiller inn er hvor stor bildebrikken/film ruten er
    Jo større bildebrikke/filmruten jo mindre dybdeskarphet/DOF.

Så f.eks gir 35mm film deg mindre dybdeskarphet/DOF (mindre ting i fokus) enn en 16mm eller 8mm film. hvor 8mm gir deg en stor dybdeskarphet (masse i fokus)

I praksis for digital verden så vil det si at en CANON 5D MKII (fullformat 35mm) får en mindre DOF enn en 7D/550D.

Måtte bare rette på det, er så mye lettere å diskutere dette med folk når de forstår grunnlegende. Mener ikke å være nesevis :) *Tar forbehld om skriveleif*

18. kgheim

kgheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Apropo ND-filter! Jeg har 550D og tenker å kjøpe sigma 30mm f/1.4 og vet at jeg for å bruke 1.4 trenger ND-filter ved solys.. men hvilket filter bør brukes og hva koster den slags?

19. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Hvorfor må du på død og liv ha blenderen på 1.4? Linsene er faktisk skarpest hvis du blender ned noen hakk fra største åpning. Du vil kanskje bevare den lille dybdeskarpheten.. Greit nok.. Da trenger du ND. Disse finnes i prisklasser fra 200 til flere tusen kroner.. Alt etter hvilket budsjett du er på :)

20. kgheim

kgheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    det er selvfølgelig i de tilfellene jeg trenger lav dybdeskarphet

Del denne siden