Skaffe meg jobb innenfor film?

En tråd i 'Generelt' startet av Kenneett, 2 Mar 2013.

1. Kenneett

Kenneett Cadet 4

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei,

Jeg har lurt lenge på hvordan jeg skal skaffe meg jobb nå når jeg blir ferdig med høyskolen? Jeg blir snart ferdig med å studere film og lurer på hvordan jeg skal gå frem for å få meg jobb inne i filmverdenen? Drømmejobben er regissør, manusforfatter eller kameramann men vet ikke hvem jeg kan kontakte eller hvordan jeg skal gå frem. Jeg har selv laget og produsert flere kortfilmer, sketch og musikkfilmer men filmene er ikke noe større enn YouTube-filmer.

Jeg har sett på amerikanske nettsider og alle skriver der at det nesten er umulig å få seg jobb i filmverdenen. Er det like vanskelig her i Norge?

Er det noen måter jeg kan tjene penger på filmene jeg lager i fritiden?
    Hvordan burde jeg gå frem for å få jobb etter skolen nå?

Sist redigert: 2 Mar 2013
  2. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Skaffe meg jobb innenfor film?

Etter at etterhåndsstøtten kom ble det en markant økning i spillefilmer (ca 2011, uten at jeg vet om de har gjort noen endringer). Mange av disse var finansiert med private midler, fremfor (forhånds)støtte fra filmfondet. Da vil jeg tro at det er mye rom for dugnadsarbeid, typisk prod. ass. jobber, som kan gi deg gode kontakter innenfor bransjen og en CV med praktisk erfaring som du senere kan bruke for å få jobben som regissør eller kameramann. Trikset er å finne dem som har prosjekter på gang. Ta kontakt med produksjonsselskaper, selv om de er små, for de blir ofte glad for all hjelpen de kan få. Har selv fått spørsmål om å jobbe som prod. ass. uten å melde interesse i det hele tatt, så umulig er det ikke.

Samtidig så har du jo grunnregelen om at et godt manus er et godt manus, selv om du som forfatter ikke har erfaring fra filmbransjen. Hvis du skriver det manuset skal det ikke være noe problem å få ordnet et møte med et produksjonsselskap, så har du hvert fall muligheten til å selge det:)

Generelt sett hjelper det veldig å ha filmer å vise til, så jeg synes du skal fortsette med det på fritiden. Selv om du ikke tjener penger kan det gi deg en jobb.

Del denne siden