Skal lage dokumentarfilm - logger det her

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Rodel Ituralde, 4 Aug 2011.

1. Rodel Ituralde

Rodel Ituralde Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Først av alt: jeg er en helt fersk bruker av Norsk Amatørfilmforum. Jeg har googlet en del problemstillinger og funnet gode treff på dette forumet, så jeg tenkte jeg kunne bidra litt tilbake.

Jeg er 31 år, 100% amatør og har aldri laget en skikkelig film i mitt liv. Som ungdom laget jeg og en kompis en del kvasi-filmer og jeg var på en kreativ sommerleir hvor jeg fordypet meg i film. På et tidspunkt i livet valgte jeg data som karriere foran film/tv. På jobben har jeg vært med og laget litt småfilmer og slikt.

Nå har jeg derimot satt i gang et ambisiøst filmprosjekt. Min farfar hadde en fabrikk her i distriktet som varte i 35 år. Den gikk konkurs mens jeg var liten og jeg har ikke visst så mye om den før jeg i nyere tid begynte å grave. Jeg har lest en artikkel som ble skrevet nylig og min far har tilsammen 1,5 time smalfilm fra 70-tallet. Når vi ser på dette sammen, forteller han svært levende og det er en veldig spennende historie.

Så jeg bestemte meg for at det beste mediumet for å bevare denne historien var en dokumentar. Det begynte litt i det små med ideer, men etter hvert så tok det såpass av at jeg bestemte meg for at jeg skal lage en skikkelig dokumentar og rett og slett bruke den tiden det tar. Punktum.

Jeg har digitalisert disse 90 minuttene med smalfilm (fra fabrikken og lastebilleveranser). Jeg har scannet 200 bilder og 150 dokumenter. Jeg har kjøpt Final Cut Pro X til Macbooken. Jeg har kjøpt det billigste full HD-kameraet jeg kunne få tak i. Jeg har kjøpt Zoom H2-mikrofon til lydopptak inne og ute. Jeg har studert en del dokumentarer. Jeg har googlet en hel del og forsøkte å finne ut ting og tang.

Jeg har jobbet veldig konkret med ideer og modning av disse siden nyttår 2010/2011.

Status så langt er at jeg i går hadde første test-intervju med min far og fikk test lyd og lyssettinger. Jeg har også testet lydsynkronisering ettersom jeg tar opp med separat mikrofon (og skal få min niese til å lage "clapper"). Jeg har gjort en haug med feil og lært mye, men jeg begynner å nærme meg. I tillegg testet jeg å filme med et andre-kamera (speilrefleks som bare kan filme 5 minutter om gangen).

Jeg har booket min far og hans to brødre til lengre, dyptgående intervju. Jeg skal få alle intervjuobjekter til å fortelle i stedet for å svare på spørsmål (ala Band of brothers og Monty Python Almost the Truth). Jeg har også booket tid hos 5 tidligere fabrikkarbeidere og en leverandør (som jeg reiser til Oslo for å intervjue).

Det viktigste nå er at jeg film og tar opp lyd på en måte som gjør at jeg ikke driter meg ut, men kan sitte i redigeringsrommet mitt og bare ta tiden og Google til hjelp.

Min konklusjon for en dokumentar er at historie er det aller viktigste, deretter kommer lyd. Bilde kan godt være litt crappy, så lenge du hører hva folk sier. Jeg har "modnet" ideene mine så langt at jeg vet veldig godt hva jeg vil ha og jobber målrettet mot det. Forsøker å ikke miste hovedretningen for mye etter hvert som folk "bidrar" til ide-poolen.

Planen er å gjøre unna intervjuene i løpet av oktober, så skal jeg rediger gjennom vinteren og være ferdig til våren.

Mitt største problem er musikken. Jeg ønsker å kunne distribuere denne DVDen uten å måtte tenke på royalties. Jeg har tenkt ut mye tøff musikk, men alt faller inn under TONO. Derfor har jeg sjekket ut mulighetene for royalty-free musikk. Det er mye bra, men også dette har en pris og mitt budsjett er svært begrenset/brukt opp.

Så langt har jeg hatt det utrolig gøy med jobbingen og gleder meg veldig til å gjennomføre intervjuer, redigere og se/vise frem det endelige resultatet.

Jeg synes det er viktig med visjon/mål og målgrupper for slike prosjekt. Her er mine:

Mål:
    1. Fortelle historien om fabrikken til farfar
    2. Fortelle om farfar
    3. Fortelle hva min far og hans brødre har gjort i etterkant av å ha vokst opp på fabrikken.

Målgrupper:
    1. Familien og tidligere arbeidere
    2. Andre interessenter
    3. Samfunnet forøvrig

Jeg skal forsøke å logge litt innimellom. Kommer sikkert spørsmål under diverse emner etter hvert. Hvis noen ønsker å bidra umiddelbart, så er det musikk-spørsmålet jeg sliter med akkurat nå :) øvrige kommentarer og spørsmål er det bare å kommed med når som helst, selvsagt!

-Martin aka Rodel Ituralde

2. Rodel Ituralde

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Sv: Skal lage dokumentarfilm - logger det her

Har nå testfilmet og redigert og vurdert. Det er for dårlig akustikk på lokasjonen jeg har valgt, samtidig som jeg ikke er fornøyd med vanlige stue-bakgrunn. Har bestemt meg for å kjøpe inn et sort laken og rigge opp studio på loftet. Det er akustikken bedre og jeg får den bakgrunnen jeg vil ha.

Jeg har også funnet en løsning på musikken, nemlig en artist på Urørt som har markedsført seg her på forumet. Han har produsert veldig mye bra musikk som er akkurat det jeg er på jakt etter. Slår meg til ro med det foreløpig - det gjenstår å se når jeg skal i redigeringsrommet til høsten/vinteren.

Foreløpig bekymring nå er at Final Cut Pro X er litt begrensende, ifølge en hel del proffer. Jeg har ikke testet nok selv ennå til å gjøre meg opp en mening om akkurat det. Jeg håper det er nok!

3. Mario

Mario Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg vil bare gi en tilbakemelding og si at det er veldig fint gjort av deg. Jeg tror dette kan være nyttig lesing for ungdommen som er interessert i dokumentar. Jeg selv liker slike gamle lokale distrikthistorie. Jeg synes det er bra du tar tak i slikt, tipper det er spennende:) Fint tenk at historien er det viktigste, og du skal nok la de du intervjuer snakke fritt og det de har av historier. Det er viktig, men vil bare gi et lite tips. Der det er mulighet, pass litt på at det er noe pusterrom og kanskje evt noen kortfatterlige svar. Du lager nok en film som ikke skal vare i 5-6 timer. Hvis personene snakker i ett sett og veldig lange svar, så er det ikke sikkert du har noen natrulige klippepunkter hvis du skjønner. Det er ting du merker når du sitter i redigeringa. Men nå vet jeg ikke om du skal ha noen voiceover av stemmen din i blandt, eller om det er intervjupersonene som bærer filmen, mens du av og til legger over andre bilder som passer i historien?

Jeg er ikke ekspert på dokumentar, heller mer en teknikker. Ville bare si at dette er hyggelig gjort av deg og gleder meg til å lese forsettelsen :)

4. Rodel Ituralde

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

Takk for input, Mario! Jeg har tenkt mye gjennom mange aspekter av dokumentar og dette med pusterom har jeg vært innom. Jeg skal være veldig bevisst på hvordan historiene fortelles og at vi hogger opp intervjuer i deler. Min og mine to onkler skal gjøre mesteparten av intervju-fortellingen, så jeg har gode muligheter til å styre dette. Jeg tror nok det viktigste kan være at jeg får hentet frem enkeltsitater som kan brukes i introduksjon og mot slutten. Jeg er komplett amatør på dette, så jeg håper jo at jeg slipper for mye smerte i læreprossesen :)

5. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Du bør lese litt teori om dokumentar. Det finnes veldig mye av dette som er veldig lærerikt. Folk antar at dokumentarer er sannheten, mens det egentlig er filmskaperens tolkning. Det virker imidlertid ikke som om du har tenkt å vri på sannheten, annet enn hvordna du får den servert av intervjuobjektene. Derfor ville jeg funnet den riktige representasjonsformen for din dokumentar, slik at du kan lese om alle triksene som brukes. Jeg vil tro at dette kommer til din fordel.

Synes selv at du mangler en konflikt. Det er dette som gjør det spennende for de som ikke opplevde historien selv. Ettersom den gikk konkurs må det være noe? Disse grunnene gir deg muligens et større bilde - en solid ramme rundt en personlig historie, om du skjønner. Nå vet jeg imidlertid ikke noe annet enn at det var en fabrikk, så det er vanskelig å foreslå noe konkret.

Det er vanlig at du starter med noe sterkt og presenterer konflikten, før du tar et dypdykk i historien. Dersom du har en konflikt, bør du ha en vinkling (Hele saken oppsummert i én setning, som inneholder konflikt). Alt du gjør bør være motivert av denne vinklingen. Det gjør at du tar dokumentaren akkurat der den skal og holder den svært fokusert.

Synes målene dine blir litt overflødige. Om du har konflikten, oppfyller du alle sammen på en fokusert måte. "Konflikt" er gjerne er ord du forbinder med noe voldsomt, men det trenger ikke å være så dramatisk. Eksempel: "en mann skal fø kone og barn, men får ikke jobb". Ut ifra den setningen kan du fortelle mannens historie. Du må bare finne en vinkling som passer ditt prosjekt. Du sier at historien er spennende, så jeg er sikker på at den er der.

Det er veldig beundringsverdig at du setter i gang med en slik produksjon av ren interesse. Det virker som veldig mye arbeid. Blir interessant å se hvordan det går videre med dette prosjektet:)

6. Rodel Ituralde

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

Takk for innspill! Har du konkrete tips om god dokumentar-teori? Jeg sluker alt som måtte være :)

Når det gjelder konflikt, så har jeg en ganske saftig greie klar på konkursen. Det var nemlig et konkurrerende firma som "tilfeldigvis" satt klar til å ta over driften umiddelbart. Der kommer også vinklingen inn. Jeg lager dokumentaren fra familiens ståsted og det kommer også intervjuene til å reflektere.

Jeg er dog usikker på hvor mye jeg kommer til å fokusere på konflikten i begynnelsen. Fra begynnelsen kommer poenget til å være: "Han fikk ikke lastebilløyve, og startet opp en fabrikk basert på stå-på-vilje og uten særlige fagkunnskaper. I løpet av 35 år bla bla og han gikk ned med flagget til topps i en kjapp, men heftig konkurs."

7. Rodel Ituralde

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

I dag hadde jeg og min far lydprøve på lokasjon (mitt barndomshjem). Vi testet lyden i stuen nede og på loftstuen. Valget falt, ikke overraskende, på loftstuen. Den er kompakt og det er lavt under taket. Vi fant en stor, svart duk som vi skal stryke og bruke som bakgrunn. Der oppe får vi naturlig dagslys og skal kombinere det med en 500 watts arbeidslampe vendt oppover. Satser på at det er nok.

Skal også få låne et til kamera, slik at jeg nå har to kameraer som ruller hele tiden og et tredje speilrefleks til kunstneriske saker. Så får vi se hvor mange jeg bruker av gangen i praksis.

Filmingen starter første helgen i september, slik det ser ut nå.

Sist redigert: 15 Aug 2011
  8. Rodel Ituralde

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

Da er to kvelder med intervjuer overstått. Hovedsaklig min far som er intervjuet, det er tydeligvis han som skal si mest av de tre brødrene. Vi har rundt 30 minutter med brukbart materiale. Har lært veldig mye i løpet av de timene vi har holdt på. Det viktigste er måten intervjuobjektet forteller historien på. Min far har en tendens til å fortelle historier over i hverandre og skli ut på temaet. I begynnelsen måtte jeg ofte inn og avbryte og få ham til å begynne på ny. Etter hvert har han lært seg til å bare ta pauser inni mellom mens han snakker. Det vil gjøre det enklere for meg å klippe opp samme historien i biter hvor f.eks jeg kommer med kommentarer over.

Så langt virker det som utstyret har vært i orden. Jeg bruker en H2 mikrofon og har den så nærme objektet som mulig og et relativt billig hd-kamera. Studioet er rigget opp med sort laken i bakgrunnen og 500w lys som står vendt vekk, i tillegg til taklys. Det er et kompakt rom med lav takhøyde, så lyden høres bra ut.

Det blir en enorm jobb med postproduksjon etterpå. Først må alle opptakene inn og lyd-synces. Så må de bites opp og lables skikkelig, slik at jeg får oversikten. Så må jeg begynne å sette sammen en historie. Ja, mye jobb. Men tid har jeg heldigvis nok av.

Om to uker reiser jeg til Oslo for å intervju en tidligere leverandør til nevnte fabrikk, det blir jo gøy :)

9. Rodel Ituralde

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

Nå sliter jeg litt med lyden. Har tatt opp en del timer med lyd, men finner ikke et godt nok program til å normalisere lyden på samme nivå. Jeg har prøvd Audacity og Ardour, samt volum-innstillingen inne i Final Cut Pro X, men jeg får ingenting gratis på noen av dem. Jeg skal fortsette å prøve med Audacity før jeg begir meg ut på kjøpeprogrammene.

Det viktigste for meg er å få stabil lyd. Tips tas imot med stor takk, selvfølgelig.

Utover det er jeg fornøyd med intervjuene. Har fått intervju-objektene til å snakke om mye interessant, men skal ta et par runder til. Da blir det nok mer direkte spørsmål fra meg om spesifikke emner.

Nå på fredag blir det å fly til Oslo for å intervju en leverandør der. Ambisiøst prosjekt dette har blitt. I ukene frem mot jul blir det intervjuer med ytterligere 3-4 "perifere" intervjuobjekter.

10. Rodel Ituralde

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

Da har jeg for alvor begynt arbeidet med å redigere. Jeg har unnagjort fem sesjoner med intervju og begynner med råmateriale på rundt 6-7 timer. Jeg har 5 nye personer å intervju, samt jeg skal intervjue brødrene minst en gang til.

Her kommer litt om måten jeg produserer frem småsnuttene mine på.

Lyden
    Det første jeg gjør, er å produsere frem lyden. Jeg har tatt opp all lyd med kameramik + Zoom H2 mikrofon. Det er selvsagt Zoomen jeg skal bruke. Jeg har brukt gratisprogrammet Audacity før og det er elegant til mitt bruk, tror jeg. Ok, jeg vil ha høyest mulig lyd uten at det "peaker" utenfor skalaen. Til det finnes det en funksjon som heter "normalize". Utfordringen med denne funksjonen, er at både min spesiallagde clapper samt tilfeldige host og kremt underveis lager lydpeaker på lyden. Jeg kan guffe opp lyden og bare la det stå til med peaking, men jeg føler en viss trygghet med normalize. Så jeg tar den store jobben det er å markere hver slik peak og skru ned volumet betraktelig. Når det er gjort, tester jeg normalisering. Volumet øker og jeg blir obs på nye peaker. Slik jobber jeg frem lyden til et akseptabelt nivå og lagrer som ny, produsert wav.

Nå er lyden ok.

Synce lyd og bilde
    Neste stopp er å fyre opp redigeringsprogrammet og synce min eksterne lydfil med bildet fra kameraet. Jeg bruker Final Cut Pro X, det er helt greit for mine behov. Jeg henter inn lyd og bildet. Jeg får to snutter som er cirka like lange (i mitt tilfelle rundt en time med rå-opptak). Auto-sync er selvsagt et alternativ, men jeg foretrekker å gjøre det manuelt. Jeg zoomer inn på clapperen min og nudger den eksterne lyden til å matche lyden fra kameramiken. Når disse er godt syncet, velger jeg å separere lyden fra kamermiken og slette den. Så velger jeg lyd og bilde og lager et nytt compound-klipp. Da henger lyd og bilde sammen etterpå.

Nå er lyden synca med bildet og vi er klar.

Klippe i småbiter og lagre
    Når jeg intervjuet, ble enkelte historier fortalt på ny. I de tilfellene er jeg kun interessert i de nyeste. Jeg går gjennom mitt timelange klipp og bruker Final Cut Pro X sin Cmd+B (Blade) for å lage kutt i sporet i begynnelse og slutt. I stedet for å gjøre noe med det umiddelbart, går jeg videre til neste klipp. De klippene jeg ikke bruker, slettes bort. Til slutt sitter jeg igjen med kanskje 20-30 minutter med forskjellige klipp på mellom 15 sekunder og 2 minutters lengde.

Nå kan jeg ta musikk på ørene og eksportere. Jeg gjør det ved hjelp av et separat prosjekt. Jeg kopierer inn det første klippet og velger Cmd+E (Export). Jeg har funnet ut at til mitt behov er Apple ProRes det beste (dette brukte jeg lang tid på å konkludere med). Det tar opp en del diskplass, men det går kjappere å jobbe med når du redigerer. Nå lagrer jeg alle klippene i ProRes, kopierer dem over på en ekstern HD til oppbevaring, sammen med original bilde og original lyd og vips så har jeg produsert frem mine småhistorier.

Nå har jeg snart ferdigstilt to av fem intervju og det er svært tidkrevende. Det går selvsagt fortere etter hvert som jeg finner utav ting og effektiviserer, men tid er det jeg har mest av :)

Neste steg i prosessen er å hente inn alle snuttene i Final Cut og legge keywords på dem. Jeg har laget en kode-oversikt med keywordene jeg skal bruke. Dette for å kunne finne frem til alle klippene kjapt og holde oversikt.

Arbeidsmengden jeg har foran meg er fortsatt stor, men jeg har ingen show-stoppere og det er viktig. Jeg har hatt noen større issues, men klart å løse dem.

11. Rodel Ituralde

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

Fra MTS-filer til Final Cut Pro X
    Nå har jeg slitt en god del med noen MTS-filer. Når jeg i sin tid skulle laste av kameraet til Macen, så kopierte jeg kun selve rå-filene, ikke tilhørende database og spillefiler. Tabbe. Jeg har nå undersøkt en hel del og det er kun ett program som er tilfredsstillende for mine behov og det er Pavtube. Der får jeg outputa i mitt Apple Prores 422-format. Herlig. Pavtube koster $35. Det hadde jeg visst råd til :)

Generelt synes jeg er det er svakt at ikke Final Cut Pro X kan lese disse filene direkte.

12. MadsA

MadsA Citizen

Det smarteste er å bruke import funksjonen i FCPX. Da er du sikret :)

13. Rodel Ituralde

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

Den fungerer ikke på MTS-filer uten database og spilleliste-filer. Tro meg, jeg har prøvd alt :)

14. MadsA

MadsA Citizen

Jo, men når du tar det fra kameraet i førsteomgang.

Uansett, veldig interessant lesning!

15. Rodel Ituralde

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

Da har jeg booket møte med en konsulent hos Filmkraft i morgen - blir spennende.

Del denne siden