Skal lage dokumentarfilm - logger det her

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Rodel Ituralde, 4 Aug 2011.

1. Rodel Ituralde

Rodel Ituralde Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Først av alt: jeg er en helt fersk bruker av Norsk Amatørfilmforum. Jeg har googlet en del problemstillinger og funnet gode treff på dette forumet, så jeg tenkte jeg kunne bidra litt tilbake.

Jeg er 31 år, 100% amatør og har aldri laget en skikkelig film i mitt liv. Som ungdom laget jeg og en kompis en del kvasi-filmer og jeg var på en kreativ sommerleir hvor jeg fordypet meg i film. På et tidspunkt i livet valgte jeg data som karriere foran film/tv. På jobben har jeg vært med og laget litt småfilmer og slikt.

Nå har jeg derimot satt i gang et ambisiøst filmprosjekt. Min farfar hadde en fabrikk her i distriktet som varte i 35 år. Den gikk konkurs mens jeg var liten og jeg har ikke visst så mye om den før jeg i nyere tid begynte å grave. Jeg har lest en artikkel som ble skrevet nylig og min far har tilsammen 1,5 time smalfilm fra 70-tallet. Når vi ser på dette sammen, forteller han svært levende og det er en veldig spennende historie.

Så jeg bestemte meg for at det beste mediumet for å bevare denne historien var en dokumentar. Det begynte litt i det små med ideer, men etter hvert så tok det såpass av at jeg bestemte meg for at jeg skal lage en skikkelig dokumentar og rett og slett bruke den tiden det tar. Punktum.

Jeg har digitalisert disse 90 minuttene med smalfilm (fra fabrikken og lastebilleveranser). Jeg har scannet 200 bilder og 150 dokumenter. Jeg har kjøpt Final Cut Pro X til Macbooken. Jeg har kjøpt det billigste full HD-kameraet jeg kunne få tak i. Jeg har kjøpt Zoom H2-mikrofon til lydopptak inne og ute. Jeg har studert en del dokumentarer. Jeg har googlet en hel del og forsøkte å finne ut ting og tang.

Jeg har jobbet veldig konkret med ideer og modning av disse siden nyttår 2010/2011.