Skoleprosjekt: Lage musikkvideo

En tråd i 'Musikk' startet av Hank, 20 Apr 2006.

1. Hank

Hank Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Vi har fått en oppgave i musikken på skolen (10.klasse ) som går ut på å lage en musikkvideo.

Det er ingen spesielle krav til hvordan musikkvideoen skal lages, men det blir en musikkvideo til en eksisterende sang. Den skal være ferdig om ca en måned.

Ingen på gruppen har noen særlig erfaring med selve filmingen. Redigering har jeg grei erfaring med selve programvaren som skal brukes, men ikke med redigering av musikkvideoer.

Grunnen til at jeg poster her, er at vi ønsker forslag til alt fra sangvalg, ide, utforming, filming og redigering.

På forhånd takker jeg for all hjelp!

Hilsen Hank

2. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Visst noen av dere overhode har tatt i en gitar eller kan litt trommer, hadde jeg prøvd meg på "Edguy - Down To The Devil", men den er kanskje litt for avansert for dere, men dere kan jo gjøre mimingen fake.
    Er ikke veldig stor fan av Edguy selv, men sangen er glimrende!
    jaja :roll: ... uansett:
    Hva er det slags kategori dere kunne tenke dere til musikkvideoen?
    Metal!, rap, pop, rock etc?

3. Hank

Hank Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Metal, og rap er vel egentlig utelukket. Det vi har tenkt, er å prøve å finne en sang som det går ann å lage en historie til ( basert på tekts). Det hadde ikke gjort noe om artisten/bandet var noe som ikke var alt for fremmed for lærerne (40-50 år)

4. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, ok.
    Det er fryktelig mange sanger med gode historier!
    Jeg vet ikke hva lærerne dine har hørt på men går ut i fra det må bli noe fra 70 - 90? uansett. Jeg aner ikke helt hvilken sang jeg skal anbefale dere siden det er så utrolig mye å velge i, men er det uansett kategori så lenge det er en sang med en god historie?

5. Hank

Hank Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Vi skal nok klare å finne en sang selv, så kan jeg heller fortelle hvilken det ble senere.

Jeg er fortsatt svært interresert i tips og triks/ erfaringer med selve utformingen, og filmingen av musikkvideoen.

6. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Film på mange forskjellige locations og bruk rask klipping etterpå, det mener jeg er en god ting når man skal lage musikkvideoer. Variasjon er kjekt!

7. Eivind87

Eivind87 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis du skal filme noen som spiller på instrument og sånt, eks. slagverk, så for guds skyld ikke vis et slag på en tromme/cymbal/hi-hat hvis det ikke er det i sangen.
    Samme med gitar, det ser ikke særlig bra ut hvis gitaristen holder samme grepet gjennom hele sangen.

Synkronisering av lyd og instrument er vel stikkordet her. :wink:

8. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Enig Yadda, og en ting er veldig viktig for musikkvideo som du sikkert ikke har tengt å gjøre:
    Ikke bruk urealistiske effekter som bare ser dumme ut. Det er en kjip ting jeg ser her og dær i enkelte videoer som får en eller helt grei video til å virke så utrolig teit!
    Vær kreativ, trenger ikke nødvendigvis bare stå som en stokk hele tiden, bruker å bli kjedelig. Viktig med variasjon som Yadda nevnte.

9. Harrow

Harrow Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei, jeg har et spennende prosjekt til dere, ta kontakt på; tommyao@hotmail.com så fort som mulig!

10. jasonX

jasonX Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Prøv dere på Soul Asylum - Runaway train.
    Den har en god/kul historie dere kan lage en musikkvideo ut av.

11. joakim192

joakim192 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg sier meg enig med JasonX her. Runaway Train er et foholdsvist sikkert valg. Ganske lett å lage musikkvideo av også. Og så er den bra også da 8)

12. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    King Diamond er jo ypperlig å lage interessante musikkvideoer av, men det blir vel litt for vannskelig tenker jeg. Derimot hadde det vært interessant hvis dere fikk det til skikkelig.

Men det er heavy metal, da. Selv om det eier, er dere kanskje ikke av samme mening?

13. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jo, men hvis du leste lengre opp er metal utelukket for dem.

14. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Javel, da for de klare seg uten min hjelp 8)

Kan ikke så veldig mye når vi bøyer oss over fra metalstreken til andre sjangre.

15. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Really, lag musikkvideo utav Daddy Cool av Boney M. Er en god miks ute, kom for noen år siden, med mer smell og feel enn den gamle. Trenger ikke mer enn en en fyr i suit, og noen damer i lettkled tøy. Selve historien trenger ikke være mer enn at Daddy Cool labber rundt og sjekker opp damer.

16. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette skal være noe som også lærerne syns de koser seg med. Jeg sier ikke at noen ideer er dårlige, men det de trenger er en video med skikkelig handling i, å da er kanskje ikke en som sjekker opp damer det beste, og det er ikke særlig orginalt av seg heller. Nesten alle videoer man ser er med lettkledde damer. . . prøv å gjør videoen skikkelig spennende, har selv laget 2 musikkvideoer, og jeg vet at videoen burde være engasjerende!

17. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Mange av lærerne mine hører på black metal ;)
    Men men, hvis du/dere allerede har bestemt dere, så... Men jeg tror det kunne blitt interessant. Uansett, ikke ta en eller annen billig popsang med handling som "jeg elsker henne men hun elsker ikke meg" eller "hun gjorde det slutt med meg og nå synger jeg denne sangen fordi jeg er wannabe-emo". Det er sugent.

18. Herr. Hvermansen

Herr. Hvermansen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg ville ha tatt "War! What is it good for?" og brukt krigsklipp og bilder pluss en som mimer til låten. Jeg tror ikke dere burde gå for noe som lærerne kan kose seg med, men heller noe svært tankevekkende og universalt, noe som angår oss alle og da bruke en svært kritisk låt som "War!". Tenk på det som blir mest minneverdig og utfør det med mye profesjonalitet og ta i bruk alle tipsene dere kan få.

19. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Når jeg mente noe lærerne kunne kose seg med mente jeg ikke at de nødvendigvis skulle finne fram kaffekoppen og kjeksen, men bruke noe som de også satt pris på. Jeg er også enig i ideen med tankevekkende og universalt, og syns ideen var god
    :wink:

Del denne siden