Skriveprogram

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Threethumb, 9 Apr 2010.

1. Threethumb

Threethumb Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hallois! Lurte på om noen hadde noe tips til et godt skrive program som egner seg til manus skriving. Noe som kanskje er litt mindre tungt å skrive med som Word, og ikke helautomatisert som celtx. Også vil jeg ha muligheten til å kunne eksportere det som en .pdf fil når jeg er ferdig :)

2. SondreAlv

SondreAlv Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Celtx funker jo bra! Der kan du jo også eksportere som pdf :)

3. Threethumb

Threethumb Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nja, celtx blir litt for upersonlig. Jeg vil ikke at et program skal definere utseende til manus for meg. Jeg vil bare at det ikke skal være så tungvindt å sette på innrykk og slike ting.

4. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så du vil egentlig ikke skrive manus, da?

Vet ikke om du har prøvd Word sånn som det er når du installerer det, eller om du har lagt til makroer i tillegg. Sistnevnte skal nemlig fungere veldig fint, men jeg har aldri forsøkt det selv. Du burde google det.

5. Threethumb

Threethumb Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg vet ikke hvor du fikk ideen om at jeg ikke vil skrive manus fra, men det jeg mener er at slik som celtx er lagd, så velger jeg ting som "Action", "Dialogue" og slikt også gjør den resten for meg når jeg skriver. Jeg vil gjøre sånt selv, bare med et program hvor det ikke tar like lang tid som det gjør på word. Om det eksisterer så klart.

Og hvis alle skal si at man skal sjekke google hele tiden, så ville det jo aldri vært noe som slår ut på søkemotoren. Da ville man søkt på google bare for å finne et forum der svaret er at man skal søke på google.

6. Wigand

Wigand Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Som du kanskje har en misstanke om så er det ikke programmet det kommer ann på, men innholdet. Åpne word, bruk fonten Courier og skriv til fingrene dine blir gule, blå og leddgikten tar deg.

Hvis du har Mac kan du bruke programmet Pages som kommer med iWork. Her får du med en egen manus mal.

7. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du skrev: "Jeg vil ikke at et program skal definere utseende til manus for meg". Det finnes en industristandard for manus, så du er egentlig ikke ute etter å skrive et manus som ser ut som et manus. Du vil skrive en tekst du kan lage film av. Derfor er du ikke ute etter et program til å skrive manus med.

Du kan så klart laste ned Open Office, om du ikke vil bruke Word. Mye det samme, dog. Ellers kan du endre innstillingene i Word slik at det ikke blir like tungvindt. Spørs helt hvordan du tenker deg at manuset skal se ut. Er vanskelig å gi deg et godt svar når du ikke tegner hele bildet.

Jeg mente ikke at du skulle søke på google etter et sted å stille spørsmålet enda en gang, men etter makroer som kan hjelpe deg med å oppnå det du spør etter.

8. Threethumb

Threethumb Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg tror du missforsto. Jeg vet godt hvordan et manus settes opp og hvordan standarden ser ut. Det jeg mente er at jeg vil ikke at et program skal få det til å se slik ut FOR meg. Jeg vil gjøre utseendet slik selv. Jeg har ingen intensjoner om å skrive manuset med et annet utseende en standarden, jeg vil enkelt nok bare få det til å se slik ut selv og ikke få et program til å gjøre det for meg. Jeg vet at det er tungvindt på den måten, så derfor spurte jeg om det var en måte å gjøre det mindre tungvindt, men ikke helt automatisert.

9. lassetvedt

lassetvedt Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  10. Threethumb

Threethumb Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har allerede sikret meg en meget billig versjon av production premium :3
    Men manuset er skrevet og jeg har filmet alt, så det er ikke noe problem lenger :p

11. fanzypantz

fanzypantz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    som sagt er det jo ikke hvilke program du bruker. der er om du klarer å skrive noe med bra innhold som er mulig å bli formidlet. og hahaha han fyren som snakka om cs5 for video productions var råkul XD måtte bare si noe om det :p

12. d-set

d-set Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Sv: Skriveprogram

Jeg har en word-mal som gjør manusskrivingen svært enkel og effektiv. Den har innebygde stiler og setter det opp helt perfekt (etter industriell standard) og du har full kontroll, akkurat som i hvilket som helst worddokument.

Brukt til tv-serieskriving (hvor d er stoooooore mengder manus som skrives).

ta kontakt

Sist redigert: 17 Jan 2011
  13. MadsA

MadsA Citizen

Sv: Skriveprogram

I App Store til mac har det nå kommet en manus app. Jeg har ikke testet den, men den heter MovieWriterPro og koster 165 kr. Jeg har ikke testet den, men den malen i Pages (iwork) fungerer utmerket.

Del denne siden