Skuespill tips?

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Melwasul, 6 Jul 2005.

1. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I mange amatørfilm plages filmen av dårlig skuespill, og jeg tenkte at vi bør gjøre noe med det. Det kan være en fordel at vi kan lære oss litt om skuespill (til og med regissør bør lære om det).

Noen her som kjenner til nettsted med tips om skuespill? Eller kan gi gode råd (med sin erfaring)? UTfra det kan vi lage en tråd med tips og slik som kan stå sticky et sted her hvis den er god nok ;)

2. Westad

Westad Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Et råd kan faktisk være å ta skuespillertimer selv, selv om du kun er regissør, så forstår du mere om det og da kan det være enklere å jobbe med amatørskuespillere.

3. df

df Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg går på en teater gruppe også går jeg på et kurs nå i sommer. + at jeg har vært med på noen ekstra forestilinger
    noe vi gjør før en forestilling er å varme opp stemmen, jeg har aldri prøvd det før et opptak men det skader sikkert ikke å gjøre det før et opptak også.
    Et anet tips er å fordype seg i karakteren man spiller som feks. og fylle ut et skjema der man svarer som karakteren man spiller
    eks:
    favoritt mat: brente vafler
    beste minne: da broren min tryna ned trappa

4. df

df Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  5. stelvis

stelvis Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    En ide jeg har lekt litt med, men som jeg ikke har fått testet ut enda, er å sette seg ned (menusforfattere eller rolleinnehavere) få vite hva samtalen skal handle om, også snakke i vei. For så å ta det opp på bånd, og jobbe med dialog ut fra det.

Erfaringen jeg har gjort meg, er at hvis skuespillerene er dårlige fra før av, hjelper det hvertfall ikke med en for stiv dialog.

6. ulairi

ulairi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    aldri prøv å vise følelser, det er viktig. En virkelig person prøver alltid å skjule følelsene sine.

7. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I motsetning til ulairi tror jeg at virkelige personer både smiler, ler og gråter, og det bør skuespillerne gjøre også. Om dårlige skuespillere sies det ofte at de bare har ett ansiktsuttrykk. Men det kommer selvsagt an på hva slags story det dreier seg om. I f.eks. Matrix passet det jo utmerket med en middelmådig skuespiller som Keanu Reeves, som gikk rundt med det samme trynet uansett hva som skjedde.

8. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis du tenker på dialog, så er det nok rett i det. Men når det gjelder uttrykk med ansikt er jeg uenig i. Vi må ofte overdrive litt i filmene slik at det blir lettere å se følelser, men det avhenger jo av hvordan filmen er.

9. Kyrre

Kyrre Citizen

Har ikke så tidlig om morgenen orket å lese gjennom hele tråden, men jeg tror en slik tråd kan være veldig nyttig å ha. Sticky it is.

Melwasul, tråden er feilplassert. Denne hører hjemme på "regi" forumet. Flyttet.

10. benObel

benObel Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    enig i den at man bør ta noe drama timer.. for å få forståelse av skuespill...

skuespill er jo lek... et eksempel, små barn er i lek, de er skuespillere, de er regissører.. de lager sin lek, de lager teater..

en måte å få skuespiller å bli trygge på deg er å få et godt samspill med dem. ikke vær så alvorlig hele tida. lek dere fram..

drit i alt som står på papiret, finn dere et stort rom. ha leker. seriøst. tikken osv... bli kjent med hverandre.. sitt i ring, lag grimaser, lag klovner.. ha det gøy. . hermegåsen er artig...

også tilbake til skrivebordet... snakk med hver enkel skuespiller.

bruk tid.. gå gjennom manuset, la skuespilleren bli kjent med karakteren han/ hun skal spille.

hvordan er han/hun? hvordan snakker han/ hun?

hvordan beveger han? hvordan går han? gester?

hvordan er personligheten? hva er målet til karakteren?

hvis du aldri har laget en film før, og en skuespiller aldri har spilt i noe som helst.. hvordan tror du filmen vil bli???

hvordan ser han ut når han er sint? hvordan ser han ut når han er glad, trist???

alt dette er viktig å vite før man begynner å filme... la skuespilleren bli karakteren...

hvis dette er en langfilm over tid, da bør jo karakteren utvikle seg...

en grunn til at amatørskuespillere er så "dårlige" er jo at de fleste ikke har spilt før... du kan ikke si til en fyr som aldri har sunget, syng en sang.... RENT... eller en fyr som aldri har bokset, boks mot MIke Tyson... satt litt på spissen... ja... heheh...

det dere kan gjøre, eller det du kan gjøre er å ta og filme hver enkelt skuespiller når de leser fra manuset.. du kikker gjennom det du har filmet... og analyser det.. hvordan tar han seg ut på film?
    hva bør han gjøre annerledes? mimikk?

grunnen til at noen spiller dårlig er overdrevent skuespill..

et tips er å dra den helt ut, overspille maks... ser rart ut... jepp... MEN.... så demper du den gradvis helt til du finner det punktet du vil ha det....

litt dårlig forklart, men rimelig trøtt nå... .

et annet tips er at det bør se ut som om karakteren føler det han sier, og ikke som han leser det han sier... øvelse, øvelse.... skuespilleren må bli et med karakteren...

feks det fins noe som heter Method acting, har bare lest om dette.. men det er slik at skuespillere er i karakter hele tida.... dvs når de ikke spiller engang... når de venter på å å bli filma... hvis jeg ikke tar helt feil, under hele produksjonen... de lever for karakteren, de er karakteren....

""I mange amatørfilm plages filmen av dårlig skuespill, og jeg tenkte at vi bør gjøre noe med det. Det kan være en fordel at vi kan lære oss litt om skuespill (til og med regissør bør lære om det). ""

11. Herr. Hvermansen

Herr. Hvermansen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg tror det enkleste å gjøre er å få "skuespillerne" dine til å se flere filmer som går ut på godt skuespill, å be dem etterligne karakterene fra filmen. Etterligne visse scener og bygge opp et skuespiller talent "from scratch".
    Det eneste som er litt dårlig med den taktikken er at det kommer til å ta tid.

12. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Improvisasjon øvelser er alfa omega! (du finner egne bøker/hefter om forskjellige øvelser i bokbutikken). Dette knytter bånd blant skuespillerne og etter hvert slår de seg mer og mer løs. Murveggene blir brutt ned. I tillegg kan det være anledning til å finne ut hvordan karakterene i filmen skal være.

I tillegg er øving viktig. Finne ut hvordan en scene vil utarte seg før en skal filme det. Da må kanskje manus forandres på. I amatørfilm produksjoner kan det ofte være en fordel å skrive manus og karakterer rundt personene som skal spille i filmen. Amatør skuespillere har kanskje ikke ett så bredt spektrum av karakterer som profesjonelle har (selv om liksom Kristoffer Joner alltid spiller rar og særing roller).

Som jeg nevnte først er improvisasjon øvelser sikkert det mest viktige. Spesielt å få hver enkelt skuespiller til å stå alene på scenen og gjøre øvelser alene. Da bryter man iallfall ned murveggene de har (naturlig) bygd opp rundt seg. Det får dem til å føle mer sikre på dem selv og de klarer å "bryte ut av boksen", i tillegg får dem inntrykket av at dette ikke bare er en tulleinspilling og noe litt mer seriøst og gøy!

En ting som hjelper også er å kutte ned på dialog. Minst mulig dialog. Som nevnt over er det også en ide å tone ned skuespillet. Husker en dokumentar hvor Bruce Willis forklarte at ofte så vil regissører at en nesten skal hviske linjene sine under innspilling. Da blir det vanskeligere for skuespillerne å gjøre for mye ut av linjene og alt blir tonet ned.

Bare noe av det jeg kom på :)

Jeg kan anbefale denne boken som jeg har lest som tar for seg flere kapitler om skuespillere og improvisasjonsøvelser, karakterbygging etc.

Directing - Film Techniques And Aesthetics - Michael Rabiger
    [ame]http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0240805178/qid=1129036497/sr=8-1/ref=pd_bbs_1/102-3288105-1820118?v=glance&;s=books&;n=507846[/ame]

Inneholder det meste en aspirerende regissør trenger :)

13. Herr. Hvermansen

Herr. Hvermansen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det finnes jo også folk som ikke er født for det dessverre.
    Man må ofte speide etter talentene.
    Er det ikke mange som er på teater tro?

14. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg vekker denne topic'en til live atter en gang!!

jeg vil si at hvis du skal lage en mere proff fikjson: planlegg filmen nøye, men ikke vær redd for forandringer underveis.

kill your darlings! av og til må dine favorittsekvenser/scener/linjer osv bøte med livet for filmens beste. vær nøytral og ydmyk for kritikk.

oppsøk dramaklubber/kurs. det er sikkert noen som vil være med i filmen din, særlig hvis du har et lite crew (venner), og lært av dine mange feil (god erfaring), og planlagt filmen godt,

gjør en masse research før filmen din blir spilt inn, alt fra griseblod til locations, sminke til dato. bruk gjerne noen jenter som sminkøser. avtal gjerne med noen forretninger om å få tøy, kulisser, ja alt du trenger. tl gjengjeld kan de dukke opp på rulleteksten.

besøk alle locations og test ut de vinklene du vil bruke, med en testperson. spør om lov til å filme i butikker eller annen privat eiendom. finn også ut av hvordan du skal få med deg crewet og skuespillere fram til hver location. ofte klarer de seg selv. OG når du først er på en location, så spiller du inn alle scenene som er planlagt der. mye bedre enn å valfarte rundt, spesielt hvis det er langt mellom dem.

lykke til

15. Laurentinius

Laurentinius Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    ikke vær redd for å spørre andre, mer rutinerte folk om råd. Kanskje de har prøvd å gjøre det du skal gjøre før, og derfor sitter inne med noen gode tips
    sikt litt høyt når du leter etter skuespillere, eller søker om penger. Det er ofte en får det man spør om, nettopp fordi man står på, og tror på prosjektet sitt. Det er noen ganger at både produkt og pågangsmot belønnes.
    Ærlighet lever lengst, hvis det oppstår problemer underveis, så informer de andre på settet om det. ikke kom opp med løgner for å dekke over.det er kjipt når de finner ut av det

ikke ta med en scene bare fordi du syns det ser kult ut, noen ganger passer det bare ikke inn. for da kan det fort bare se dumt ut.

16. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vil supplere på det GeEzah sier om å "bryte ut av boksen".

Da jeg gikk på Danvik hadde vi en helt fantastisk lærer på skuespillerlinja, og da fikk vi lære at det er VELDIG VIKTIG å leke, og ha det GØY under innspilling. Vi fikk lære noen oppvarmingsleker. Så f.eks. når teknisk crew driver med montering av kamera, lyssetting etc - ikke la skuespillerene bare stå og henge! Regissøren bør ta fatt, i og med at det er han/hun som skal ha kontakt med dem, og få dem til å yte sitt beste. Få i gang noen leker som 3 mann i vind, stolleken, og andre "barnslige" aktiviteter.

En annen ting som, jeg personlig følte fungerte, er å ha en aktivitet der man skal gå rundt på et område, og man skal si en replikk om og om igjen. Regissøren gir cue på "50% styrke" - så skal du være rimelig daff og liten innlevelse. Etter en stund blir det 100%, 150%, 200 osv.. Men ikke ødelegg stemmen deres.

Tar man seg tid til sånne ting 20-40min før opptak, skal du se at de fleste er rimelig varm i trøya, og presterer mye mer, fordi de driter i kamera, driter i alt annet enn replikken sin, det de skal gjøre, og ønsker nok å prestere best mulig.

17. Laurentinius

Laurentinius Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    mener at det er Marius Holst som satser på flest mulig "one-shoot scenes". Han driver skuespillerne hardt på settet, slik at det skal bli best mulig, og dermed minst mulig post-production.
    I tillegg hørte jeg at han gir skuespillerne stemningsmusikk på hver sin mp3 spiller før intense scener, for å få de i den rette stemningen (i hvert fall under innspillingen av naboer..)

18. Unknown

Unknown Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Vis følelser men ikke overdriv.

Amatør skuespillere mister interessen etter rundt 4-5 opptak.. prøv å gi dem ros og si hva de gjør feil på en grei måte.

19. ursa81

ursa81 Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jeg tok et kurs på Bond University i Australia som het "directing actors". Der forsto jeg for første gang at dersom skuespillerne gjør en dårlig jobb, så er det oftest fordi regissøren er dårlig. Skuespillernes jobb er 50% regissørens jobb.

Pensumboka var: [ame]http://www.amazon.com/Directing-Actors-Memorable-Performances-Television/dp/0941188248/ref=sr_1_1/103-9903884-9117435?ie=UTF8&;s=books&;qid=1190390669&;sr=8-1[/ame]

og jeg anbefaler den på det høyeste, selv om de fleste i klassen mente at den bare er interessant i første kapittel.

De vanligste punktene er:

1. Unngå resultat-regi som pesten. Det vil si at man ikke sier: "Vær litt mer trist". Det går nemlig ikke an å spille en følelse. Man må gå inn i materialet og finne minner, bilder og lignende som skuespilleren kan tenke på mens vedkommende gjør det den skal.

2. Ikke overspill. Regissør må berolige skuespillerne. De fleste skuespillere er flotte mennesker som vil gjøre så mye dem kan for ikke å være kjedelige, derfor blir det ofte "skvettent" og stresset. 90% av skuespillet foregår i øynene. Så lenge skuespillerne tenker som karakteren deres skal, så vil de se ut som de skal.

3. Det er også fint å ikke være både fotograf og regissør samtidig. Da faller respekten for regissør med en gang han vender øyet inn i søkeren i stedet for å holde fokus på "de ordentlige" skuespillerne, og man ender opp med skuespillere som desperat søker etter andre i crewet som prøver å få med seg det de gjør (menneskelig).

4. Hver skuespiller må ha en mening med det han/hun gjør, ellers går det ikke an å spille. Man kan ikke vente bare for å vente. Man må vente på toget eller på bussen.

Ja som sagt anbefaler jeg den Judith Weston-boka.

Lykke til!

20. Arne Undheim

Arne Undheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Skuespill tips?

Er det mulig å få noen skuespiller tips som i hva kan skuespilleren selv gjøre for å øke troverdigheten og måten man "blir" en karakter på? Mitt problem er vel at karakteren som jeg spiller blir meg isteden for at jeg blir karakteren. Enklere med kostyme, imo.

Dette kan jo også dere regissører si videre til skuespillerne for å lære de opp.
    Har selv fått null opplæring. Jepp - jeg suger i snakkescener.

Del denne siden