Slow Motion spørsmål

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av Alex, 23 Nov 2003.

1. Alex

Alex Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hvordan er de smoothe slow motion effektene som man ser i f.eks. matrix og mange andre hollywood filmer laget? har det med at det er filmet på film å gjøre, er det noe man trenger dritdyrt og profft utstyr for å lage, eller fins det en måte å gjøre det på?

kanskje jeg bare ikke har prøvd nok, men slow motion effekten i f.eks. premiere lager jo ikke no spesiell smooth effekt.

eller jeg kanskje bare er på bærtur

2. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har hatt en smule hell med DynaPel MotionPerfect som lager interpolerte mellombilder og f.eks. kan firedoble lengden på en scene.
    DynaPel har også et program som heter SlowMotion som er en smule enklere.
    http://www.dynapel.com/com/private/index.htm

3. ku

ku Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Det har nok med at de filmer det med mange fler bilder i sekundet enn vanlig. I vanlige film/tv bilder er det 24 bilder i sekundet viss jeg ikke tar feil. Så viss man filmer 48 bilder på et sekund å viser det i vanlig 24 så vil filmen se ut som den går dobbelt så seint, og helt smood.

En kompis har et sony kamera til ca 50 lapper å der kan man stille lukkehastigheten å dermed få fler bilder i sekundet. men vet ikke om det er tilgjengelig på noe særlig billigere kamera enn det.

Men jeg fikk til ganske fine slowmotion bilder med Pinnacle Edition. men det kommer jo ann på hvor seint du skal ha det. vi fikk heller ikke til å slowe lyden. Men har hørt det går med Adobe premier 6.5...

4. JAG

JAG Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    De fleste videokameraer interlacer bildene den tar opp, dvs. den tar egentlig 24*2 bilder i sekundet. Hvis du får delt bildene fra hverandre kan du få 48 bilder i sekundet med halv oppløsning av det du ellers ville fått med 24 bilder i sekundet.

Du kan bruke Dynapel som er nevnt over for å lage interpolerte bilder som gjør at du kan kjøre klippet i enda lavere hastighet.

Hvis du har scener hvor objekter beveger seg ganske fort og du får utsmurte bilder (motion blur), kan du lyssette scenen ganske sterkt for å minske lukkertiden på kameraet. Da vil det bli mindre motion blur (skarpere bilde) på hvert bilde, og da vil det se enda bedre ut i Dynapel etterpå.

Hvis det er mulig for skuespilleren, kan du be ham om å bevege seg litt tregere enn normalt (kanskje halv hastighet) og i tillegg kjøre slow-motion på det for å kamuflere de små tegnene på at han gjorde det unormalt tregt. Tren på bevegelsene og sjekk opptakene for å få til et tilfredsstillende opptak. Pass på at klærne ikke henger løst og dingler i normal hastighet, men sitter godt på så man ikke avslører at du faket opptaket. Blunking med øynene er også avslørende.

Ellers brukte de i Matrix mange titalls høyhastighets-kameraer som tok bilder av samme scene, men fra litt forskjellige lokasjoner. De la til interpolerte bilder for å få en god flyt i sekvensene. De brukte også green-screen bakgrunn og masse lys.

5. Chandler

Chandler Administrator

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    1. Framerates:

Film: 24 fps
    TV, PAL: 25 fps (Europa standard)
    TV, NTSC: 29,97 fps (USA standard)

2. Lukkertid:

Lukkertiden har ingenting med framerate å gjøre. Ingenting! Den stiller bare inn hvor lenge lukkeren er åpen per frame.
    JAG har helt rett i at lukkertiden bør være liten hvis du har store bevegelser i bildet som blir utsmurte (selvom dette er en fin effekt flere steder og hjelper til å få video til å se mer ut som film). Man bør derimot ikke bruke mere lys for å endre lukkertiden. Den bør man bare endre den uten å endre lyset. Hvis bildet blir mørkere av den grunn åpner man blenderen mer. Slike avanserte innstillenger er det jo ikke alle kameraer som har, og man kan da til nøds stille lukkertiden :)

3. Software slow-motion
    Hvis du absolutt skal bruke dette anbefaler jeg deg å filme objektet foran en grønn/blå-skjerm. De programmene jeg har sett som gjør dette har alle den artifakten at bakgrunnen bak objektet deformerer seg rundt objektet som beveger seg sakte. Foran en grønn/blå-skjerm er det bare den ensfargede bakgrunnen som deformerer seg, og siden den er ensfarget syns ikke deformasjonene.

Chandler anbefaler:
    Film med litt kortere lukkertid enn normalt med et helt vanlig videokamera. Bruk et program med god deinterlacing og putt ut hvert field til en egen frame slik at du får en videofil på 50 fps. Spill den av i 24 fps (film) og du får et filmklipp som går 52% tregere enn normalt. Dette er ofte godt nok.

Her finner du en ganske god guide til deinterlacing som også inneholder linker til steder du kan laste ned programmer som deinterlacer video bra. Desverre er ikke helt korrekt på noen punkter, men deinterlacinga er iallfall bra :)

*Klikk*

6. Hanasand

Hanasand Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Er ikke så jævlig gøy å miste halve den vertikale oppløsningen med å de-interlace da. Jeg er klar over at det finnes veeeldig mange forskjellige måter å de-interlace på (plug-ins, blend, discard osv) men jeg har ennå ikke opplevd å få et helt tilfredsstillende resultat. Software som Realviz Retimer Pro kan fikse biffen, om du har en green/bluescreen som Chandler nevner. Det ser jo helt latterlig ut hvis man lar bakgrunnen vrenges slik som den gjør om man software-slower ned et vanlig klipp..

7. Tom

Tom Administrator
    Forumleder

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    135
    Ellers så KAN du bruke premiere om du setter farten til 50% av original og er fornøyd med det.
    Går du noe lavere enn det, så blir det hakkete. :?

Del denne siden