Spørsmål om rettigheter (sitater, dikt osv)

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Superbit, 19 Sep 2010.

1. Superbit

Superbit Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Lurer på om noen vet hva man kan bruke av andres "verker" i film uten å søke om å få rettigheter til det?

Jeg føler man f.eks. har lov til å bruke et sitat fra en kjent person i begynnelsen av en film. Dette er jo ikke et beskyttet "verk", men en offentlig uttalelse (som regel). Men hva med f.eks. et dikt? Kan man benytte et vers av et dikt for å introdusere filmen? Er det forskjell på om diktet vises på skjermen som tekst, eller om diktet leses opp av en karakter i filmen?

2. lassetvedt

lassetvedt Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Spørsmål om rettigheter (sitater, dikt osv)

prøv å sjekk ut http://creativecommons.org/ ;) det har noe med rettigheter og sånn:)

3. Superbit

Superbit Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Takk for tips, men syns ikke det var så lett å finne noe konkret om det jeg lurte på der. Noen andre som har noen innspill?

4. TrymNilsen

TrymNilsen Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Sitat messig, så for å være helt perfekt så skal du ha sitatet, hvem som har sagt det og hvor det ble sagt og OGSÅ når det ble sagt, men som oftest holder det med sitatet og hvem som sa det. Dikt messig vet jeg ikke helt, men vil anta at dersom forfatteren døde for mer en 70 år siden (altså ibsen er safe :p).. er ikke sikker på det siste så hør litt rundt først

5. FilmTrailere

FilmTrailere Cadet 4

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Med mindre det diktet har kopirettigheter har du lov til å bruke det som du vil.

Del denne siden