Speilreflekskamera til bilde of film, noen forslag?

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av berg, 27 Mai 2010.

1. berg

berg Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Hei folkens.

Jeg er på jakt etter ett speilreflekskamera som kan brukes til både bilde og film. Har ikke peiling på kamera selv. Ser litt på Canon 7d, har hørt mye bra om det.

Er dette en god investering? eller burde jeg satse på ett annet kamera?

setter pris på hjelpen :)

Sist redigert: 27 Mai 2010
  2. haneke

haneke Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Ville gått for Canon 550D hvis jeg var deg. Omtrent halve prisen av 7D, og med null forskjell i kvalitet på HD video, og minimal forskjell på bildene. Begge kameraene har oppløsning på 18mpx, og utfra anmeldelser så ser jeg at den eneste forskjellen mellom kameraene på stillbildekvaliteten er litt mer bildestøy på 550D fra 1600ISO og oppover. 550D tar opp full hd video i 24 og 25 bilder i sekundet, og 50 bilder i sekundet i 720p.

3. berg

berg Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Takk for infoen :)

Har også hørt at Canon t2i skal være bra. Noen som har testet det?

4. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er det amerikanske navnet på 550D, om jeg ikke tar feil:) Har 550D selv og kan anbefale det på det varmeste.

5. berg

berg Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Ah, lurte litt på hvorfor jeg ikke fant noen t2i i norske butikker. Ja jeg har sett dette kameraet anbefalt flere steder. Skal definitivt se nermere på det.

Tusen takk for hjelpen. :)

Foresten, siden jeg ikke har noe serlig greie på kameraer. Har dere noen linser å anbefale til 550D/t2i for en nybegynner?

Sist redigert: 30 Mai 2010
  6. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kit-objektivet fungerer nok for en nybegynner. Vil imidlertid anbefale noe med større blender (f2.8 eller lavere tall) - dette slipper inn mer lys og gjør at du får bedre bilder i mørke omgivelser (omformulert: du trenger mindre lys for å få gode bilder), samtidig som du får lavere dybdeskarphet. Når det kommer til brennvidde bruker jeg alt fra 10mm til 300mm. Bruksområder:
    10mm - 20mm: Landskapsbilder. Stor dybdeskarphet.
    20mm - 50mm: Greit å ha tilgjengelig på ferieturer, sammenkomster, osv, og dersom du skal filme (jo større tall, jo lavere dybdeskarphet).
    80mm: Fint til portretter.
    100mm og oppover: Veldig kjekt å ha tilgjengelig om du vil komme nærmest mulig motivet, hvis du vil isolere det fra resten av miljøet, eller om du fysisk ikke kan komme nærmere.

Bildestabilisator er også greit å ha.

Dette var mer generelt om hva du bør se etter i et objektiv, fremfor et konkret forslag. Linsen som følger med har en utsalgspris på rundt 1 200 kroner, som er veldig lite penger for et objektiv. Det fungerer likevel helt greit, med en brennvidde fra 18mm - 55mm. De selges også andre pakker med 18mm - 135mm, så du får se på budsjettet og tenke deg godt om først:)

7. lassetvedt

lassetvedt Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I canon 7d kan du stille iso imens du filmer, det kan du ikke på 550d, også har canon 7d en amazing slowmotion ting, spørs egentli hvor mye han vil bruke på camera, men husk at det er lurt å kjøpe en 1.4f linse også:D
    Men vis du satser enda høgere, så har vi jo Canon 5d Mark2 som er fantastisk:D

Sist redigert: 31 Mai 2010
  8. berg

berg Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Tror nok jeg satser på 550D. vertfall til å begynne med, så jeg kan få lert meg disse tingene ordentlig. Så får vi se om jeg satser større senere.

Tusen takk for hjelpen folkens, setter virkelig pris på det. :D

9. guitareirik

guitareirik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Stille iso mens man filmer? For det første: Man stiller gjerne iso før man begynner å filme. For det andre: Man kan fint stille iso under filming med et 550D. 7D har en "amazing slowmotion ting". Den kalles 720p50. 550D har akkurat den samme muligheten. Som haneke sier er 7D og 550D så og si identiske når det kommer til video. Da ser man selvfølgelig bort ifra byggekvalitet o.l.

Sjekk informasjonen din, lassetvedt. Til trådstarter: Om du primært skal bruke kameraet til video, gå for et 550D og bruk litt av pengene du sparte på god optikk ;) Jeg stod overfor det samme valget (550D vs 7D) for to uker siden. Har ikke angret et sekund på at jeg endte opp med et 550D ;)

10. lassetvedt

lassetvedt Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har 550D og min kompis har 7D. Jeg mente selvfølgeli å stille iso på film modus.. Jeg har tilgang til begge kameraene og filmingen er jo ikke helt identisk, forklar meg hvordan du skal stille iso på 550d på film modus? på 7d trykker du bare iso knappen, men det funka ikkje på film modus i 550Dn... Og en slowmotion tingen er at filen blir automatisk slowmotion, du slepper å redigere slow motion på det i after effects eller hva du bruker...

Sist redigert: 1 Jun 2010
  11. guitareirik

guitareirik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg mente også i filmmodus, under filming. Trykk på iso-knappen, og vri på hjulet (som normalt er lukker), akkurat som du stiller iso andre ganger. Sitter og endrer iso imens jeg filmer as we speak.

Automatisk slowmotion? 550D tar opp i (gitt at du bruker PAL):

1920x1080 24p
    1920x1080 25p
    1280x720 50p
    640x480 50p
    640x480 crop 50p

Filen blir ikke "lagret i slowmotion". Den blir lagret i akkurat det den ble tatt opp i. Hvis du filmer i 720p50 blir den lagret som akkurat det. Om klippeprogrammet ditt spiller den av i 25fps eller 50fps er det som vil gi utslag på om det blir "slow motion". En mulighet er selvfølgelig at 7D lagrer alt som 25fps, selv om du skyter i 720p50, men dette høres både merkelig og feil ut.

Å få spille av ting du har skutt i 720p50 med 550D i slow motion er veldig lett. Selv drar jeg bare klippet inn i Premiere, og høyreklikker på klippet, velger interpret footage. Så angir jeg frameraten til 25fps, og ikke 50fps. Ingen vits i å dra ting inn i AE, for så å lage en ny fil ;)

12. haneke

haneke Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Eh, det er fullt mulig å stille ISO på film modus på 550D. Dette er noe man gjør før man filmer, kan ikke se at det skal være nødvendig å gjøre dette mens man filmer i det hele tatt. ISO er det digitale målet for filmhastigheten... tror du man bytter filmhastighet mens man filmer på filmkameraer? Har man bruk for å justere for lys under et opptak så gjør man dette ved eksterne lyskilder eller justering av blender på linsen, ikke ved å kødde med ISOen.
    Når det gjelder slowmotion så er det vel svært lite viktig å ha en film funksjon som outputter direkte til slow motion? Man spiller jo inn i 50 frames i sekundet på 550d, noe som gjør at man kan velge å redusere det til 25 frames, eller beholder opptaket med 50 frames uten å få slow motion.

Ut fra pris vil jeg påstå at 550D utklasserer 7D hvis man kun skal bruke det til videoopptak. Still foto er en annen greie, dog.

Og med tanke på linser: Husk at siden 550D ikke har en fullformatssensor så blir en 50mm linse omtrent som en 80mm linse (eller noe i den duren, usikker på hva det blir nøyaktig) på et fullformatskamera.

13. berg

berg Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Noen som har en god side som forklarer (og helst ilustrerer) hva de forskjellige forkortelsene og utrykkene betyr på en enkel måte? :)

14. Hubener

Hubener Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ISO på dSLR kan lett betegnes som gain. Og kan absolutt se for meg tilfeller hvor man ønsker å justere denne gain-verdien mens man filmer (tenk dokumentar).
    Utifra konstruksjonen av selve kamerahuset klarer jeg ikke anbefale 550D, men det gir i praksis like gode bilder som 7D.
    Har du inntjeningsmuligheter innen film så vil man spare inn prishoppet fra 550D til 7D relativt raskt. 5D bør også vurderes da dette absolutt er det beste alternativet iht bildekvalitet.

Sist redigert: 4 Jun 2010
  15. berg

berg Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Ja. de bedre modellene frister. Men jeg er litt blakk for tiden så tror nok jeg må gå for billigvarianten 550D.
    så får vi se om det blir dyrere og bedre senere.

Er det foresten noen som har noen gode minnekortanbefalinger til 550D?
    Tror nok jeg vil bruke kameraet mest til video så jeg satser på ett minnekort som fungerer bra til det.
    Noen som har noen gode anbefalinger?

16. Domino

Domino Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Valg av DSLR

Når det gjelder valg av DSLR, så er flere ting å tenke på enn prisen på kamerahuset!
    Har du et stramt budsjett, vil du lide mer av å spare på objektiver enn kamerahus.
    Kamerahus + et godt stativ. Tripod, steadicam eller tilsvarende (for håndholdt).
    Eventuelt objektiver med bildestabilisering.

Minimumskrav etter min mening er 550D. Jeg kjøpte 5D mk2 først, og har tenkt å kjøpe 7D senere,
    nemlig fordi jeg har en solid samling objektiver, og derfor vil det være god mulighet for å filme fra flere vinkler samtidig. Etter min erfaring så bytter jeg kamerahus MYE oftere enn jeg bytter objektiver, de med god kvalitet synker ikke i pris på samme måte som kamerahusene - disse raser fremover i utvikling og om 2-3 år så vil kamerahusene være dobbelt så bra som de vi har idag til lavere pris. Forhåpentligvis så vil canon beholde sin EF-mount slik at vi i mange år fremover kan bruke objektivene vi har samlet opp.

Jeg husker når den sølvgrå EOS 300D kom, i slutten av 2003. tror det var 6.3megapixel, 2.5 bilder i sekundet og langt ifra noe videofunksjon. Dette kostet godt over 10 000 da jeg kjøpte det.

Jeg personlig, og jeg undestreker at dette er et personlig valg, kjøper kun EF og ikke EF-S objektiver.
    Dette er fordi jeg allerede har 35mm bildesensor og de fleste ef-s objektivene er ikke bra på et slikt kamera. Rettere sagt så skal ikke EF-S brukes på FF overhode (du risikerer å knekke speilet).
    Men noen modifiserer og/eller tar risikoen likevel. Dersom man har ambisjoner om å lage en amatørfilm, som ligner mest mulig på nettopp film - så er jeg en av dem som mener at dybdeskarpheten man oppnår med 35mm gir en helt unik film-effekt.

Uansett, så er poenget mitt er at man burde legge mer i objektiver og stativer enn selve kamerahuset idag.

17. Domino

Domino Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    550D gir mye for pengene. Ingen tvil om det. Hvis vi ser bort ifra fotoegenskapene, og hastigheten til 7D på det området (det er jo tross alt et fotoapparat) + fokusegenskapene. Så vil jeg påstå at 7D likevel ikke blir "utklassert" av den grunn at det er mye mer robust og værtett. Dette er alfa omega for meg, og på det området utklasserer 7D både 5D mk2 og 550D. Hvis jeg personlig skal ha 550D så blir det for å ha et 3. kamera som backup. Men trådstarter beskriver at han skal bruke det både som fotoapparat, og til å filme med. 7D er et _potensielt_ mye bedre kamera dersom du trenger;

- Raskere bildeserier i fotomodus (550D klarer 3.7bilder i sekundet, 7D klarer 8!)
    - Betydelig bedre autofokus, en av canons hittil beste på det området. 7D har 19punkters cross-type autofokus mens 550D har 9 punkter. Enkelt sagt vinner 7D lett her
    - 7D har også innebygget støtte for trådløs blitz, et stort pluss for mange
    - Mer solid bygget, tåler vær og vind bedre! Du kan ta bilder ute i pøsende regn uten problemer med 7D så lenge objektivet også er værtett.

Så det hele kommer an på hvor stort budsjett du har, og det er ikke et enkelt og definitivt svar på hva som gir mest for pengene hvis du tar fotodelen i betraktning.
    Det er en vurdering du må ta selv. En ting som er klart, er at alle kamera som blir omtalt her gir fantastisk mye for pengene!

PS: Folkens, hvis dere spiller inn i 50p (pal) for senere å kjøre det i slow motion, så er det enda finere å benytte ntsc 60p. Når man uansett bare skal spille av filmen i et annet tempo som ødelegger tidsperskeptivet, så er det samme om man gjør dette fra 60p til 30, 25 eller 24 og også samme om man gjør det fra 50 til 30, 25 eller 24. Det er først når man skal konvertere framerate uten å miste tidsperspektivet at man får problemer matematisk sett dersom man gjør konverteringer som ikke lar seg dele på 2.

Sist redigert: 14 Jun 2010

Del denne siden