spesial effekter

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av spawn, 31 Okt 2003.

1. spawn

spawn Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    hvis noen trenger hjelp til amatør-spesial effekter, spør meg!
    jeg kan ikke mye, men deler gjerne det jeg kan.
    kan blandt annet:
    lage lightsabre effect
    om greenscreen-bruk
    lage skuddflammer
    lage biler, romskip, o.s.v i 3d program
    så spør!

2. Chandler

Chandler Administrator

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    For å pirke og korrigere litt:

spawn kan selvfølgelig da hjelpe til med amatør-visuelle-effekter og ikke amatør-spesial-effekter.

8)

3. Extreme_Studios

Extreme_Studios Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er det mulig å lage en bil i et 3D program og så sette det inn i Studio DV 8?

Eller, hvilket program trenger du? Jeg har Studio DV8 og Pinnacle Edition 5! ( + en del Addons)

4. Tom

Tom Administrator
    Forumleder

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    135
    Litt sent svar kanskje...
    Men mener det er flere måter å gjøre dette på.

Det første du trenger er hvertfall ett 3d program for å lage bilen i.
    Disse programmene er ofte svært dyre.

En SVÆRT enkel måte å gjøre det på etterpå er å "rendre" bilen og de bevegelsene du ønsker mot en blå/grønn bakgrunn i 3d programmet (greenscreen).

Så kan du importere det i eks. Premiere (har ikke vært så mye borti Studio DV8, men går sikkert der også) og velge at den "grønne" bakgrunnen skal være filmen din (der du vil bilen skal vises).

Vet det også går ann å gjøre mye av dette i bare 3D studio Max også... Pluss masse mer avanserte ting.

5. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tom har utvilsomt rett i at 3D-programmer gjerne er svært dyre, men hvis man titter på hva som følger med som vedlegg til utenlandske datablader, kan man få tak i forrige versjon av svært mange programmer for prisen av bladet, og da er det ikke så dyrt lenger, kun rundt 150 kr. For de færreste - om overhodet noen - trenger aller nyeste versjon av et 3D-program. Har man en smule talent kan man få til det man vil også med fjorårets versjon (og har man ikke talent, får man neppe til noe med nyeste versjon heller!).
    F.eks. kom bladet 3D World i desember med Realsoft 3D v. 4.2, (nyeste er 4.5) som ser ut til å takle det meste en amatør kan trenge av 3D. (Nå har jeg ikke testet det selv, men demobilder og animasjoner ser meget lovende ut.)
    En bil er ikke av det enkleste man kan lage i et 3D-program hvis man er ny i faget. Så hvis man ikke får det til, kan man på nettsteder som http://www.3dcafe.com finne drøssevis av ferdiglagde 3D-modeller av såvel kjente bilmerker som alt mulig annet.

6. Chandler

Chandler Administrator

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Når det gjelder 3D programmer så finnes det gratisversjoner (dog noe begrensede eller med vannmerker) av både 3D Studio Max (GMax) og Maya (Maya Personal Learning Edition). Det finnes også et komplett 3D program som heter Blender som er helt gratis og kan lastes ned herfra: LINK.
    Når du rendrer objekter i et 3D program og skal sette de over video så ikke baser deg på at du rendrer til grønn/blå bakgrunn og keyer ut denne i videoprogrammet etterpå. Rendre derimot ut en alpha-kanal i tillegg, da denne inneholder informasjon om hvor 3D bildet skal være gjennomsiktig og ikke.

7. Sigge

Sigge Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    3d program "gratis"...

Hei, Hei!
    Jeg har et 3d program som du kan få ''Gratis''. :D
    Men programmet er laget for spill og slikt, men dette er det eneste billige jeg fant.
    Du kan lage biler og slikt ja men det tar alltid litt tid å lære... :wink:
    Programmet finnes på: www.milkshape3d.com
    En siste ting, husk her er det mest teksturene som teller!
    Så gjør muse-tegne-hånden klar! :D
    Og at selfølgelig, du må laste ned trial versionen og finne en serial på en eller annen side, husker ikke men kommer litt senere med den :)

Del denne siden