Stabilize Motion i AE7.0 Pro

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av Snikende_Ullteppe, 8 Sep 2006.

1. Snikende_Ullteppe

Snikende_Ullteppe Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Heisann!

Har skutt noen panorerende utendørsscener som ble litt vel shaky, hvordan bruker jeg AE til å stabiliserer dem? Vet hvordan man bruker Motion Tracker og Stabilizer, men da greier jeg bare å stabilisere klipp som er ment å være stille. Disse klippene beveger seg! Noen som vet hvordan man gjør dette?

Takker for alle svar,
    -Ullteppe

2. Snikende_Ullteppe

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  3. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Når du har brukt Motion Tracker, har den etterlatt flere tidspunkter. Dersom du ønsker at videoen skal stå stille, bør du kopiere de punktene over til Transform -> Position på videoklippet du ønsker å stå stille.

4. Snikende_Ullteppe

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ahh, ok! Takker for svar, den der har irritert meg lenge nå! :p

5. Snikende_Ullteppe

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Oops, gikk vist litt fort i svingene her, prøvd å prøvd ganske lenge nå uten å få det til, kanskje fordi jeg misforstod litt det du sa... :oops:

Vel uansett, det jeg ville frem til var at klippene panorer f. eks til høyre, men de rister litt, og vil gjerne fjerne ristingen, men beholde bevegelsen. Håper du skjønte litt bedre nå. :) Tror jeg er nødt til å legge inn noen keyframes på "Feature Center" til Trackern, men får det ikke til :?

6. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Allright - jeg prøver igjen. Starter After Effects 7.0 nå, og skal gjøre punkt til punkt.

Høyreklikk og velg Track Motion på den videoen du ønsker å stabilisere, så kommer det opp videoen i et eget vindu og et vindu, Tracker Controls.

Det står Track Point 1 på det videovinduet. Flytt gjerne punktet til et bestemt sted i videoen. Helst et sted som er mest "kontrast" og lett for programmet å fange punktene. Firkantet rundt punktet kan utvides eller minimeres (det er bare et søkeområde som søker etter punkt for hver frame).

Nå velger jeg feks det venstre øyet til personen på videoen. Og på Analyse: trykker jeg på den første knappen til høyre. Som viser frame for frame hver gang jeg trykker.

Hver gang du trykker på knappen, har den etterlatt spor etter seg. Sporet kan du finne under klippet på Timeline. Åpne dens egenskaper, så finner du Motion Trackers. Velg Tracker1 -> Track Point 1. Dermed finner du Feature Center med sporet etter seg.

Trykk på Feature Center og kopiere den (bruk Ctrl + C) og gå til Transform (som ligger under videoens egenskaper). Lim inn sporet på Anchor Point (Ctrl + V).

Og nå følger videoen etter sporet. Videoen er stabilisert etter det venstre øyet ;) Men det fører til at videoen kan komme ut av Compositionen din. For å unngå det må du dessverre ofre kvalitetet på videoen. Du må øke Scale hvor det er nok til å unngå at vi ser videoen faller ut. Men det er ditt valg det.

Her er mitt gamle resultat som jeg prøvde ut for et par år siden: http://www.trianglestudio.net/diverse/eye_steady.mov

Forresten - jeg valgte å stabilisere øyet, men ønsker du at videoen skal stå i "ro", bør du stabilisere bakgrunnen. Dvs. velg et punkt på bakgrunnen istedet for øyet ;)

edit:
    Glemte å si at du kan ikke se forandringen ved å se på videovinduet til videoen. Du må gå tilbake til Composition-videovinduet for å se resultatet etter du har limt inn sporet på Anchor Point.

Og bruk Position til å flytte på videoen slik at den står på riktig plass. Du kan også bruke den til å få videoen til å flyte bedre hvis du ønsker det istedet for å stå bomfast.

edit2: Har forvekslet med Anchor Point og Position - har rettet opp posten min.

edit3: skal snart ut - så kan jeg ikke svare før etter natten.

7. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Når du skal stabilisere panoreringer må du bruke flere trackere ettersom tracking punktene fosvinner ut av bildet eller kanskje blir mindre tydelig osv. I tillegg så er det best å bare stabilisere i retningen panoreringen går. Jeg regner med at det er horisontal panorering og da tracker man og stabiliserer i y retningen i After Effects. Altså fjerner den vertikale shaken. Ellers er det utrolig vanskelig å få en "smooth" panorering i post, men man kan få vekk shaker. Hvis man skal ha smooth panorering i post production må en i tillegg til tracking og stabilisering begynne å tukle med time remapping og slike ting.

Stikk heller på lokale tv stasjonen og lån ett profft stativ i en dag og gjør det om igjen. Du sparer helt sikkert tid på å sette opp scenen på ny og gjøre en re-shoot enn å sitte å arge deg over ett klipp i flere dager. Eneste som er kjipt er å fortelle folk at du har driti på draget og at de må stille opp på ny igjen :p Men det skjer hele tiden og er helt normalt i video produksjoner. Skal det være så skal det være

8. Snikende_Ullteppe

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Beklgaer for sent svar her, glemte at jeg hadde postet dette... :p

Tusen takk for hjelpen Mel, kjempehyggelig at du kunne hjelpe! :D Nå skal det bli andre boller...

Btw GeEzah, scenen er ganske vanskelig å få til med stativ óg, for det er ikke bare at det panorerer, men også at hele kameraet flytter på seg. Men hvis bare Frifond kunne donert nok penger til en skikkelig steadycam så hadde problemet vært løst... :p Prøve på det neste år...

9. Optisoft

Optisoft Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
  10. Moen.jr

Moen.jr Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette er jo en gammel topic, men ser at den forstatt er aktiv, så jeg valgte å gjøre et forsøk på denne "tutorialen".
    Jeg gjorde nøyaktig det samme som er skrevet over, og fikk dette resultatet:

http://www.myfilehut.com/userfiles/217033/AE_Stabelisering_Trapp.mov

Dessverre har jeg ikke noen før og etter bilder, men jeg går jo opp og ned en trapp, så med logikk vil dere skjønne at uten stabiliseringen i AE ville dette klippet vært rimelig shaky (noe det forholdsvis var)

Konklusjon: Hvorfor ha steadicam når en har geniale programmer som After Effects?

11. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sånn at en slipper masse etterarbeid. OG det finnes situasjoner der AE/Shake etc andre postproduction-programmer ikke klarer å svelge unna for alt som skjer, og gir noen rare resultater du neppe vil ha.

Først som sist, er steadicam greit å bruke om du uansett skal ha stødige bilder.

12. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, og du taper en del bildekvalitet om du forstørrer bildet for å "stabilere" det. Det gjør alle steadycam-programmene også. Med ekte steadycam under innspillingen, taper du ingen bildekvalitet. Sier bare det fordi mange her syns at bildekvalitet er viktig ;)

edit: Å "fake" steadycam, bør være nødløsning. Dersom du ikke har råd til steadycam, eller ikke kan bruke til scenen (feks trang gang) eller noe hindring som helst.

Forresten, du gjorde bra jobb med videoen.

13. Moen.jr

Moen.jr Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jaja, sant nok! Noe av grunnen til at jeg mista bildekvalitet var at jeg renderte ut i Quicktime(.mov) 320x240. Det jeg ville med stabiliseringa var å vise at det faktisk går ann å stabilisere bildene sine ved hjelp av programvare. Faktum er at bildene blir utrolig mye bedre med et steadicam, men ikke alle har tilgang til et steadicam.

Edit:

Jeg er enig med deg der, at "fake" steadicam bør være en nødløsning. Takk for feedback ;)

Del denne siden