Starte enkeltmannsforetak

En tråd i 'Generelt' startet av MonoProd, 22 Mai 2012.

1. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Halla!
    Jeg er 18 år og går andre året på medier og kommunikasjon.
    I år hadde vi ungdoms bedrift som program-fag og jeg var med i en bedrift som solgte tjenester innenfor film.
    Det gikk utrolig bra, vi tjente en del og så at det var lett å få jobber da vi måtte takke nei til mye.

Har tenkt å starte opp som frilanser nå og lurte på om noen med erfaring vil dele noen tips?
    Hva burde jeg hete? burde jeg bruke mitt eget navn f.eks. olanordmann videographer, eller mer et firmanavn som f.eks. "blablabla media"?
    Hvor mye burde jeg ta betalt for ting? ta betalt per time, per dag, eller per oppdrag?
    Burde jeg lage hjemmeside med .com eller .no domene?

og hvis det er noen andre ting jeg bør tenke på er jeg veldig takknemlig for det.

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Starte enkeltmannsforetak

Først og fremst bør du ta turen innom bedin.no og lese om det å starte opp enkeltpersonforetak (enk).

Angående hva du skal ta deg betalt, må du først finne ut hvilke utgifter du har. Som freelancer er det litt annerledes enn om du hadde vært arbeidsgiver naturligvis. Husleie, strøm, internett, telefon, mat, oppgradering av maskinvare, oppgradering av software etc. - ting du trenger for å få bedriften til å gå rundt.

Når du har summen av utgifter pr. måned kan du begynne å regne på hvor mye tid du ønsker, eller kan bruke på å jobbe. Og deretter finner du ut hvor mye du skal ta deg betalt. Pluss på litt ekstra, for freelance-livet er tøft. Du må ha litt ekstra å rutte med. Èn mnd. kan det hende du må takke nei til jobber og har knapt nok tid til å gjøre de du får - neste mnd. kan du ha noe å gjøre bare to-tre dager.

Selve prisgiving og hva kunder er med på å betale en evig kamp. Sånn er det alltid. Jeg vil anbefale at du er fleksibel, og bruker det som et salgsargument. Sett deg en timepris og en dagspris som du bruker internt. Denne bruker du som veiledende pris når du er i kontakt med kunde. Dersom kunden er mer komfortabel med en pakke-pris er det jo fint - da har du en forutsigbar inntekt. Men regn med at det kommer til å gå noen timer over tids-budsjettet - det dukker alltid opp noe som må justeres og endres i siste liten. Jeg har aldri vært borti et prosjekt som går perfekt uten noen så humper i veien.

Om du skal ha en nettside, ville jeg gått for .no domene. Å ha en god nettside er så godt som "gratis" reklame, dersom du er flink med å spre adressen til folk.

3. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

tusen takk for svar!

hva med navn da?

4. kristians

kristians Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Enig med hva Ola sier.
    Når det gjelder navn så må du huske på at enkeltpersonforetak må inneholde etternavnet ditt. Så om du ønsker et firmanavn vil det bli f.eks. "Monoprod Media Hansen".

5. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Når det gjelder enk. skal du - etter det jeg både forstod etter å ha lest, og praktiserte - registrere foretaket i Brønnøysundregisteret med hele eller deler av navnet ditt.

Men du kan markedsføre deg som f.eks. MonoProd Media.

6. Gabriel

Gabriel Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Hi
    If extension .com will be occupied for your name You can also use extension ".pro".
    I don't know how it looks like in Norway but when I was opening my 1-man firm, I had to put my full name into the firm name.
    But You can use short form (for example: BigPictures John Doe -> Big Pictures). Full company name is required only on the invoices and offices papers
    Cheers.

Sist redigert: 29 Mai 2012

Del denne siden