Stativ hjelp

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av MonoProd, 2 Des 2012.

1. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Her er greia, enkelt og greit.

Skal ha et stativ og stativ hode (kan god kjøpes hver for seg)

Skal brukes til å filme ski, altså må kunne pane og tilte smooth i relativt stor fart.
    Bruker Canon 7D
    budsjett 3000 ish

noen tips?
    setter stor pris på begrunnelse da jeg ikke kan mye om stativer

2. stiaand

stiaand Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Stativ hjelp

Jeg filmer også med Canon EOS 7D, og jeg har kjøpt meg et Induro AT114-stativ med Manfrotto videohode. Anbefales virkelig. God kvalitet og stabil panorering.
    Stativ: Induro Alum. 8M Stativ AT114. Hode: Manfrotto Videohode 128RC. Hadde jeg skulle kjøpt det i dag hadde jeg derimot gått for dette hodet: Manfrotto Videohode 701HDV.

Uansett hvor bra dette stativet er så vil det alltid være bedre å kjøpe et dedikert videostativ. Har brukt Libec LX5 M endel, men dog med XDCam, ikke DSLR, og det er absolutt å anbefale. Stativet er mye tyngre, som gir deg mye større stabilitet, men som igjen gjør det tyngre å få med seg hvis du f.eks. skal filme til fjells (har selv klatret 900 høydemeter med Libec-stativ på ryggen - det var ingen lett jobb!). Men skal du til fjells for å filme, så er det uansett å foretrekke å ha et tyngre stativ, da det minimerer sjansen for at stativet tipper, blir blåst over ende av vind etc. Du må nok dessverre over 4000 for å få tak i et sånt stativ.

3. MadsA

MadsA Citizen

4. Ingarrefilm

Ingarrefilm Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
  5. stiaand

stiaand Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
  6. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Takk for svar, sett litt rundt og tror jeg går for dette hodet: Manfrotto Hode Video 701HDV
    Litt usikker på selve stativet enda, eneste jeg vet er at jeg skal ha med doble bein som benrostativet madsa linka til her.

7. MadsA

MadsA Citizen

Doble ben er ikke nødvendig hvis du filmer med DSLR, men den pakken jeg linket til fungerer ganske bra. Det funker fett med noen gode aluminiums ben eller karbon. Hvis du først skal ha doble legger ville jeg gått for et hode med kule. Dette er utrolig hendig, du bare smeller opp bena der du skal filme og levler hodet i vater. Uten kulehode må man jo drive å styre med leggene og sånt for å få stativet rett.

8. Ole Jørgen Gården

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Det stativet med enkle bein ovenfor her kan jo også brukes om du skal ha noen "running shots". jeg vet ikke hva du har tenkt å bruke filmen til, men min mening er i allefall at det ser mye tøffere ut om man følger etter han som kjører , i stedet for at man står i ro. men kanskje en blanding av begge deler er tingen? =)

9. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

har flycam for runing shots, trenger stativet til tele shots :)

10. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  11. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

ingen som vet hvilket av de to hodene som er best?

Del denne siden