synkronisere lyd med bildet

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Pacific_Leon, 24 Jun 2004.

1. Pacific_Leon

Pacific_Leon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    har 2 dv kamera og skal lage en scene hvor to snakker med hverandre, hvordan kan eg synkronisere lyden med bildet når eg veksler mellom 2 kameravinkler?

er det her sånn koding av tapen kommer inn?

er dette 2 veldig dumme spørsmål? :oops:

2. Freddern

Freddern Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    mener du at du skal ha 2 bilder samtidig og lyden ska være syknronisert??? da filmer dere først fra 2 vinkler med 2 kamerar samtidig også tar du og legger klippene over hverandre og bruker motion slik at bildene blir små slik at du kan se begge bildene samtidig også tar du et av klippene fra hvilket kamera du vil også tar du og høyrer klikker på den også tar du unlink audio from movie eller hvadet het også legger du lyden under også funker d.. jeg kan se om jg kan prøve for deg...

3. JAG

JAG Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Ta opp scenen med begge kameraer samtidig. La ett av kameraene ta opp lyden du skal bruke på filmen, men sørg for at det andre kameraet også tar opp noe lyd.

Her kommer cluet:
    Bruk en "smekker" som du har sett profesjonelle folk bruker når de lager film, du vet, den saken de setter foran kameraet og smekker til så det blir et høyt og raskt smell. Begge kameraer vil ta opp den lyden. Når du så skal synkronisere bildene fra begge kameraene leter du bare opp lyden fra smekker'n og plasserer bildene over hverandre slik at smekker lyden fra begge kameraene ligger rett over hverandre. Prøv å synkronisere ved å se lydbølgene på skjermen for hvert videobilde. Da kan du få en nøyaktig synkronisering, men det krever et raskt smell - klapping med hendene kan være for tregt.

Hvis du skal bruke flere kameraer og lydkilder gjelder samme fremgangsmåte.

Du trenger ingen ordentlig smekker. Det er nok med noe som lager en høy og rask lyd. Du kan for eksempel klappe to større steiner sammen, eller bare klappe med hendene. Og gjør det foran kamera, da er det lettere å finne stedet hvor du skal synkronisere når du spoler frem og tilbake i klippene dine.

Per Eivind

4. kjetilr

kjetilr Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    <Offtopic>
    Hehehe, jeg greide å lese "snekker" i stedet for "smekker" gjennom hele posten din og skjønte ingenting!
    </Offtopic>

5. Pacific_Leon

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    oki ska prøve :)

men hvordan gjør de det i profesjonell filmskaping?

der skifter jo de kameravinkler i hytt og pine..

6. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    .... jeg trur kanskje de gjorde det akuratt osm han beskrev nå.
    selv om det har bedre måter å ta opp lyden med, trur neppe de bruker kameraet til å ta opp hovedlyden med.

7. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    i større filmer bruker de smekker(eller en klapper som det heter ;)) akkurat som forklart ovenfor. de bruker vel nesten bare lydbom såvidt jeg vet(bortsett fra sånne program som "u" osv). du har kanskje sett det står scene 245, tagning 4 eller hva det nå er på klapperen? sånn holder de orden på hva som hører til hvor.

(hvis jeg ikke husker feil klappet de i hendene istedenfor å ha med klapper i villmark)

8. Pacific_Leon

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ok, eg har lurt lenge på det der :?

eg har jo ofte sett en kar som holder en lang stang med mikrofon i enden over en gjeng son står og snakker, og så lyden blir uavhengig av kamera vinklene..

men hvor går ledningen fra mikrofonen hen...inn i en egen opptaker hvor alt er kodet, slik at det bare er å samstemme kodingen fra filmingen?

i mange behind the scenes på dvd`er ser vi ofte råmateriale hvor øverste del av skjermen er dekket med diverse tall..

men eg synes det e litt rart at de e mange profesjonelle ifølge dere som bruker "smekkeren" til å synkronisere lyden...

det høres litt : olaf: "e lyden synkronisert no"?
    thorleif:" jau da e godt nok du" aktig ut.... visst dere skjønner :roll:

9. Chandler

Chandler Administrator

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Stort sett inn i en DAT-opptaker

Dette er timecode-en på filmen som blant annet brukes til å fortelle hvor man ønsker et kutt under klippingen.

Ikke rart i det hele tatt. Alle filmer tar lyden opp separat og da bruker de klapperen for å synkronisere lyden. Dette er helt naturlig og alle gjør det. En slik klapper brukes også for å vise hvilken scene og tagning du filmer. Dette sies også høyt og tydelig under innspillingen slik at man enkelt kan finne ut hvilket filmklipp et lydklipp hører til.

10. Pacific_Leon

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ok, lest og forstått :)

takk for svar alle sammen !! :D

Del denne siden