Synopsis og treatment

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av tgnedal, 11 Okt 2009.

1. tgnedal

tgnedal Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Har idèen i hodet, så nå skal jeg begynne på synopsiset, men hvordan skrive et synopsis? Noen tekniske regler her? Hvor langt, etc.

Etter det kommer jeg til å ta tak på treatment-prosessen. Hvilke regler er det å følge her? Hvor langt, etc.?

Et synopsis - ingen dialog, kort oppsummering av plotet, èn til to sider.

Et treatment - ingen dialog, delt opp i scener og akter, detaljert beskrivelse, ca. 30 sider.

Stemmer dette?

Noen linker til div synopsis og treatments?

Er veldig opptatt av å gjøre manusutviklingsprosessen grundig. Jeg tror det funker best for meg å ha alt klart, før jeg tar fatt på det faktiske manuset.

Sist redigert: 11 Okt 2009
  2. Oceanstudio

Oceanstudio Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Synopis er gjerne en A4 side, der du forteller historien din i kjappe trekk.

3. Arne Undheim

Arne Undheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Lengden på en synopsis varierer jo etter hvor lang filmen skal være. En kortfilm på 5 min trenger ikke to siders synopsis.

Tipset mitt ville være å bruke layouten til Imdb.
    Start med å skrive tittel og tagline. Deretter kan du skrive hvilken sjanger filmen er, og hva slags type(kortfilm/spillefilm) - hvor du skriver hvor lang du håper filmen skal bli.

Deretter skriver du en "plot outline", som kun er en linje om hva handlingen er. Så tar du denne linjen og gjør den om til et avsnitt, altså "pitch". Etter "pitchen" avslutter du med synopsis som går gjennom handlingen, enkelt og uten mye beskrivelse. En synopsis skal være for de som ikke skal lese hele manuset, og da må den skrives på en slik måte at alle kan forstå hva handlingen er og hvordan filmen skal vise handlingen. Man kan tenke seg til at sponsorer er målgruppen for synopsisen.

4. tgnedal

tgnedal Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Takker for svar.

Finner ikke denne layouten til IMDb, link?

5. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så kan du gjerne fortsette med step outline. Det er alltid kjekt å ha.

6. tgnedal

tgnedal Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hva er step outline?

Noen som har noen eksempler på et synopsis?

7. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "Step outline er å gjengi historien i et filmmanuskript scene for scene, med en kort beskrivelse av hva hver scene skal inneholde. Step outline er altså omrisset av historien med en liste over alle scenene som skribenten planlegger å bruke for å fortelle historien. Når en step outline er ferdig kan man starte med selve manusarbeidet. Dette er bare et utgangspunkt for det første utkastet til manus."
    - Wikipedia.org

8. Arne Undheim

Arne Undheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er ikke en spesiell side, men er et utdrag av informasjonen som står på imdb. Gjerne finn en film på imdb, og bruk denne som eksempel. Bare fyll ut disse punktene:

Filmtittel: The Prestige
    Tagline: A Friendship That Became a Rivalry.

Kort info
    Type: Spillefilm(ca 90 minutter)
    Sjanger: Action

Plot outline: En liten setning som tar for seg handlingen i en helhet.

Pitch: Et hel avsnitt som tar for seg handlingen til filmen, ikke nødvendigvis slik som den skal klippes. Gjerne beskriv kort hvem som er potagonisten og antagonisten i filmen - i tillegg kan man nevne om man har et større tema i filmen; som f.eks. "good vs evil".

Synopsis(kopiert fra The Prestige): "The Prestige" begins with shots of several dozen top hats mysteriously strewn about in the woods. (Remember them for later). Next Michael Caine's character, Cutter, explains the three parts of a magic trick while performing a disappearing bird trick for a little girl. First, there's "The Pledge," where the magician shows you something ordinary, like a bird. Then, there's "The Turn," where he does something extraordinary, like make the bird disappear. But this isn't enough. There always has to be a third act, "The Prestige," where you have a twist, and bring the bird back, before the audience will clap.

Immediately following this, we see Robert "The Great Danton" Angier (Hugh Jackman) attempting a transporting trick that involves walking under a giant electrical machine with a Tesla-coil (go look it up) and then disappearing under a trapdoor. Except that he falls straight into a giant tank of water that has been placed under the stage, and is automatically locked inside. A man in the audience, who we shortly learn is fellow magician Alfred "The Professor" Borden (Christian Bale), forces his way beneath the stage in time to see Angier drown.
    (Dette var mer et rent sammendrag, men håper du forstår litt av poenget med synopsis)

9. tgnedal

tgnedal Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Takk så meget!

Del denne siden