Tørris på scene?

En tråd i 'Spesial-effekter, rekvisita, sminke og kostymer' startet av Andreast, 24 Mar 2008.

1. Andreast

Andreast Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Kanskje ikke helt rette forumet å spørre om dette, men er det noen som vet hvilke sikkerhetsregler som gjelder ved bruk av tørris på scener? Da tenker jeg på til teater/revy og konserter?

Og hvordan blir dette egentlig gjort? er det via en standar røykmaskin, eller er det en helt egen type?

2. StianSvendsen

StianSvendsen Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er ingen spesielle regler for dette nei.
    Det er ikke pyroteknisk.

Men det er viktig å være forsiktig, det er veldig kaldt, og kan gi frostskader.

Tørris legger man vel bare i vann?
    Kanskje noen vifter til å blåse det utover?

3. bajazz

bajazz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Legg det i lunka vann, da holder det lengre. Det er best å kjøpe pakker med opphakka is hvis du skal spre røyken.

Bruk hansker det er -80c

4. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ved store mengder, vil fordampingen føre til vanndammer på scena. TEST dette før 'the real deal' :)

5. StianSvendsen

StianSvendsen Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dersom dere er på jakt etter vanlig røyk ville jeg brukt en vanlig røykmaskin. Det sparer dere for mye brydderier.

Men dersom dere vil ha tykk røyk som ligger langs bakken må dere nok bruke tørris.

6. Andreast

Andreast Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    røykmaskin bruker vi masse, men vi ville ha tørris-røyk til å skape litt "skummel" stevning på scenen.

7. Pyro-Pelle

Pyro-Pelle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Tørris er tøft, men man skal være forsiktig med det. Som nevnt er det veldig kaldt. Nå er det ikke så mye jeg kan om dette, men som lærling ved Nationaltheatret hører jeg mye rart. Da vi satte opp Reisen til Julestjernen rundt juletider nå, så kjøpte vi inn en røykmaskin som lager samme effekt som tørris, altså kald røyk som synker. Denne bruker CO2-flasker for å kjøle ned røyken, og slipper således også ut en del CO2 på scenen. En annen tekniker fortalte meg at også tørris utvikler CO2, og han fortalte om en hendelse på et annet teater hvor skuespillerne og danserne hadde stilt seg opp på scenen klar til 2. akt, hvor scenen skulle fylles med tørrisrøyk før teppet gikk opp. De kjørte på veldig mye, og da teppet gikk opp lå samtlige personer på scenen bevisstløse. (Alle våknet kort tid etter, og forestillingen ble ikke avlyst)

Vet ikke om dette er helt sant, men han påstod det. Så sjekk opp det med CO2 før du pøser på med tørrisrøyk.

Du kan også oppnå samme effekt med vanlig røyk, bare du kjøler den ned. Jeg har gjort det ved å lede røyken inn i en kasse som jeg monterte et kjølesystem i, og fylte med isbiter. Røyken passerte gjennom isen, og kom kald og fin ut på andre siden. -Da synker den. :idea:
    (Funker i 15-20 minutter, så trenger du nye isbiter)

8. Hallojs

Hallojs Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tørris er tross alt CO2 i fast form, så at den slipper ut CO2 er vel ingen overraskelse...

CO2 er også tyngere enn luft, så det i tillegg til at den er kald, gjør at den synker. CO2 er vel ikke akkurat det beste du puster inn, men så lenge man ikke legger seg på bakken i lang tid med røyken over hodet burde det gå bra...

9. Pyro-Pelle

Pyro-Pelle Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sv: Tørris på scene?

Ja, stemmer. Jeg rota litt. Altså, tørris er CO2 i fast form som Hallojs skriver.

Det som er farlig med å puste i tørrisrøyk er at det ikke er noe oksygen der. CO2'en fjerner oksygenet der røyken ligger. Så om du ligger på gulvet i et rom med tørrisrøyk, vil du svime av. Er du alene så du blir liggende og tørrisen fortsetter å utvikle røyk, blir du kvalt. Altså er det dødelig.

Mye tryggere er det å bruke en vanlig røykmaskin og kjøle ned røyken. Du må vurdere hvert enkelt tilfelle. Hvis du vil ha tung røyk som forsvinner fort, så bruker du tørris. Vil du ha tung røyk som blir værende en stund, så bruker du vanlig, nedkjølt røyk. Det er ikke mye nedkjøling som skal til, bare røyken er kaldere enn luften i rommet vil den synke. Jo kaldere den er i forhold, jo raskere synker den.

Del denne siden