The Screen-writer's Workbook

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av JAG, 9 Nov 2003.

1. JAG

JAG Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Når jeg endelig har klart å grave fram en god idé til en film, er det vanskelig å få historien til å henge sammen og flyte godt. Jeg var innom Norli bokhandel i Oslo for en måned siden og så 'The Screen-writer's Workbook' av Syd Field (ISBN 0-440-58225-3). Boka er fin på den måten at man ikke trenger å lese hele saken før du kan begynne på manuset.

Jeg har hatt en idé ganske lenge, men ikke klart å lage noe godt manus ut av det. Så satt jeg meg ned med boka og begynte med øvelsene den foreslår sammen med idéen min. Nå har jeg kommet én fjerdedel inn i boka og har definert akt I, II og III og to plotpoints. Allerede føler jeg at filmen (selv om det ikke er noen film ennå) har en god flyt.

Jeg anbefaler boken!
    Det går jo selvfølgelig å lage film på andre måter enn standardmåten, men standarden er jo der fordi den funker bra!

2. Tom

Tom Administrator
    Forumleder

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    135
    Høres bra ut !
    Og takk for tipset... :D
    Sikkert flere som har/har hatt samme problem.

3. OleM

OleM Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Hmm...

..hvor/hvilke bok-forretninger får man tak i denne boken da? Eller må den bestilles på nett? Eller enda bedre, hvor fikk DU tak i den, hva var navnet på bok-butikken? Moxnes, Bruns, etc..? Her I trondhjem, altså, selv om du sier Norli bokhandel i Oslo...så snakker vi om, eh, ja, her...rundt om-kring? :twisted:

4. JAG

JAG Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jeg vet ikke om noen bokhandel rundt Tronheim som har den. Jeg er sjelden i Trondheim. Men du kan gå på www.bokkilden.no og søke på ISBN nummeret. Der finner du boka til 172 kroner + frakt så klart.

Per Eivind

5. OleM

OleM Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Vel,

....Du prøvde ihvertfall...jeg skal nå se der, og se...hva jeg kan finne *knegge* :)

...ingenting ennå :roll:
    Vet lite om hvor det selges her i Trondhjem, eh? Vel, linken du ga kunne ikke hjelpe mye...før jeg søkte på forfatter-navn da, that is, til slutt - noe som du ikke foreslo, så intet av det du nevnte (bok-navn eller ISBN nummer) virket. Uansett..jeg fant den til slutt, halveis med din hjelp, og resten av sunn logikk på egen hånd...så takk, heh, antar jeg.

6. tomaten

tomaten Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Er den på engelsk?? 8O 8O

7. JAG

JAG Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Den er nok på engelsk, ja.

Per Eivind

8. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "videologi" av Finn Jacobsen er også GANSKE genial da...

isbn: 82-992516-0-5

Del denne siden