Thomas mal på å utvikle et manus- fra ide til ferdig script

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Thomas North, 29 Des 2005.

1. Thomas North

Thomas North Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Her er ca hvordan jeg jobber...

Du har 3 hovedmåter på hvordan du bygger opp manuset ditt:

1: PLOT (hva som skjer med karakterene og hva de må gjøre)
    2: STRUKTUR/ARKITEKTUR (Hvordan du bygger sammen scenene som tilsammen forteller historien)
    3: VOICES (De interessante karakterene som forteller historien til publikum via dialog, handlingene de gjør og hvordan de reagerer til eventene i plotet)

Uten plot har du ingen handling
    Uten Struktur faller byggverket sammen i et stort rot
    Uten interresante karakterer til å fortelle historien sovner publikum.

Så begynner jeg:

-Ide (Hva handler filmen om?)

-Så skriver jeg et synopsis på historien og jobber med dette( Hvem er hovedpersonene? Hva er hovedkonflikten? Hva er de viktigste vendepunktene?.

- Derretter Utvikler jeg karakterene og deres forhold til hverandre (skriver lange beskrivelser av dem og deres verdier. Så prøver jeg å gjøre de så forskjellige som mulig- ingen vil se en film hvor alle hovedpersonene er de samme). Når jeg har utviklet mit knippe med karakterer har jeg en liste med spørsmål som jeg spør alle sammen, og svarer som om jeg var den karakteren-Det er nå du virkelig blir kjent med de (hva husker karakteren best fra barndommen? Hva ville han gjort om han fant en lommebok på bakken? Hvordan oppfører han seg om han ser en vakker kvinne gå forbi? osv...)

- Så går jeg tilbake til synopsiset og skriver om, og fyller inn dette (synopsis kan være fra en kvart side(korfilm) til litt over en side (lanfilm)

- Nå begynner jeg på noe de kaller Treatment i Hollywood. På en langfilm ligger denne på vanligvis 20-30 sider for en langfilm. Her skriver du opp scene for scene, og oppsumerer kort hva som skjer i hver scene, INGEN DIALOG. Treatmentet deler jeg personlig opp i 3 akter (Akt 1: Side 1-30 AKT 2: side 30-90 og AKT 3: side 90-120) Dette er for et 2 timers manus (120 sider=120 minutter). Første vendepunkt ser jeg komme etter 1ste akt(side 30), så andre vendepunkt etter 2ndre akt(side 90).

-NÅ kan du begynne med post it lapper. Nå har du skrevet ned alle scenene som binder sammen historien, så kan du skrive ned alle scenene på post it lapper og flytte de rundt for å prøve ut historien og evt føcke med timelinene (quentin tarantino style).

-Når du så er fornøyd med scenene og strukturen så begynner du å bli klar for å skrive manuset (JA; det stemmer: jeg har ikke skrevet en eneste liten bit av det faktiske manuset enda!!!)

- Nå begynner jeg på manuset, med dialog og actionbeskrivelse. For nå er jeg trygg på strukturen og kjent med karakterene.

-Etter å ha fullført et første utkast begynner jeg på re-writingen. Dette tar som regel like lang tid som å skrive det første utkastet. Ja; det stemmer du er IKKE i mål når du har skrevet første utkast!(et SFD som læreren min kaller det=Shitty First Draft) Manuset trengs å poleres i det uendelige før du har et 'ferdig' manus. Du går over alle scenene; hva er den scenens formål? klarer den å formidle det formålet? En scene har kun 2 grunner for å være i manuset ditt: 1: utvikle karakter 2: pushe historien videre. (i alle gode manus har nesten hver eneste scene begge disse kvaliteter)

Ellers: Aldri begynn å skriv et manus før du vet hvor du skal. Dette er den mest vanlige grunnen til at folk gir opp etter 20 sider, de prøver å finne på scenene mens de skriver scriptet. Det finnes ikke mange suksessfulle manusskribenter som ikke lager treatment FØR de begynner å skrive manuset.

-Sørg for å jobbe hardt med å utvikle karakterene dine! Mangler du karakter utvikling, og kjenner ikke karakterene i manuset sitt, og vet ikke hva slags valg den spesielle karakteren gjør blir hele manuset en stor suppe og umulig å forstå. Hver gang karakteren din åpner kjeften sin sier han noe om seg selv, og det er ikke bare gjennom dialog publikum danner seg et intrykk av karakteren- det er også hovedsakelig gjennom handling, og hvilke valg den gjør, store eller små!

Nå er det sent og jeg orker ikke å skrive mer... Lykke til folkens, skal utdype mer om struktur i en senere post:)

Admin edit:
    Denne guiden ble skrevet av Thomas Nordseth-Tiller (aka Thomas North) den 29. desember 2005. Thomas ble spesielt godt kjent for å stå bak manuset til den norske spillefilmen "Max Manus". Thomas døde i mai 2009, etter kort sykeleie som følge av en alvorlig kreftsykdom. Thomas ble bare 28 år gammel. Han er dypt savnet.

Sist redigert av en moderator: 22 Aug 2009
  2. Kim Lopez

Kim Lopez Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Flott tiltak dette Tom!

Thomas var en virkelig bra person å jobbe sammen med, og vi hadde det mye morro under innspillingen av Max, men ikke minst at vi ofte diskuterte egne prosjekter!
    Thomas var og er en stor innspirasjon for meg! og vil alltid være det!

3. uugh

uugh Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Practical Explanation ( For Example ) :- `1st of all can you tell me every single seconds detail from that time when you born ?? ( i need every seconds detail ?? that what- what you have thought and done on every single second )

can you tell me every single detail of your `1 cheapest Minute Or your whole hour, day, week, month, year or your whole life ??

if you are not able to tell me about this life then what proof do you have that you didn't forget your past ? and that you will not forget this present life in the future ?

that is Fact that Supreme Lord Krishna exists but we posses no such intelligence to understand him.
    there is also next life. and i already proved you that no scientist, no politician, no so-called intelligent man in this world is able to understand this Truth. cuz they are imagining. and you cannot imagine what is god, who is god, what is after life etc.
    _______
    for example :Your father existed before your birth. you cannot say that before your birth your father don,t exists.

So you have to ask from mother, "Who is my father?" And if she says, "This gentleman is your father," then it is all right. It is easy.
    Otherwise, if you makes research, "Who is my father?" go on searching for life; you'll never find your father.

( now maybe...maybe you will say that i will search my father from D.N.A, or i will prove it by photo's, or many other thing's which i will get from my mother and prove it that who is my Real father.{ So you have to believe the authority. who is that authority ? she is your mother. you cannot claim of any photo's, D.N.A or many other things without authority ( or ur mother ).

if you will show D.N.A, photo's, and many other proofs from other women then your mother. then what is use of those proofs ??} )

same you have to follow real authority. "Whatever You have spoken, I accept it," Then there is no difficulty. And You are accepted by Devala, Narada, Vyasa, and You are speaking Yourself, and later on, all the acaryas have accepted. Then I'll follow.
    I'll have to follow great personalities. The same reason mother says, this gentleman is my father. That's all. Finish business. Where is the necessity of making research? All authorities accept Krsna, the Supreme Personality of Godhead. You accept it; then your searching after God is finished.

Why should you waste your time?
    _______
    all that is you need is to hear from authority ( same like mother ). and i heard this truth from authority " Srila Prabhupada " he is my spiritual master.
    im not talking these all things from my own.

in this world no `1 can be Peace full. this is all along Fact.

cuz we all are suffering in this world 4 Problems which are Disease, Old age, Death, and Birth after Birth.

tell me are you really happy ?? you can,t be happy if you will ignore these 4 main problem. then still you will be Forced by Nature.

if you really want to be happy then follow these 6 Things which are No illicit sex, No gambling, No drugs ( No tea & coffee ), No meat-eating ( No onion & garlic's )

5th thing is whatever you eat `1st offer it to Supreme Lord Krishna. ( if you know it what is Guru parama-para then offer them food not direct Supreme Lord Krishna )

and 6th " Main Thing " is you have to Chant " hare krishna hare krishna krishna krishna hare hare hare rama hare rama rama rama hare hare ".
    If your not able to follow these 4 things no illicit sex, no gambling, no drugs, no meat-eating then don,t worry but chanting of this holy name ( Hare Krishna Maha-Mantra ) is very-very and very important.

Chant " hare krishna hare krishna krishna krishna hare hare hare rama hare rama rama rama hare hare " and be happy.

if you still don,t believe on me then chant any other name for 5 Min's and chant this holy name for 5 Min's and you will see effect. i promise you it works And chanting at least 16 rounds ( each round of 108 beads ) of the Hare Krishna maha-mantra daily.
    Here is no Question of Holy Books quotes, Personal Experiences, Faith or Belief. i accept that Sometimes Faith is also Blind. Here is already Practical explanation which already proved that every`1 else in this world is nothing more then Busy Foolish and totally idiot.
    every `1 is already Blind in this world and if you will follow another Blind then you both will fall in hole. so try to follow that person who have Spiritual Eyes who can Guide you on Actual Right Path. ( my Authority & Guide is my Spiritual Master " Srila Prabhupada " )
    read it complete. ( i promise only readers of this book that they { he/she } will get every single answer which they want to know about why im in this material world, who im, what will happen after this life, what is best thing which will make Human Life Perfect, and what is perfection of Human Life. ) purpose of human life is not to live like animal cuz every`1 at present time doing 4 thing which are sleeping, eating, sex & fear. purpose of human life is to become freed from Birth after birth, Old Age, Disease, and Death.

Del denne siden