Tillatelse til å filme

En tråd i 'Generelt' startet av mjaorh, 22 Feb 2013.

1. mjaorh

mjaorh Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei, holder på med en liten filmproduksjon hvor en av scene skal filmes på en gate i Oslo. Er det slik at jeg trenger tillatelse til å filme på fortauet i denne gaten når det er på et fortau som ligger inntil inngangsdørene til en boligblokk? Er det noe regler på dette. Hvem skal jeg isåfall kontakte når det gjelder tillatelse til å filme på slike steder, er det politiet eller er de som eier blokka, siden selve fortauet er vell offentlig. Tips?

2. vttv

vttv Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sv: Tillatelse til å filme

Først og fremst så må du finne ut hvem som eier stedet/fortauet. Stort sett er jo fortau offentlige, men om det er rett utenfor blokka så kan det jo være at det ligger på tomten til borettslaget.

Om det er offentlig sted så trenger du i utgangspunktet ikke tillatelse så lenge det bare er snakk om et let-team eller lignende som ikke hindrer trafikk/ferdsel for andre, for privat grunn må dere jo ha tillatelse til å oppholde dere der, uavengig av om dere filmer eller ikke.

Det som er greit å være obs på er at selv om dere har/ikke trenger tillatelse til å gjøre opptak et sted så må dere fremdeles ha tillatelse til å bruke opptak der man kan kjenne igjen andre mennesker. Dette er normalt ikke et problem for folk som passerer i bakgrunnen. Nå vet ikke jeg hva slags opptak det er snakk om; i mange tilfeller holder det å sette opp et skilt om at dere gjør opptak. Men for nærbilder og lignende må dere ha tillatelse til å bruke det.

Antagelig er det greieste å ta kontakt med borettslaget uansett om dere juridisk sett trenger tillatelse eller ikke. Betyr ingen ting hvem som har retten på sin side om dere må bruke masse tid på å krangle med de som bor der.

Del denne siden