Timelapse AE tutorial?

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av crustyisme, 20 Des 2011.

1. crustyisme

crustyisme Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Skal lage film, og har tenkt å bruke en del timelapses i introen.

Er det noen her som vet om en god tutorial/how to til after effects CS5?

Har et canon 60D. Er det noen som vet om eg kan få kamera til å foreksempel ta bilde
    hvert 5 sek? eller er eg nødt til å kjøpe en ''utløser'' eller hva det blir kalt for =)

tusen takk for svar =)

2. Boblesaft

Boblesaft Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  3. MadsA

MadsA Citizen

Sv: Timelapse AE tutorial?

Sett kameraet på et stødig stativ, koble det til med USB og installer Canon EOS Utility på macen eller pc'n din. Så setter du kameraet i enten M eller Av. Begge delene fungerer greit. Så setter du innstillingene på kameraet og tar et par prøvebilder. Husk å sette kameraet til å kun ta .Jpeg-filer. Tar du bilder i RAW (som man normalt vil), så kommer det til å gi masse ekstra unødvendig bry. Så bruker du Timer-funksjonen i EOS Utility til å ta bilder. Ja, du må da ha med en mac eller pc når du tar bildene. Du kan evt. kjøpe en Timer-remote for rundt 200 kr på eBay.

Når du har tatt alle bildene må du legge de i en mappe på harddisken. Bruker du mac er det neste steget veldig enkelt, du åpner QuickTime Player 7 (Viktig at det er versjon 7 fordi mange funskjoner mangler i versjon 8) så velger du arkiv--> åpne bildesekvens, velger det første bildet og trykker og. Da vil du antakelighvis få opp en veldig stor boks. For utgangspunktet ditt er jo da 5000 px i bredden. Neste steg er å eksportere bildesekvensen som en filmfil. Da velger du arkiv-->Eksporter da vil du få opp en lagre-boks. Her vil du også velge innstillinger. Jeg pleier å jobbe i ProRes422 (LT) så det er formatet jeg velger. Jeg pleier også som regel å eksportere det ut i full kvalitet. Det neste jeg gjør da er å importere til Premiere Pro i en HD canvas, legge på sakte zoomer og paner samt enkel fargekorrigering og eksportere på nytt.

Jobber du på PC og har Premiere Pro kan du velge importer, huke av for nummerert bildesekvens (eller noe lignende) i browseren og du vil da få en bildesekvens til bruk i premiere og kan eksportere den ut derfra.

4. crustyisme

crustyisme Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Takk for tipsa =)

Men når eg skal timelapse en solnedgang foreksempel, da blir det jo mindre lys, men skal lukker og blender holdes på det samme gjennom hele timelapsen?

Noen som har noen tips til hva lukkertid og blender som kan brukes til et oppsett? =)

5. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg ville brukt samme lukker og blender gjennom hele timelapsen.
    Hvilke innstillinger du bruker avhenger helt av hvilket resultat du vil ha, så her må du prøve og feile.

6. MadsA

MadsA Citizen

Her er en liten test jeg gjorde med 60D og EOS utility.
    http://madsandreassen.com/?p=261

På det første klippet står blenderen på auto mens alt annet er manuellt. På den andre er kameraet på manuell. Begge fungerer bra, men på den siste vil det bli veldig mørkt fort i en solnedgang eller bli overeksponert i en soloppgang. Det er vanskelig det der.

7. crustyisme

crustyisme Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Kjørte du samme blender og lukker gjennom hele?
    Hvordan har du fått til den lille ''zoom'' effekten? =)

Bra video =) men du sa det ble fort mørkt, hva med å gå ned i sek. på intervalla mellom bildene? da vil vel filmen bli mykere, å litt lengre?

8. MadsA

MadsA Citizen

På det første klippet står blenderen på auto mens alt annet er manuellt. På den andre er kameraet på manuell.

Kunne gått ned litt på intervallene ja, men da ville f.eks skyene beveget seg saktere. Burde nok brukt auto-blender på begge videoene for å få den til å fade ut litt saktere.

Den lille zoom-effekten skjer ved at jeg tar originalklippet som er en 5000*3500 px oppløsning (CA.) inn i en Full HD 1920*1080 tidslinje. Da vil jeg kunne zoome inn digitalt samtidig som jeg ikke vil miste noe kvalitet, om du skjønner.

9. christoffer

christoffer Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Et lite tips når du skal skyte fullt manuelt er og skru objektivet litt av til det mister kontakt med kameraet. altså til du ikke får noe kontroll over blender fra kamera. Med en fstop på 8 eller høyere er det lett og få litt flicker i bildene pga kameraet ikke greier å holde helt den samme blenderen igjennom hele. så vist du setter blenderen til det du vil ha og skrur litt på objektivet til du hører et lite klikk, så er det låst på den samme blenderen hele tiden.

10. crustyisme

crustyisme Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
  11. MadsA

MadsA Citizen

Ser bra ut, men en ting jeg ville gjort var å hatt lengre lukkertider. Da vil bevegelsene se mye smoothere ut og man slipper dette som heter glimps. Gå ned i lukkertid og opp i blendertall :)

12. crustyisme

crustyisme Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Ja for til høyere blenderen går til skarpere blir alt?
    Men slik som med lukkertid, når eg timelapse slik som dette, er det en idee å ha intervalla på bildene på 15sek og lukkeren åpen 1/2 sek, eller blir det for mye?

Sku vært en egen formula for dette :p

=)

Hvilken linse vil du si er best til natur timelapses?

13. MadsA

MadsA Citizen

Vil du ha lavt blendertall og lang lukkertid så kan du evt bruke ND-filter. Enkelte av disse er variable og gjør at du kan bestemme hvor mye lys kameraet får inn, slik at du kan ha stor blenderåpning og lang lukkertid. Dette med intervaller må man nesten bare prøve seg frem til. Safeste er jo å ha litt kortere intervaller og evt. speede det opp i post hvis det går for treigt. Men dette med lukkertid er essensiellt hvis du skal filme ting som beveger seg.

Objektiver er litt smak og behag, det finnes ingen fasit på hvilken objektiv som passer generelt i naturen.

14. crustyisme

crustyisme Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

På mitt 60D så lurer eg på hva lukkertid eg har når det står 0"4 og hva lukkertid er kun 4.

Er på jakt etter 1/4 lukker og 1/320.

Noen som kan rettlegge meg? :)

15. Barbier

Barbier Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

CS5 programmering, Canon 60D, høres dette veldig vanskelig ah, jeg er ikke veldig forståelse av denne kunnskapen kan Forbud mot opptatt ~

Del denne siden