Tips og råd til color grading

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av Boblesaft, 6 Aug 2011.

1. Boblesaft

Boblesaft Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei!

Jeg har gradet meg blind på noen klipp fra en produksjon tilbake. Jeg sitter med en del gamle klipp som jeg for læringens skyld ønsker å forbedre.

Jeg prøver å fremstille et eventyrlig og vakkert uttrykk, og vil nødig desaturere de fine fargene naturen og omgivelsene byr på. Samtidig vil jeg sitte igjen med et slags "film look", om man kan kalle det, det.

Etter å ha prøvet meg frem en stund, vet jeg ærlig talt ikke om det ser bra ut, og om jeg oppnår det uttrykket jeg ønsker å fremstille.

Screenshots av råmateriale:

Vis vedlegget 223 Vis vedlegget 224
    Vis vedlegget 225 Vis vedlegget 226

Jeg er klar over måten folk gjør mørke toner blå/cyan-aktig og lyse toner hudfarget, og det er vel omtrent det eneste jeg har gjort når jeg har prøvd meg frem på andre klipp, men det uttrykket jeg ønsker å fremstille her er ikke det samme, og det er grading med slike utgangspunkt jeg synes er vanskelig å få til å se bra ut.

- Konkret (i grove trekk fargebalanse), hvordan ville du gradet dette?
    - Noen som er så pass vennlige å gi det et lite forsøk som eksempel på hva du tenker er riktig retning å gå i (av farger, kontraster, etc)?
    - Har noen noe tips rundt grading av slike utgangspunkt hvor man ikke skal være så feig å pushe alle mørke- og midttoner blå/cyan og lyse toner hudfarget?

Om det finnes noen her ute som jobber med dette daglig, er jeg veldig interessert i å høre litt om selve prosessen rundt color grading.
    Jeg har alltid problemer med at jeg bruker for mye tid på et bilde, og da klarer jeg etterhvert rett og slett ikke se om det jeg sitter igjen med er et bedre resultat eller ei.

Takker på forhånd!

boblesaft

Sist redigert: 6 Aug 2011
  2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Tips og råd til color grading

Skulle gjerne hatt bildene i høyere oppløsning, så kunne jeg tatt dem inn i Resovle og fiklet litt.

Jeg ville først og fremst økt midt-tonene, og gjort dem varmere. Jeg er ikke så glad i at høylys eller skygger får fargestikk med mindre scenen tillater det som f.eks. i solnedgang e.l. hvor det er umulig at høylys ikke blir påvirket. Men alt med måte. Er ikke mye man trenger å legge til om man legger litt farge i skyggene. Mulig det kan gli rett inn her.

Videre ville jeg kanskje isolert en eller flere farger og økt kontrast/fargemetning i disse, for å få dem til å "poppe" mer. Et par smarte vinduer (i Color kalt Vignette) hadde heller ikke vært så dumt for å dra fokus i den retning du vil.

Det kan også til tider være aktuelt å isolere hudtonene for så å gjøre en 'soft blur' eller 'mist'. Ikke mye. Bare en liten touch. Eventuelt generelt i midt-tonene. Men pass på så det ikke blir 1980's musikkvideo ut av det. Det er lett å dra det for langt.

Det siste skuddet hvor himmelen er helt blåst kan du legge inn litt farge sånn at det ikke ser helt utbrent ut. Der kan man også dra ned skyggen i fjellet bak så det ikke forsvinner like mye som nå. Her kan man også tweake fargen så den blir grønn og frodig - som om man faktisk kan se langt inn i bildet.

Generelt kan bruk av curves gi en spennende kontrast og look som jeg tror vil passe godt til de skuddene du viser her.

Og en 'rule of thumb'. Når man starter med en film - se gjennom den, og finn ut hvilken scene eller skudd som er "the hero shot". Altså, det skuddet som er det beste av alle. Det som er flottest komponert, lyssatt, og gir det plenty inspirasjon. Dette er det bildet du starter å justere. Så blir målet å justere alle andre skudd til å ligne dette kvalitetsmessig.

Sist redigert: 6 Aug 2011
  3. Boblesaft

Boblesaft Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  4. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg laster dem ned nå og tar en titt på dem når jeg er tilbake fra en ukes ferie.

5. Boblesaft

Boblesaft Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Takk, det var hyggelig!

6. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ble dratt med på å bygge en OB-van denne uka. Er tilbake på kontoret neste uke, og tar en titt på det da.

7. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Da har jeg tatt en titt på dem. Stort sett gjorde jeg mye endringer i grønnfargen. Det skulle være eventyraktig, og for meg er eventyr "en verden hvor alt går an". Med andre ord trenger ikke gresset være syrlig grønt, eller grønt i det hele tatt.

Videre la jeg naturligvis mye gult i bildet. Mulig det tar overhånd - men jeg tror også man lar seg lure pga. dybdeskarpheten som går tvers gjennom hele bildet, og det virker mye hardere enn om det var skutt med speilrefleks eller 35mm adapter.

Vedlagt er to linker. Den ene er et stort bilde som viser før/etter + nodetreet i DaVinci, slik at du forstår det ikke er gjort bare småforandringer generelt i bildet. Alle bildene har isoleringer for bedre kontroll på et eller flere områder. Den andre linken går til en zip-fil hvor du kan se før/etter i 1K oppløsning.
    Trykk for å se før/etter + node-tre
    Trykk for å laste ned zip-filen

Jeg la også merke til at det var et tidvis kraftig magenta-stikk i bildene, som jeg justerte mer mot cyan. Det bidrar til å øke "uvirkelighet"følelsen litt, spesielt i himmelen.

Jeg sier ikke dette er en perfekt grade, og det er langt fra sikkert at dette er noe du eller andre liker. Ved første øyekast på materiellet var det jeg fikk lyst til å prøve. Og det er nettop derfor det er så gull verdt å ha en dialog i post-produksjon om hvor man vil, og hvilken look man vil skape for filmen generelt men også i tilfeller gå gjennom scene for scene.

Sist redigert: 24 Aug 2011
  8. Jonas B. Ingebretsen

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sist redigert: 24 Aug 2011
  9. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Når jeg nå kom hjem og ser fargene på MacBooken er det klart at du må ta forbehold om at video vises best på en videomonitor. Det var vanvittig mettet her på MacBooken.

10. Boblesaft

Boblesaft Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

OlaHaldor:
    Først og fremst må jeg takke deg så utrolig mye for at du har tatt deg tid til dette, det setter jeg stor pris på.
    Jeg liker veldig godt i hvilken retning du tar dette - dog var jeg kanskje litt skeptisk om det var i overkant gult (eller partier hvor det ble litt for mørkt?), eller kanskje ikke alikevel.. Jeg skal se nærmere på dette blåst opp på macen etter skoletid og sammenligne og justere litt selv i samme retning. Dette hjelper stort! Det dukker nok opp noen konkrete spørsmål innenfor justering og kanskje noen egne forsøk jeg ønsker konstruktive tilbakemeldinger på.

Igjen, tusen takk, dette hjelper stort!

11. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Neste gang du har et prosjekt, ta turen til Trondheim så kan vi ta en skikkelig prat på det i et konsentrert visningsmiljø hvor vi begge ser det samme. Er vanskelig å drøfte det med eksponering og fargemetning når vi har vidt forskjellige visningsmiljø og skjermer.

12. Boblesaft

Boblesaft Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Absolutt! Du vil høre fra meg i løpet av høst/vinter i sammenheng med et prosjekt jeg kjører i gang.
    Igjen, takk!

13. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Fint om du tar kontakt i god tid, straks du har noen datoer som er aktuelle. Er periodevis veldig hektisk. Det er en merkelig sak - "alt" kommer på en gang.

Del denne siden