Tips/råd til filming av fotballkamper?

En tråd i 'Generelt' startet av videomaniac, 2 Apr 2012.

1. videomaniac

videomaniac Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Skal sannsynligvis filme en del fotballkamper, som skal streames direkte til en av våre riksdekkende mediakanaler. Har ikke allverden med erfaring med filming av hele kamper, så ønsker tips og råd til hvordan dette kan bli best mulig:)
    Det er avgjort å kun bruke 1 kamera, dessverre. Dette blir sikkert et 2/3" kamera, selvsagt på stativ. Optikk vet jeg ikke enda. Dette skal streames live, så kameraføring er noe av det mest vesentlige her. Og det er spesiellt innenfor dette jeg søker tips og råd.
    Takknemlig for svar:)

2. MadsA

MadsA Citizen

Sv: Tips/råd til filming av fotballkamper?

Jeg har filmet en god del fotballkamper og har litt erfaring, mye med semiproffe kameraer, men også vært borti HDC-1500 og ordentlige rigger.

Vidvinkel er vel punkt en på kamera 1.

Så gjelder å på en måte leve seg inn i spillet. Du må tenke slik som fotballspillere gjør, analysere hva deres neste trekk blir slik at du får fanget det. Du må ikke være zoomet for langt ut, men samtidig ikke for langt inn, slik at seeren ikke får med seg hvor medspillere og hvor mulige løp og pasninger kan komme. Når det skjer en kontring eller overgang pleier jeg å zomme ut når ballen er på vei ut av forsvar, slik at seeren får et overbilde og ser hvor spillere befinner seg før jeg zoomer forsiktig innover. Pass på å ikke zoome for fort innover eller utover og prøv å få en organisk bevegelse i kameraføringen. En annenting er at aldri ha ballen midt i bildet. Plasser ballen slik at den er på den ene siden av bildet og ha luft i den veien den beveger seg. Ved målscoring pleier jeg å stoppe utsnittet på målet, holde det der i 2-3 sekunder før jeg zoomer inn på feiring før jeg tilslutt zoomer forsiktig ut til en vidvinkel av stadion og venter til avspark. Ved avspark pleier jeg å starte ganske vidt og zoomer forsiktig innover like før dommeren blåser. Ved innmarsj vil du gjerne sveipe over spillerne når de hilser og slikt.

Har du lite erfaring så kan du filme en kamp i de lavere divisjoner for å komme litt "inn i det".

Mads

3. videomaniac

videomaniac Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sv: Tips/råd til filming av fotballkamper?

Tusen takk for gode råd,Mads! Jeg tar disse med meg, definitivt! Skulle gjerne hatt tid til å filmet en kamp i lavere dimensjon først, men tror ikke vi rekker det..
    Håper også på litt starthjelp fra oppdragsgiver. Mulig de ville ta den første kampen med eget personell. Da blir jeg nok "ryggsekk" på kameramannen;)
    Satser på det går greit, men noen "blundere" blir det sikkert... :D

Del denne siden